‘Op de Zuidas lopen heel veel mensen rond met een gat in hun ziel, die heus wel nadenken van ‘k*t, is dit nou wat ik wil doen met mijn ene leven op deze planeet?’, zei Rutger Bregman laatst. Vorige week noemde ik de opkomst van morele ambitie als mijn recruitmentvoorspelling voor 2024. Dit betekent dat meer mensen op zoek gaan naar betekenisvol werk. Of, zoals Bregman schrijft: ‘Stel: je neemt de ambitie van een carrièretijger en je voegt er een flinke scheut idealisme aan toe. Wat krijg je dan?’
‘Stel: je neemt de ambitie van een carrièretijger en je voegt er een flinke scheut idealisme aan toe. Wat krijg je dan?’
Het kan een carrièreswitch naar de zorg of het onderwijs zijn. Of mensen die ontslag nemen bij Shell, Tata, KLM of Rabobank. Misschien gaan ze een cruciale rol spelen in het ontwikkelen van een medicijn dat mensenlevens redt. Anderen zullen overstappen naar een uitgesproken duurzaam of maatschappelijk betrokken bedrijf. En met een beetje geluk besluiten die mensen op de Zuidas met dat gat in hun ziel hun knappe koppen in te zetten voor het klimaat, mensenrechten of een ander doel dat verder gaat dan veel geld verdienen voor zichzelf en hun cliënten.
Hoe gaan recruiters dit merken?
Twee manieren waarop we als recruiters deze ontwikkeling in 2024 gaan merken:
1. Als betekenisvol werk belangrijker wordt voor kandidaten, is het aan ons als recruiters om die betekenis in de spotlight te zetten. Werken is niet het hoofddoel in ons leven, maar de tienduizenden uren dié we werken, besteden we toch liever aan zinvol werk. Hoog tijd dus om niet langer het best bewaarde geheim van jullie sector te zijn en uit te lichten wat werken bij jullie organisatie betekenisvol maakt!
Werf je voor KLM of Tata Steel? Dan kan vacatures vervullen zomaar nóg lastiger worden.
2. En werf je nu voor een bedrijf dat veel in het nieuws is vanwege hun negatieve impact op het klimaat of de maatschappij, of dat in de Milieudefensie top-30 van meest vervuilende Nederlandse bedrijven staat? Dan kan het vervullen van jullie vacatures zomaar nóg wat lastiger worden dit jaar. Want hoewel er (gelukkig!) nog steeds mensen geloven in het fixen van het systeem van binnenuit, kiezen we uiteindelijk toch vaak de weg van de minste weerstand. Oftewel: een bedrijf dat vanuit de juiste waarden handelt, en niet vanuit maatschappelijke druk.
Sta eens stil bij je eigen morele ambitie
Misschien is dit ook het moment om stil te staan bij je eigen morele ambitie. Want ook jij hebt maar één leven op deze planeet, en je hebt als recruiter vaardigheden waar alle sectoren wanhopig naar op zoek zijn. Als je overal zou kunnen werken, welke organisatie wil jij dan helpen groeien met jouw recruitmentskills?
Over de auteur
Wendy van Wijngaarden is recruitmentstrateeg en sinds kort oprichter van De Groene Recruiter.