Coolblue krijgt ruim 45.000 sollicitanten voor zo’n 1.500 functies per jaar. Een systeem dat ATS en werkenbij-site combineert moet het de 23 recruiters de komende tijd nog makkelijker maken de beste mensen daaruit te selecteren.
Bij Coolblue zijn elke dag zo’n 23 recruiters aan de slag, een afdeling die pas zo’n anderhalf jaar aan de slag is. Het is een groep die het behoorlijk druk heeft, want vorig jaar zijn er zo’n 1.300 mensen aangenomen en voor dit jaar staat het target op 1.500, aldus René Drummen, online recruitment specialist bij het e-commercebedrijf. Oftewel: zo’n 65 hires per recruiter.
Zeldzaam kijkje in de keuken
Drummen is onder meer verantwoordelijk voor de recent gelanceerde nieuwe werkenbij-site van Coolblue, die is gemaakt samen met Floyd & Hamilton. Op het Indeed Explore-Event op maandag 22 mei gaf hij een zeldzaam kijkje in de recruitmentkeuken van het bedrijf waar veel recruiters met bewondering naar kijken, en dat ook voor zijn inspanningen beloond wordt, maar dat daarover verder zelden naar buiten treedt.
4 kerndoelgroepen
Drummen vertelde onder meer dat Coolblue nu werkt met 4 kerndoelgroepen. Dat zijn enerzijds ‘de datagedreven WO-starters waar iedereen naar op zoek is’: de schaarse businessanalisten en online marketeers. Anderzijds is er ook veel plek voor hbo- en WO-starters als inkopers, mediaspecialisten en klantenservicemedewerkers.
28 verschillende nationaliteiten
Een derde groep bestaat uit de functies waar Coolblue veel mensen voor werft: de winkelmedewerkers van de fysieke winkels en de witgoedbezorgers. De vierde kerngroep, ten slotte, wordt gevormd door de IT’ers zoals de PHP-developers. Bij hen is de voertaal Engels, legt Drummen uit. ‘Die groep bestaat nu al uit 28 verschillende nationaliteiten. We hebben laatst nog iemand uit Nieuw-Zeeland aangenomen. Erg leuk.’ Het is een groep voor wie je het merk Coolblue echt nog moet laden, zegt hij. ‘Nederlanders en Belgen, die kennen ons wel. Maar daarbuiten houdt het al snel op, hoor.’
‘we hebben laatst nog iemand uit Nieuw-Zeeland aangenomen. erg leuk.’
Eigen XML-job feeding tool
Om al die groepen snel te kunnen aanspreken werkt Coolblue met een eigen zogeheten XML-job feeding tool. Daarmee zijn snel vacatures te plaatsen die automatisch van de juiste Google-meetcodes worden voorzien. ‘En we kunnen daarmee ook heel makkelijk alternatieve titels voor een bepaalde functie genereren. Een vacaturetitel als de ‘Pietermanager‘ klinkt natuurlijk leuk, maar niemand zoekt daarop. Daarom stond er op Indeed toch gewoon ‘personal assistent‘. Want uiteindelijk wil je toch resultaat zien.’
Een slim programmaatje
Vervolgens wordt het hele proces doorgemeten, vertelt Drummen. ‘We meten hoeveel bezoekers we hebben, hoeveel sollicitanten op een vacature komen, maar ook: wat levert elk individueel kanaal op? Wat draagt een campagne feitelijk bij? Welke functietitel scoort wel en welke niet? Aan alle vacatures hangen we codes, zodat we het effect van verschillende kanalen kunnen meten. We hebben het volledig geïntegreerd in een slim programmaatje.’
https://www.youtube.com/watch?v=dbwbx_jobV8
Geen post & pray meer
Post & pray? Drummen gelooft er absoluut niet (meer) in. Hij werkt nu met een mix van Indeed en Facebook, maar ook met AdWords, display advertising en affiliate marketing, ‘waarbij je echt per sollicitatie betaalt’. ‘Met name kleinere partijen kunnen zo ook meedoen’, aldus Drummen. ‘Dat model komt denk ik steeds meer op in de arbeidsmarkt. Er zijn in Nederland vele nichesites. Maar ik kan niet met 400 leveranciers contracten afsluiten.’
‘Er zijn in Nederland vele nichesites. Maar ik kan niet met 400 leveranciers contracten afsluiten’
Primeur: Suggested Opportunities
Bij Indeed was Coolblue de eerste die mocht experimenteren met de zogeheten ‘Targeted Ads’. Bezoekers van de vacaturezoekmachine die solliciteerden op een vacature die lijkt op Coolblue-vacature, kregen dan als ‘Suggested Opportunity’ ook de vacante functies van winkelgigant te zien. ‘Zo kunnen wij die highly active kandidaat alsnog proberen te overtuigen voor ons te kiezen.’
Sollicitaties verdubbeld
‘Misschien vind je dit ook interessant’: het is een techniek die in de e-commerce allang bekend is. Maar in de recruitmentwereld is het nog vrij uniek. Het blijkt wel een techniek die resultaat oplevert. ‘De sollicitatieconversie was 122 procent in vergelijking met een normale Indeed-campagne’, aldus Drummen. Oftewel: ‘de sollicitatiebereidheid was meer dan verdubbeld! Het levert extra sollicitaties op van mensen die anders misschien je merk niet hadden gezien.’
https://www.youtube.com/watch?v=s2RenWcL0_c&list=PL0HI2gBPdfAlDGnZ-RlML3SZh1dPCiLuF&index=6
Mobiel als ankerpunt
Een ander ankerpunt van Coolblues recruitmentstrategie is mobiel, zegt Drummen. ‘Mobiele optimalisatie was eigenlijk ook de reden voor de nieuwe site’, verklapt hij. Mobiele sollicitanten kunnen nu heel makkelijk via Dropbox of Google Drive hun CV uploaden, en sinds gisteren ook via Apply with Indeed. Er wordt wel verschil in doelgroepen gemaakt, aldus Drummen. ‘Bij een witgoedbezorger willen we echt weten of hij beschikbaar is op zaterdag, voor een IT’er is bij wijze van spreken alleen zijn naam al genoeg.’
‘Elke dag aan het sleutelen’
Nu nog komen bij Coolblue alle sollicitaties binnen in één separaat ATS, dat is gekoppeld aan de website. In het komende kwartaal wordt dat vervangen door een nieuw systeem, ‘operationeel nog wat makkelijker’, waarbij website en ATS volledig worden geïntegreerd. ‘Hierdoor kan de candidate journey nog verder worden geoptimaliseerd en kan het proces nog nauwkeuriger worden doorgemeten.’ Zo is Coolblue ‘elke dag aan het sleutelen’, zoals Drummen zegt. Want, zo beseft hij ook: aan de top komen is misschien leuk, er blijven is nog altijd het moeilijkst…