Gem. leestijd 3 min  1181x gelezen

Waarom feedback van sollicitanten in elke recruitmentstrategie thuishoort

Overal word je tegenwoordig om feedback gevraagd. Behalve in recruitment, lijkt het soms wel. Terwijl het wel je proces kan verbeteren om de mening van kandidaat en vacaturehouder te vragen, bepleit Monique ten Buur.

Waarom feedback van sollicitanten in elke recruitmentstrategie thuishoort

Je kunt geen online aankoop doen, restaurant bezoeken of huisje boeken zonder daarna een verzoek te krijgen om feedback achter te laten. Want van feedback kun je leren en je kunt er anderen mee helpen om een aankoopbeslissing te doen of restaurantkeuze te maken.

Wat gaat het ons opleveren als we binnen recruitment ook meer feedback gaan vragen?

Maar wat gaat het ons opleveren als we dat binnen recruitment ook eens wat vaker gaan doen? Als we onze kandidaten vragen hoe ze het sollicitatietraject ervaren hebben en onze interne klanten (de vacaturehouders of hiring managers) vragen wat ze van onze dienstverlening vonden? Want voor hen doen we het toch? Zij zijn de sleutel voor duurzame verbetering, omdat zij als geen ander weten wat er beter, prettiger en effectiever kan.

Wat feedback van sollicitanten je oplevert

Naar sollicitanten luisteren en actie ondernemen op hun feedback, levert recruitment (en de organisatie) het volgende op:

  • Minder uitval in het proces; minder kandidaten die zich terugtrekken of het aanbod niet accepteren.
  • Meer ambassadeurs; mensen die positieve recensies afgeven en die mensen om hen heen doorverwijzen om bij jou te solliciteren.
  • Een betere (online) reputatie; als werkgever én als merk.
  • Meer kwalitatief goede kandidaten; die beter presteren en langer bij de organisatie blijven.

Kortom: een goed feedbackproces kan zorgen voor een betere candidate experience, die weer leidt tot betere (nieuwe) medewerkers én een beter organisatieresultaat.

Wat feedback van hiring managers oplevert

Maar het is niet genoeg om alleen bij de kandidaat feedback op te halen. Ook naar je interne klant, de vacaturehouder, luisteren en op hun feedback actie ondernemen kan recruitment (en de organisatie) veel opleveren:

  • Betere dienstverlening aan je organisatie; die aansluit bij de wensen en verwachtingen van je interne klanten.
  • Input om knelpunten aan te kaarten; zoals het nodig hebben van meer budget, betere technologie/tools of meer capaciteit.
  • Betere positionering van recruitment; je wordt nog meer businesspartner en levert hogere toegevoegde waarde.
  • Meer werkplezier, grip en invloed.

Kortom: een betere customer experience, die ook weer leidt tot een betere interne samenwerking, meer voldoening, plezier én een beter organisatieresultaat.

Hoe feedback bijdraagt aan beter recruitment

Deze feedback van sollicitanten en interne klanten is dus de beste input om je werving- en selectieproces te optimaliseren, je candidate journey te verbeteren en je candidate– en hiring manager experience naar een hoger plan te brengen. Daardoor voelen je hiring managers zich meer gehoord, worden sollicitanten positiever, en voeg je meer waarde toe aan de organisatie. Zo ben je als recruiter van maximale toegevoegde waarde.

Om een betrouwbaar beeld te krijgen is het effectief om een online survey te versturen.

Je kunt natuurlijk feedback ophalen bij sollicitanten en hiring managers door met hen in gesprek te gaan. Maar om een betrouwbaar beeld te krijgen is het effectiever om een online survey te versturen. Zo geef je de kans om anonieme en eerlijke feedback achter te laten. En ben je in staat de resultaten goed te onderbouwen met cijfers. Iets waar het management van de organisatie vaak gevoelig voor is. En meet je de tevredenheid van sollicitanten en hiring managers periodiek, dan kun je meteen stijgende of dalende trends herkennen en ook daar weer op bijsturen.

Over de auteur

Monique ten Buur is samen met Frank de Koning initiatiefnemer van Wervingskracht. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ophalen van feedback bij je sollicitanten en vacaturehouders? Wervingskracht helpt je graag!

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners