Gem. leestijd 3 min  345x gelezen

Waarom hulpmiddelen-leverancier Vegro een game inzet om talent te werven

Nieuw en opvallend voorbeeld van gamification in recruitment: de zelf ontwikkelde game waarmee hulpmiddelen-leverancier Vegro op zoek gaat naar nieuw talent. Weet jij de aliens te weerstaan en de zorgmiddelen op de juiste plek terecht te krijgen?

Waarom hulpmiddelen-leverancier Vegro een game inzet om talent te werven

Sleutels zoeken, codes kraken, pakketjes in de bus stoppen: in de game ‘Vegro vs. Aliens‘ kom je het allemaal tegen. Het is het zoveelste voorbeeld van gamification in recruitment, bedoeld om spelenderwijs talent binnen te trekken. ‘Niet alleen een antwoord op de huidige krapte op de arbeidsmarkt, maar ook een verfrissende manier om potentieel nieuwe medewerkers kennis te laten maken met het bedrijf’, aldus recruitment marketeer Gwenn Elderhorst, die samen met recruiter Thijmen van Schooten en Vegro’s eigen ICT-team tekende voor de totstandkoming ervan.

Gwenn Elderhorst en Thijmen van Schooten met enkele hulpmiddelen van Vegro.

In de vorige week gelanceerde game sta je als speler tegenover een sluwe alien die de controle over het bedrijf heeft overgenomen en alle beschikbare zorghulpmiddelen heeft ontvreemd. Het hoofddoel van de game is om werkzoekenden op een unieke en interactieve manier vertrouwd te maken met Vegro, vertelt Elderhorst. ‘Het motto van de game, ‘Red de wereld, maak impact’, weerspiegelt ook de missie van Vegro als bedrijf: dagelijks een positieve impact hebben op de kwaliteit van leven van onze klanten.’

Innovatiesessies

De ontwikkeling van de game kwam voort uit een reeks innovatiesessies gericht op het genereren van creatieve concepten. Elderhorst: ‘Dit project benadrukt de mogelijkheden die Vegro biedt aan zijn werknemers om zichzelf uit te dagen en te ontwikkelen. We willen ons als Vegro niet focussen op beperkingen, maar op mogelijkheden. Onze missie is het verbeteren van de kwaliteit van leven van onze klanten, waarbij zorghulpmiddelen een middel zijn, geen doel op zich. Dit ethos is nu ook terug te vinden in deze unieke benadering van werving.’

Het inmiddels 35 jaar oude Vegro, begonnen als eenmanszaak, telt momenteel zo’n 750 medewerkers, en meer dan 50 winkels verspreid over heel Nederland. Het bedrijf is in zijn vacatures vooral op zoek naar magazijnmedewerkers, bezorgers, winkelmedewerkers en monteurs, maar ook applicatiebeheerder en softwareontwikkelaars zijn er zeer welkom. De game lijkt zich met name op hen te richten.

‘We waarderen niet alleen het vinden van nieuwe collega’s, maar koesteren ook onze huidige medewerkers’, sluit Elderhorst af. ‘Daarom hebben we onlangs ook een verrassingsweek met een alien-thema georganiseerd. Onze Vegro-locaties en communicatiekanalen werden in deze stijl aangekleed, en collega’s werden getrakteerd op lekkernijen. Deze week was gevuld met hints naar de game, die aan het einde ervan officieel werd onthuld.’

Lees ook

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners