Gem. leestijd 2 min  1237x gelezen

Waarom goede recruiters meerdere landingspagina’s hebben

Waarom goede recruiters meerdere landingspagina’s hebben

Een recruiter is tegenwoordig steeds meer marketeer. Daar hoort goede marketingkennis bij. Zoals: meerdere doelgroepen, meerdere landingspagina’s.

De juiste kandidaten vinden wordt steeds lastiger. Alleen een vacature posten en dan maar afwachten, is zelden meer genoeg. Alles draait tegenwoordig om visual storytelling, SEO, sociale media, filmpjes en foto’s. Het wordt steeds belangrijker om jezelf op een aantrekkelijke manier te vermarkten.

Van formeel naar informeel

Werving en selectie verandert steeds meer van formeel naar informeel. Van verborgen naar authentiek. Een jong en modern bedrijf dat een secretaresse nodig heeft, vraagt niet om specifieke vaardigheden, maar presenteert zich als dynamisch geheel, en vraagt: wil je bij ons team horen? Het is ook geen toeval dat een sterk merk als TomTom een compleet reclameteam beschikbaar heeft voor zijn HR-activiteiten.

Werving en selectie gaat steeds meer van formeel naar informeel. Van verborgen naar authentiek.

Landingspagina’s

‘Human Resource Management’ verandert zo steeds meer in: ‘Human Resource Marketing’. En dat vraagt er meer dan ooit om dat recruiters gaan denken als marketeer. Dit betekent onder meer dat ze moeten leren omgaan met landingspagina’s.

Zoekgedrag en respons laten aansluiten

Steeds meer organisaties regelen hun online vindbaarheid (SEO) zodanig, dat de vraag van de zoeker en hun respons maximaal op elkaar aansluiten. Zij richten zich op alle vragen die sollicitanten kunnen stellen en vertalen deze als zoektermen in de functiebeschrijving. En deze worden dan niet als zakelijke omschrijving op de site gezet (‘wij zoeken een HR-teamleider’), maar verwerkt in de landingspagina die de kandidaat als eerste onder ogen krijgt.

Elk vakgebied andere content

Een paar voorbeelden? De werkenbij-site van zorgverzekeraar VGZ past zich aan als je vanuit bijvoorbeeld Google zoekt naar een vacature Zorginkoper. Zo is er voor elk vakgebied andere content en zijn er andere landingspagina’s.

Variabele contact, precies op maat

Ook de werkenbij-site van BinckBank heeft verschillende landingspagina’s, maar dan per land. Deze landingspagina’s hebben variabele content, in verschillende tekstblokken, precies op maat voor de kandidaat.

Een relatie die betekenisvol is

Alleen dan ontstaat een echte fit en een relatie die betekenisvol is. Deze benadering sluit honderd keer beter op de SEO-beleving van de sollicitant aan. De recruiter die op deze manier zijn huiswerk doet, heeft veel meer kans op een goede match. Van digitaal contact naar getekend contract!

frank-oddensDit blog is geschreven door Frank Oddens, VP International bij Talentsoft.

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners