Begin 2021 zat het team van uitzendbureau Flox bij elkaar. Ze stelden zichzelf de confronterende vraag wat hen nou anders maakt dan de vele concurrenten in de branche. Het eerlijke antwoord? ‘Eigenlijk niks’, zegt online marketeer Bettine Quaak. ‘En toch wilden wij net dat extraatje bieden waardoor kandidaten graag bij ons solliciteren’, voegt ze toe. Met als doel: ‘Dat iedereen die werk zoekt in regio Veenendaal, meteen aan Flox denkt.’
‘Ons paarse logo veranderde in een heus geel/zwart voetbalembleem en ons kantoor werd ons clubhuis.’
Na een paar brainstorms kwam ineens het idee: wat als we ons nu neerzetten als een fanatieke voetbalclub? De vergelijking tussen voetbal en uitzenden zijn immers legio. ‘We brengen mensen naar de ideale positie, zorgen dat ze niet meer buitenspel staan en zorgen voor toptransfers’, somt Quaak zo een paar bekende analogieën op. En zo werd in september 2021 ‘de mooiste club van Veenendaal’ geboren. Die compleet met een heuse voetbalpersconferentie werd gepresenteerd.
Shirt van de club
Op die persconferentie ging de voetbalvergelijking gewoon nog even door. Van ‘Wij spelen Champions League als het gaat om bemiddelen van personeel’, tot ‘Wij zijn een fanatieke club, zeker als het om winnen gaat.’ Ook werden er ‘scouts’ genoemd, die werkgevers en werknemers aan elkaar kunnen koppelen. En daar hield het ook niet bij op, vertelt Quaak. ‘Al onze werknemers kregen bovendien een shirt van de club, we lanceerden een website in stijl, het paarse logo veranderde in een heus geel/zwart voetbalembleem en ons kantoor werd ons clubhuis. Ook een echte Flox-voetbal kon natuurlijk niet ontbreken.’
De media-uitingen van het bedrijf ondergingen eveneens een metamorfose, vertelt ze. ‘We gebruiken nu beeldmateriaal van onze werknemers, gefotografeerd als echte voetbalhelden. En om onszelf te laten zien in de regio sponsoren we ook een aantal sportclubs in Veenendaal. In december gaven we bovendien het eerste Flox-magazine uit. Vol verhalen van onze spelers. Echte verhalen, geen opsmuk. Waarbij natuurlijk ook de foto’s van onze fans met onze shirts niet konden ontbreken.’
Dit bericht op Instagram bekijken
De bal ligt bij jou!
Flox is natuurlijk niet de eerste die de analogie tussen voetbal en recruitment oppikt. Vorig jaar trok bijvoorbeeld techniekbedrijf Croonwolter&dros nog de aandacht met een campagne waarin het oud-voetballer en voetbalanalist Theo Janssen een hoofdrol gaf als ‘Monteurmakelaar’. Ook hier kwamen volop woordgrappen voorbij, van ‘topclub’, ‘transfer’, en topcontract. En uitzendbureau RGF Staffing zette iets meer dan een jaar geleden ex-profvoetbalster Anouk Hoogendijk in om nieuwe recruiters te werven (met slogans als: ‘De bal ligt bij jou!’).
Bij het Veenendaalse Flox heeft de nieuwe propositie in elk geval wel goed uitgepakt, aldus Quaak. ‘We zijn nu 9 maanden verder. De reacties op onze nieuwe merkuiting waren overweldigend. Een groot deel van onze doelgroep gaat echt aan op dit thema en vindt het machtig mooi. Werknemers van verschillende bedrijven komen elkaar na werktijd tegen in de supermarkt en zien aan hun werkshirt dat ze bij dezelfde club horen. Dat schept een bepaalde band en ze groeten elkaar. En dat vinden wij dan natuurlijk weer prachtig.’
Wij zijn nog lang niet klaar met de mooiste club van Veenendaal, en willen zelfs een fanshop openen.’
En ook niet onbelangrijk, zegt ze: ‘Onze business is flink gegroeid sinds we onszelf als de mooiste club van Veenendaal presenteren. En dat in een tijd waarin het lastig is om aan personeel te komen! Wij zijn dan ook nog lang niet klaar met de mooiste club van Veenendaal en zien volop kansen om dit concept verder uit te werken. Zo denken we bijvoorbeeld nog aan het openen van een fanshop op onze website.’