De software die Saba Lumesse biedt heeft alles in zich om recruitmentprocessen goed te ondersteunen. Maar een ATS? Nee, zo ziet salesmanager Michel Franken het toch niet. ‘Ons systeem is moderner en veel opener dan dat.’
Het bedrijf is misschien wel ‘een goed bewaard geheim’, aldus Franken. Of laten we het zo zeggen: er zijn best een aantal recruitmentsoftwaresystemen en ATS’en te noemen die meer zijn uitgegroeid tot household name. Toch mag het bedrijf ook in Nederland al talloze grote organisaties als klant noemen, van De Lage Landen tot TU Delft, van PwC tot NN en van Fagron tot … Feyenoord. Nog zo’n typische ‘geen woorden maar daden’-club dus.
In Frankrijk bij McDonald’s
Saba Lumesse is een product van twee bedrijven, die in november vorig jaar officieel samengingen. Lumesse was ooit onderdeel van StepStone, en als zodanig al 20 jaar actief in de recruitmentbranche; het Amerikaanse Saba is sterk in talentmanagementsoftware, en wilde juist graag uitbreiden in talent acquisition. Samen hopen ze de komende tijd Europa te gaan veroveren. Dat leverde in Frankrijk recent onder meer McDonald’s als klant op. De software van het bedrijf mag daar nu de razendsnelle werving en selectie ondersteunen.
‘De core business van McDonald’s is nu niet meer hamburgers bakken, maar mensen aannemen’
‘De core business van McDonald’s is tegenwoordig niet meer hamburgers bakken, maar mensen aannemen’, zegt Franken gekscherend. ‘Het is daar zo’n duiventil. Het is belangrijk dat je een snel en adequaat systeem hebt om met high volume recruiting om te gaan.’ Een van de dingen die Saba Lumesse daarvoor ontwierp is een zogenoemde ‘one-page-application‘. Maar feitelijk is naam + mailadres al voldoende om als sollicitant te worden aangemerkt. Ook werd een chatbot ingesteld om snel vragen van kandidaten te kunnen beantwoorden.
In 120 landen, in 35 talen
De kracht van het systeem is niet alleen de snelheid, aldus Franken. ‘We gedijen goed in internationale organisaties, hebben implementaties gedaan in 120 landen, en in 35 talen. We hebben overal kantoren in Europa, weten overal de geldende wet- en regelgeving in te passen. En we zijn flexibel. Organisaties hoeven zich niet echt aan ons aan te passen, maar wij kunnen ons systeem configureren aan hun proces. Tot aan het tekenen van het contract, als de kandidaat automatisch overgaat naar het core-HR-systeem van de klant.’
‘Organisaties hoeven zich niet echt aan ons aan te passen, wij kunnen ons configureren aan hun proces’
Veel bedrijven hebben inmiddels begrepen dat hun candidate experience ‘best belangrijk’ is, aldus Franken, met gevoel voor understatement. En dat gaat dan om het allereerste (online) contact, maar net zo goed om de kwaliteit van het hele sollicitatieproces. ‘En daar is in veel bedrijven nog wel ruimte voor verbetering’, zegt hij. Aan de software van Saba Lumesse om dat voor elkaar te gaan krijgen.
Het motorblok van de recruitmentorganisatie
Maar waarom brengt het bedrijf zijn software dan liever niet als ATS aan de man? ‘Een ATS is meestal nogal een gesloten systeem’, zegt Franken. ‘Wij noemen ons daarom liever: een recruitmentplatform. Ons systeem, TalentLink, is een open, modern en innovatief systeem, waarin je ook andere toepassingen makkelijk kunt integreren. We hebben niet de visie dat we alles zelf gaan ontwikkelen. We hebben in het Poolse Krakau weliswaar zo’n 150 developers zitten, maar passen even makkelijk systemen van anderen in. Zoals recent de video-app van Flipbase, of de dashboardingsoftware van Qlik.’ Zie Saba Lumesse gerust als ‘het motorblok’, zegt hij, ‘het hart van de recruitmentorganisatie. En daar kun je dan weer allerlei dingen aan vastkoppelen.’
Het hart in conditie houden
De strategie? Franken: ‘Zorgen dat we voorop blijven lopen. Met bijvoorbeeld Machine Learning, Prescriptive Analytics, mobiele toegang. En apparaatonafhankelijk. In de look & feel van de klant. En we moeten zorgen dat we op alle fronten compliant blijven. Met andere woorden: we moeten continu ervoor zorgen dat je hart in goede conditie blijft.’
Dankzij een integratie met Outlook kan de kandidaat zelf een tijdstip voor een sollicitatiegesprek kiezen
Nieuwe innovatie is bijvoorbeeld een integratie met Outlook, waardoor de kandidaat zelf een tijdstip kan prikken voor een sollicitatiegesprek. Ook is bij het SaaS-platform veel ontwikkeling in de dashboarding, vertelt Franken. ‘Maar we weten ook: de keuze van de software is nooit het belangrijkst. Het gaat er altijd om: worden de mogelijkheden in de praktijk ook benut? Ook daar moeten wij dus hard aan werken. Doordat we een one-stop-shop zijn, zorgen we dat onze software goed wordt geïmplementeerd en onze klanten kunnen blijven rekenen op uitstekende support & service.’
En, wat levert het op?
En, wat levert dat in the end dan allemaal op? Niet alleen méér kandidaten, maar ook: bétere kandidaten, claimt Franken. Doordat je preselectievragen kunt toevoegen, en vereisten – zoals een VOG – in het systeem kunt afvangen. ‘Want je wilt niet verliefd worden op een ongeschikte kandidaat’, zoals hij het noemt.
‘de administratieve backoffice van het werving- en selectieproces is tot wel 75% te automatiseren’
De administratieve backoffice van het werving- en selectieproces is volgens Franken bovendien ‘tot wel 75%’ te automatiseren. En daarmee kun je ook de time-to-hire inkorten, zegt hij. En zeker niet het minst belangrijk: doordat het systeem leert van het verleden, kun je ook je advertentiebudget beperken. ‘Op het moment dat een vacature ontstaat, kun je op basis van het verleden bepalen welk jobboard of kanaal wel en welke niet werkt. Zo kun je kosten besparen, verwachtingen managen, en de hiring manager volledig inzicht geven in de voortgang.’
De toekomst: meer talentmanagement én preboarding
De toekomst? Die ligt volgens Franken in nog meer integratie met interne ‘talentoplossingen’. In kaart brengen welke competenties mensen in de eigen organisatie hebben, en daar beter op leren matchen. En ook preboarding ziet hij als een belangrijke trend. ‘Die twee maanden voordat een eenmaal aangenomen medewerker daadwerkelijk aan zijn eerste dag begint zijn cruciaal. Dan moet je mensen zich welkom laten voelen, met videootjes, trainingen en zo. Als je dan een warm bad kunt zijn, dan blijft de medewerker betrokken, zal hij of zij sneller operationeel zijn en een positieve bijdrage aan je bedrijfscultuur gaan leveren. Onze software ondersteunt organisaties hierin.’