Het wil nog steeds niet zo boteren tussen Generatie Z en de huidige generatie werkgevers. De reputatie van Gen Z als zijnde moeilijk om mee te werken en moeilijk om te managen, wordt bevestigd in nieuw onderzoek van Intelligent, dat hiervoor bijna 1.000 werkgevers ondervroeg naar hun ervaringen.
Uit het onderzoek blijkt onder meer:
- 75% van de bedrijven geeft aan dat sommige (of álle) recent afgestudeerden die ze dit jaar hebben aangenomen ‘onbevredigend’ waren.
- 6 op de 10 bedrijven ontsloeg alweer een recent afgestudeerde die ze dit jaar in dienst namen.
- 1 op de 6 hiring managers zegt dat ze aarzelen om mensen uit deze groep aan te nemen.
- Veel hiring managers zeggen dat pas afgestudeerden onvoorbereid zijn op het werk, de werklast niet aankunnen en onprofessioneel zijn.
- 1 op de 7 bedrijven neemt volgend jaar mogelijk géén pas afgestudeerden aan.
- 9 op de 10 wervingsmanagers zeggen dat pas afgestudeerden een etiquette-training moeten volgen.
Dit jaar meldt 94% van de bedrijven dat ze pas afgestudeerden in dienst nemen. Van deze bedrijven geeft slechts 25% aan dat alle aanwervingen van pas afgestudeerden goed zijn verlopen, terwijl 62% in het onderzoek aangeeft dat slechts enkele succesvol waren. Verder meldt 14% dat slechts een paar of geen van de aanwervingen succesvol waren.
Gebrek aan motivatie en initiatief
De meest genoemde redenen waarom deze aanwervingen niet succesvol waren, waren een gebrek aan motivatie of initiatief (50%), slechte communicatievaardigheden (39%) en een gebrek aan professionalisme (46%). Andere factoren waren slechte communicatievaardigheden (39%), problemen met feedback (38%) en onvoldoende probleemoplossend vermogen (34%).
Groot contrast met opleiding
Een meerderheid van de bedrijven (79%) meldt dat ze ten minste een aantal van deze slecht presterende wervingen op een ‘prestatieverbeteringsplan’ hebben moeten zetten en 60% meldt dat sommigen uiteindelijk zijn ontslagen. ‘Veel pas afgestudeerden hebben moeite om voor het eerst de arbeidsmarkt op te gaan, omdat het een groot contrast kan vormen met wat ze gewend zijn tijdens hun opleiding. Ze zijn vaak niet voorbereid op een minder gestructureerde omgeving, culturele dynamiek op de werkplek en de verwachting van autonoom werk’, aldus Huy Nguyen, Chief Education and Career Development Advisor van Intelligent.
Snel beledigd
Hiring managers hebben dan ook verschillende zorgen over pas afgestudeerden op de werkvloer, zo meldt het onderzoek. Bijna twee derde (65%) vindt dat pas afgestudeerden zich entitled gedragen en 63% vindt dat ze te snel beledigd zijn. Daarnaast denkt meer dan de helft (55%) dat ze een gebrek aan werkethiek hebben en 54% zegt dat ze niet goed reageren op feedback. Ook is 53% van mening dat afgestudeerden van Gen Z niet voorbereid zijn op de arbeidsmarkt en dat ze slechte communicatievaardigheden hebben.
Proactieve aanpak
‘Het kan makkelijk zijn voor managers om in de typische stereotypen van Gen Z te trappen en ze volledig af te wijzen; bedrijven hebben echter een gelijke verantwoordelijkheid om pas afgestudeerden voor te bereiden op hun specifieke werkplek en ze de beste kans op succes te geven. Door de uitdagingen van Gen Z-werknemers te begrijpen, kunnen bedrijven een meer proactieve aanpak hanteren door formele inwerkprogramma’s te implementeren waarin de bedrijfscultuur en verwachtingen duidelijk worden uiteengezet. Het koppelen van pas afgestudeerden aan mentoren binnen het bedrijf kan ook veel opleveren’, aldus Nguyen.