Gem. leestijd 2 min  425x gelezen

Waarom de robots ons niet gaan redden (volgens Christoph Fellinger)

Waarom de robots ons niet gaan redden (volgens Christoph Fellinger)

Het is een gevecht waar iedereen met spanning naar kijkt: gaan de robots het uiteindelijk van de mens winnen? Of blijft de rol van recruiter bestaan? Volgens Christoph Fellinger hoeven we niet bang te zijn dat onze baan verdwijnt, vertelde hij tijdens Talent Acquisition Live.

Volgens Fellinger is er niets mis met hr-technologie, maar heeft het wel zo zijn limiet. Robots zijn fijn voor het gebruik van automatisering en het ontdekken van patronen in data. Machines zijn hier veel sneller in dan mensen en ook handig: ze zullen het kijken naar data nooit zat zijn.

Context is van belang

Maar dan komt het lastige: het interpreteren van die data. Robots hebben niet dezelfde contextuele informatie als mensen. Ze zijn namelijk getraind om terug te kijken, maar het verleden is niet per se altijd bepalend voor de toekomst. Veel data is biased. Denk aan de start van Google for Jobs in 2015: daar waren alleen maar senior banen voor middelbare witte mannen, aangezien die het meest veelbelovend waren. Of natuurlijk het incident met Amazon. De machines zijn biased, omdat de mensen die ze trainen biased zijn.

Machines zijn biased, omdat de mensen die ze trainen biased zijn

De oplossing: digitaal talent

Wat hebben we dan nodig? Digitaal talent dat slim is, bereid is om te leren, zelfreflectie bezit en in staat is om wat hij of zij geleerd heeft om te zetten in de praktijk. We leven namelijk in een VUCA wereld, stelt Christoph Fellinger: Volatile, Uncertain, Complex en Ambigious. Daarom moeten mensen flexibel zijn.

Breng emoties in het proces

We hoeven dus niet bang te zijn dat we ons werk verliezen. We kunnen verbeteren waar zij tekort komen. Je hebt mensen nodig om algoritmes te trainen en op ethisch vlak te definiëren en beslissen. Het gaat niet alleen om succes, maar ook om hóe je daar komt. Breng emoties naar assessments en in de hele talent acquisition. Tot een organisatie toetreden is namelijk vaak meer emotioneel dan rationeel. Zorg dus dat je mensen hebt met digital savviness en je bent klaar voor de toekomst.

Lees ook:

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners