Gem. leestijd 4 min  390x gelezen

Waarom hyperlokale salarischeck het antwoord is op bezorgtalent werven (inzending Cowboys)

Geen vacatures, maar een salarischeck: The Super Nice People innoveert in budgettaire en actieve bezorgers werving die interesse naar het vak creëert. Lees de hele case van Cowboys, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Waarom hyperlokale salarischeck het antwoord is op bezorgtalent werven (inzending Cowboys)

The Super Nice People (TSNP) wilde met een ander geluid en beeld jongeren werven voor een bijbaan als bezorger. TSNP wilden overbrengen dat een van de meest ondergewaardeerde jobs (juist) het verschil kan maken in de e-commerce en met name tijdens dat laatste touchpoint bij de consumenten aan de deur. Mensen willen enthousiaste, persoonlijke en blije bezorgers voor hun deur hebben staan, maar deze zijn schaars. Door grote hoeveelheden werkgevers in deze markt was het nodig om een betere employer brand te creëren en de doelstelling hierbij was een cost per hire van 350 euro en 106 hires.

Doelgroeponderzoek vertelde dat salaris voor bezorgers de eerste reden is om te switchen van baan.

Doelgroeponderzoek vertelde dat salaris voor bezorgers de eerste reden is om te switchen van baan. Omdat TSNP voor zijn salarisvoorwaarden afhankelijk is van zijn opdrachtgevers is dit altijd niet onderscheidend genoeg. Om deze schaarse kandidaten te interesseren zijn we gaan inspelen op menselijke emotie; nieuwsgierigheid. Op social media, waar deze doelgroep continu zit, adverteerden we met een salarischeck. We riepen bezorgers op om te kijken of ze wel genoeg verdienden.

cowboys super nice people

Nadat ze dit deden, zijn we specifiek die groep gaan retargetten met vacatures van TSNP. Hierbij zijn we vernieuwend te werk gegaan met opvallende, creatieve, nieuwe arbeidsmarkt communicatie-uitingen, gemaakt door Een Ander Bureau (EAB). Het unieke concept met oog op de doelgroep hebben ze vertaald naar beeld. De overtuigende, motiverende teksten zoals ‘SUPER Nice Verdienen’, opvallende getekende visuals en inclusieve foto’s van vrolijke studenten gaf meer diepgang, naamsbekendheid en wervingskracht.

De combinatie bleek een schot in de roos.

De combinatie met onze hyperlokale targeting idee, de funnel met de salarischeck en de vacature advertenties op social en de opvallende arbeidsmarktcommunicatie, bleek een schot in de roos qua samenwerking. Uiteindelijk was de CPH 310 euro en hebben we 172 hires gerealiseerd in 2022. In december tot februari 2023 is dit nog verder in een stroomversnelling gekomen met 109 hires in 3 maanden en een CPH van 266 euro.

Wat was de impact van de case?

In 2022 zijn de sollicitaties van 753 naar 1361 gegaan dankzij onze campagne. Half november zijn we gestart met de nieuwe content samenvoegen in gerichte campagnes. We spraken de doelgroep aan met het woord ‘SUPER’. Taglines zoals: ‘Word SUPER Sterk’ en ‘Word SUPER Skilled’. Dit plus foto’s van studenten benadrukt het persoonlijke vlak, de positieve energie en het nastreven van perfectie en vernieuwing. Juist de focus van verandering bij TSNP zorgt op lange termijn voor een stijging. Zowel organisch, als direct verkeer naar de website en in het aantal sollicitaties.

Ook voor TSNP leidde dit tot lage kosten per ingevulde salarischeck, namelijk slecht 3,54 euro (Meta) terwijl de gemiddelde prijs op de markt 10 euro is. De check werd ingevuld door de geïnteresseerde, waarin ze onder andere gegevens over hun locatie, leeftijd, beschikbaarheid en rijbewijs achterlieten. Dit kon heel eenvoudig en intuïtief op hun mobiel via een Typeform-formulier. Dit zijn we daarnaast hyperlokaal rondom hubs waar bezorgpersoneel over het algemeen werkt. Vervolgens de vacature-advertenties ingezet om uiteindelijk het solliciteren bij The Super Nice People aan te moedigen. Samen met de aangepaste werkenbij-site en het vernieuwde beeldmateriaal hebben we in december tot en met februari samen in totaal 109 nieuwe hires behaald. Zo bereikte we ook:

  • Aantal sollicitaties: 1.361 vs. 753
  • Aantal hires: 109 vs. 49
  • Cost per sollicitatie: €21,74
  • Cost per hire: €271,56

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Samen met The Super Nice People en Een Ander Bureau hebben we als recruitment marketing agency Cowboys een nieuwe, onderscheidende campagnestrategie voor hires aangepakt. Deze manier van leads generen is vernieuwend in de markt. Slechts een vacature plaatsen was niet genoeg. We hielden rekening met de interesses en motivaties van de doelgroep. Onze case laat zien dat het gebruikelijke blijven doen geen vruchten afwerpt. Je doelgroep is het allerbelangrijkste en deze wilt worden begrepen en benadert. Onze case bewijst dat je ver komt met oprechte interesse in je potentiële kandidaten.

‘Onze case bewijst dat je ver komt met oprechte interesse in je potentiële kandidaten.’

Door het wervingsconcept van Een Ander bureau creëerde we herkenbaarheid die kwaliteiten van TSNP benadrukte. De online marketing campagne speelde in op een positief imago. Door direct open te zijn over het salaris bij TSNP creëerde we interesse. Daarbij is hyper locatie targeting niet eerder gedaan en bereikte we een doelgroep die al een connectie hadden met het werk. Hierdoor haalde we unieke leads binnen die al interesse had in bezorgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Onze betrokken Cowboy is Daan Jasperse, Online Marketing deputé. Hij heeft samen met Marko van Keulen en Guus van Bosbeek van The Super Nice People en Sabine Stalling, Niké Groenendijk van Een Ander bureau de koppen bij elkaar gestoken om de campagne zo bijzonder mogelijk te maken.
  • Voor deze campagne is er nauw contact geweest met iedere partij en heeft elke betrokkenen zijn steentje bijgedragen om de hyperlokale Salarischeck-campagne realiteit te maken. Zo hebben we de schaarse arbeidsmarkt weer positief in beeld gebracht en daarbij The Super Nice People hiermee geassocieerd.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners