Gem. leestijd 4 min  207x gelezen

Waarom een heldere recruitmentstrategie cruciaal is voor succes in digitale transformatie

De wervelwind van de technologische revolutie waait als een dolle door het bedrijfsleven. Met de komst van A.I. worden traditionele bedrijven gedwongen in actie te komen. Maar waarom is recruitment hierbij de achilleshiel?

Waarom een heldere recruitmentstrategie cruciaal is voor succes in digitale transformatie

‘Over 10 jaar zijn er nog 2 soorten bedrijven over’, aldus Hubspot-CMO Kipp Bodnar. ‘Enerzijds bedrijven die A.I. hebben geadopteerd. En anderzijds bedrijven die failliet zijn.’

Bedrijven moeten zichzelf continu herontdekken. Dat is niet alleen van deze tijd. Kodak (die van de fotorolletjes) miste de boot door niet op tijd over te gaan op digitale fotografie en slonk in 20 jaar van ruim 100.000 naar een kleine 4.000 fte.

‘Er zijn straks 2 soorten bedrijven. Zij die A.I. hebben geadopteerd. En zij die failliet zijn.’

Vandaag de dag zijn er gelukkig genoeg bedrijven die van dit soort voorbeelden hebben geleerd en terecht zijn gekomen in een transformatie. De digitale transformatie om precies te zijn. Er worden overnames gedaan, nieuwe bedrijfstakken opgezet en sales en marketing draaien overuren om ‘new business’ te genereren. Toch slagen maar weinig bedrijven erin om deze transformatie succesvol door te komen en dat heeft een reden. De achilleshiel van alle digitale transformatie: recruitment.

Transformatie tot stilstand

Het is van cruciaal belang om een duidelijke recruitmentstrategie te hebben om de digitale transformatie succesvol door te komen. Met een goed recruitmentproces en een sterke strategie die aansluit bij de transformatie die je doormaakt, trek je de juiste talenten aan en creëer je een sterke workforce. Nieuwe markten betreden betekent immers tegelijk ook nieuwe concurrerende werkgevers, nieuwe doelgroepen, andere arbeidsvoorwaarden dan men gewend is, andere regelingen, CAO’s. Denk je hier vanuit recruitment niet over na, dan komt de transformatie tot stilstand.

‘Je moet een sterke recruitmentstrategie meenemen in je plannen rondom bedrijfstransformatie.’

Werkzoekenden merken de transformatie dan niet op en blijven het bedrijf zien als iets wat het ooit was. Het resultaat: de personeelsgroei blijft achter en aan de voorzijde komt er te weinig omzet binnen. Als organisatie moet je dus een sterke recruitmentstrategie hebben die je meeneemt in de plannen rondom bedrijfstransformatie. Doe je dit niet, dan wordt het haast onmogelijk om in de buurt van je bedrijfsdoelstellingen te komen. Maar waar moet je dan op letten? Bij Timetohire beginnen wij altijd met deze 4 punten om het tij bijtijds te keren:

#1. Ken je doelgroep

Als duidelijk is waar de organisatie heen wil, is het van belang dat je energie steekt in het doorgronden van je doelgroep. Arbeidsmarktdata zijn een goede start. Maar hieraan alleen heb je niet voldoende. Het recruitmentteam moet zelf in staat zijn om te onderzoeken wat werknemers in nieuwe markten belangrijk vinden.

#2. Zorg dat je aanbod aansluit

Vaak zien we bij bedrijven in transformatie, dat ze niets veranderen aan hun arbeidsvoorwaarden. Of dit nu bewust of onbewust gebeurt, het risico dat je dan geen aansluiting weet te vinden bij je beoogde doelgroep is hierdoor vrij groot. Dit is een lastig punt om te veranderen. Je wilt geen scheefgroei in je organisatie tussen oud en nieuw personeel dat opeens meer betaald krijgt of van andere voordelen gebruik kan maken. Toch moet je dit goed overwegen en kijken welke investering de verandering waard is. Want wat zijn de financiële gevolgen als op termijn niemand bij je wil werken en de organisatie verlies begint te draaien?

#3. Vind recruiters met een netwerk

Start je een wervingsproject in een compleet nieuw gebied of nieuwe markt, dan kan het lastig zijn voet aan de grond te krijgen. Zelfs als je investeert in advertenties en vacaturevermeldingen, merk je misschien dat de kwaliteit van sollicitanten niet is wat je had gehoopt. Om het juiste talent aan te trekken, heb je connecties nodig. Ook veranderen de functie-eisen. Zo kan het doorgronden van technisch jargon in gespecialiseerde functies een uitdaging vormen. Door een betrouwbare partner voor talentacquisitie in te schakelen als onderdeel van jouw recruitmentstrategie, kun je deze obstakels (en meer) overwinnen.

#4. Update je Employer Brand

Het opbouwen van een sterk employer brand kan zeker in nieuwe markten een uitdaging zijn. Maar investeren in het creëren van bekendheid en het opbouwen van een positieve reputatie als werkgever is hoe dan ook essentieel. Promotie van bedrijfscultuur, waarden en successen, en het delen van eerlijke, positieve ervaringen van huidige werknemers dragen bij aan een sterk employer brand. Dit helpt bij het aantrekken van talent dat goed bij jouw organisatie past en het opbouwen van vertrouwen bij potentiële kandidaten in nieuwe markten.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Sebastiaan Cové (Timetohire).

Meer weten?

Het proces van digitale transformatie is niet iets wat je zomaar doorloopt. Lees hier hoe Timetohire met haar RPO-oplossing hardwarebedrijf Priva heeft geholpen om hen door de digitale transformatie heen te loodsen en succesvol de juiste mensen aan trekken in nieuwe markten als Cloud en Software. Zelf aan de slag met je recruitmentstrategie en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij helpen je op weg. Download het Recruitment Success Framework hier:

Framework

Meer over A.I. en recruitment?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden diverse best practices gepresenteerd.

AI & Recruitment

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners