Gem. leestijd 4 min  1589x gelezen

Waarom een Employer Brand staat of valt met hoe blij je medewerkers zijn

Waarom een Employer Brand staat of valt met hoe blij je medewerkers zijn

Niet iedereen gaat huppelend naar zijn werk. Toch begint het employer brand bij trotse medewerkers. Hoe krijg je hen zover?

‘In de regel besteden mensen tussen de 24 en 40 uur per week aan ‘werk’. Een groot deel van onze dagen besteden wij voor en bij onze werkgevers. De één achter een bureau. De ander vooral veel onderweg. Weer een ander staat vooral, loopt veel, zorgt veel en ga zo maar door. Zoals één van ons zegt: ‘Ik zie mijn collega’s van maandag tot vrijdag meer dan mijn eigen man’.

Niet iedereen is trots

Niet iedereen gaat huppelend naar zijn werk. Niet iedereen springt ‘s morgens een gat in de lucht omdat weer een nieuwe werkdag begint. Niet iedereen is trots om te mogen bijdragen aan de missie van  zijn of haar werkgever. Terwijl dit wel het mooiste is wat er is.

Niet iedereen springt ‘s morgens een gat in de lucht omdat weer een nieuwe werkdag begint

De basis van Employer Branding

Medewerkers die trots zijn op de organisatie waarvoor zij vaak ziel en zaligheid geven. Medewerkers die trots zijn om onderdeel te mógen zijn van een organisatie die hen helpt om het beste uit zichzelf te halen. Dit bereiken binnen een organisatie is de basis van iedere Employer Brand-strategie.

De medewerkers zijn bepalend

Zo’n brandingstrategie moet niet geconcentreerd zijn op de Candidate Experience. Het gaat ook niet om een website of Facebookpagina. Het gaat om het Employee-DNA! De medewerkers bepalen immers uiteindelijk het beeld en de cultuur van de organisatie.

‘Het gaat niet om een website of Facebookpagina, het gaat om het Employee-DNA’

Eerst: gelukkige mensen in huis

Mensen werven kun je pas echt als je goede en gelukkige mensen in huis hebt. Want uiteindelijk bestaat jouw Employer Brand uit de optelsom van alle personal brands van de mensen die bij je organisatie werken. Blije, trotse mensen zorgen dat je mag rekenen op nog meer blije en trotse mensen.

Je werft voor de collega’s

Bij het werven van nieuw personeel werf je niet alleen voor een naam of een merk, maar je werft voor mensen die een nieuwe collega willen omarmen. Iemand met wie zij zich kunnen vereenzelvigen. Iemand die past bij de algemene waarden en de ideeën die in de organisatie gelden.

Mismatch doet weinig goed

Dít Employer Brand is dan ook de basis van ieder werving vraagstuk. Uit de praktijk is duidelijk geworden dat een mismatch met cultuur en collega’s niet zorgt voor een langdurige en succesvolle arbeidsrelatie. Dit leidt tot vroegtijdig vertrek of (langdurige) ziekte. Zaken die zowel voor het team als voor de bottomline maar weinig goeds doen.

‘Een mismatch doet zowel het team als de bottomline weinig goed’

Wat zijn de gedeelde waarden?

Voordat je aan een Employer Brand kunt werken, moet je dus eerst onderzoeken hoe het Employee DNA bij jouw organisatie in elkaar zit. Wat zijn de gemeenschappelijke waarden? Wat is de visie voor de toekomst? En hoe bouwt men verder op het verleden? Uiteindelijk zijn je eigen medewerkers je beste ambassadeurs. Ook daarom is het belangrijk om verwachting en realiteit te op elkaar af te stemmen.

Het begint van binnenuit

Je kunt enorm uitpakken met je Employer Branding, maar het begint van binnenuit. Als medewerkers zich niet kunnen identificeren met jouw Employer Brand, dan is het onderaan de streep weinig waard. Nieuwe medewerkers zullen het externe beeld dan ook niet herkennen als ze eenmaal aan het werk zijn, wat leidt tot verhoogde uitstroom.

Als medewerkers zich niet identificeren met jouw Employer Brand, is het onder de streep weinig waard

Dát is je merk!

Het mooiste is om bij de medewerkers de vraag te stellen waarom zij trots zijn om bij de organisatie te werken. Waarom kiezen zij voor jou en niet voor een concullega? Dat is de kracht waarmee je naar buiten moet treden. Dit is ook het verhaal wat medewerkers als echte ambassadeurs vertellen op feestjes, verjaardagen en borrels. Zij vertellen waar ze trots op zijn. Dát is je merk!

Dit artikel is geschreven door Thirza Troost, Ineke Brinkhof en Annelies Graafland.

thirza blije medewerkersThirza werkt bij Nerdalize, een start-up die de groeiende vraag naar cloud solutions samenbrengt met de vraag naar warmte bij mensen thuis door servers in huizen te plaatsen.

ineke blije medewerkersIneke werkt als adviseur Werving & Selectie bij zorgorganisatie Pluryn. Zij verbindt naar eigen zeggen dagelijks de arbeidsmarkt met de zorg met een vernieuwende blik.

annelies graafland blije medewerkersAnnelies werkt bij Randstad als Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center en noemt zich ‘Recruitment Geek met een onuitputtelijke energie en passie voor mensen’.

Lees haar eerdere blogs:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, ergens enthousiast over geworden of gewoon je onvrede over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

 

RPO recruitmentmanagerbij EN HR solutions

Annelies Graafland

Ze noemen haar: Alice in Wonderland. Want: ‘Een avontuur is het beste cadeau wat je kan geven of krijgen. Mijn vrolijke gekheid is mijn beste competentie. En ik ben gek op het recruitmentvak!’ Als RPO Manager bij EN HR solutions is ze dagelijks bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het vlak van recruitment. ‘Daar verdiep ik mij in het verbeteren van de succesformule om de perfecte match t emaken. Want recruitment gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die mogelijk zijn.’gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die die mogelijk zijn.’
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners