‘Het fysieke gedigitaliseerd’. Zo noemt Arjan Vissers in een notendop het nieuwe concept van de Hiring Events van Indeed. Oftewel: het traditionele idee van de carrièrebeurs, waar werkzoekenden zich rondom de standjes van werkgevers verdringen, maar dan volledig vertaald naar een online omgeving.
Bedrijven kunnen zo in één keer veel kandidaten spreken die ze zelf minder snel bereiken.
Volgende week, op 29 en 30 september, vindt de eerste officiële tweedaagse editie van de ‘Nationale online sollicitatiedagen’ in Nederland plaats. Werkzoekenden die wel een baan willen in een callcenter kunnen dan in één keer contact maken met een 10-tal werkgevers. En omgekeerd: voor de deelnemende bedrijven is het natuurlijk ook een mooie kans om in één keer veel potentiële kandidaten te spreken die ze op eigen houtje misschien minder snel hadden bereikt. Sollicitanten kunnen zelf intekenen op een tijdslot gedurende deze dagen, en zo op een laagdrempelige manier kennismaken met misschien wel hun werkgever van de toekomst.
In een stroomversnelling
‘In de VS is dit concept al uitgerold’, vertelt Vissers (foto), die verantwoordelijk is voor de strategie van de Benelux-branche van Indeed. ‘En ook in Duitsland hebben we er in juli een proef mee gedaan, die erg goed aansloeg. We merken hier in Nederland ook zeker behoefte. We waren hier ook al een tijdje mee bezig. De ontwikkelingen rondom corona hebben het alleen in een stroomversnelling gebracht.’
‘In Duitsland hebben we hiermee in juni een proef gedaan, die erg goed aansloeg.’
Bij de ”Nationale online sollicitatiedagen‘ van volgende week draait het om een specifieke branche, die van de medewerkers klantenservice. Maar ook voor één bedrijf zijn tegenwoordig ‘Virtual Hiring Events‘ als optie aan Indeed toegevoegd, aldus Vissers. Daarmee kan elke organisatie makkelijk online sollicitatiegesprekken voeren met vooraf geselecteerde kandidaten in een bepaalde doelgroep. Het werkt eigenlijk net zoals een vacature, maar dan met een voor de kandidaat iets andere manier om te reageren. Vissers: ‘Je plaatst gewoon een sollicitatie-evenement op Indeed en wij promoten het vervolgens bij de juiste doelgroep.’
Van vacatureverzamelaar naar procesbegeleider
De Hiring Events passen voor Indeed in een nieuwe ontwikkeling, zegt Vissers. ‘We waren van oudsher vooral een vacatureverzamelaar. We willen nu steeds meer kijken hoe we efficiëntie in het hele proces kunnen krijgen, en hoe we een betere matching tot stand kunnen brengen. Met assessments bijvoorbeeld, maar bijvoorbeeld ook met een eigen videoplatform dat we aan het opzetten zijn. In de VS is dat al uitgerold, en ik verwacht dat eerlijk gezegd ook dit jaar nog wel in Nederland. Het gaat om een platform dat meer is aangepast aan het sollicitatieproces dan bijvoorbeeld Zoom of Teams. Zo willen we steeds meer een totaalervaring aan zowel de recruiter als de kandidaat bieden.’
‘Ik verwacht dit jaar ons videoplatform ook nog wel in Nederland.’
Een tijdslot boeken op een Hiring Event of voor Sollicitatiedagen is voor de kandidaat zo gebeurd. Bij wijze van spreken in enkele minuten heeft hij of zij al een afspraak voor een eerste sollicitatiegesprek. Bij iedereen die op Indeed zoekt op ‘callcenterwerk’ of ‘klantenservice’ zou dit event naar voren moeten komen. Bedrijven van Action tot Takeaway, en van Cendris tot H&M, hopen enkele medewerkers ermee te vinden.
20.000 events
Wereldwijd zijn er tot nu toe al meer dan 20.000 van zulke Hiring Events georganiseerd. Meer dan 3.000 werkgevers hebben de functie gebruikt, en meer dan 110.000 kandidaten hebben zich ervoor aangemeld. Ook in Nederland lopen de inschrijvingen vooralsnog ‘goed, boven verwachting zelfs’, stelt Vissers. ‘We kijken bij de eerste editie vooral naar het profiel van de functie. Maar je zou ook kunnen bedenken dat je zo’n event kunt organiseren voor een bepaalde universiteit of hogeschool. Of misschien wel voor een bepaalde regio.’
‘We zien dat mensen steeds makkelijker virtueel kennismaken met elkaar.’
In Nederland was zorginstelling Ipse de Bruggen een van de eersten die met de functie experimenteerden. Een proef die de verwachtingen ruimschoots overtrof, mede vanwege een opkomst van 100% van iedereen die zich had ingeschreven. Het is misschien al een cliché. Maar noem het gerust ‘het nieuwe normaal’, zegt Vissers. ‘We zien dat mensen steeds makkelijker virtueel kennismaken met elkaar. Daar past deze ontwikkeling goed bij.’
Meer weten?
Lees hier meer over de Virtual Hiring Events van Indeed, of over de Nationale Online Sollicitatiedagen op 29 en 30 september.