Het traditionele selectieproces ging bij Boskalis aan de kant voor de meest recente selectie van trainees. In plaats daarvan werden onder meer een boksclinic en foodtruck festival ingezet. Wat leverde dat uiteindelijk op?
“Een employer brand of nieuwe manier van werven implementeren is geen rocket science”, zegt Marloes Reniers. “Maar je moet het nog wel even doen.” Als specialist arbeidsmarktcommunicatie heeft Reniers de afgelopen tijd een heel nieuwe manier van werven van trainees bij Boskalis geïmplementeerd. Van een ‘standaard’ methode werd het proces getransformeerd tot ‘een belevenis’. Samen met haar collega Marieke Por legt Reniers op de Employer Branding Summit in november uit hoe het zo gekomen is. Hier alvast een voorproefje.
> Wat is jullie ‘nieuwe manier van werven’ precies?
“Met het #experienceboskalis-selectie-event wilden we een dag neerzetten waarvan de doelgroep dacht: ‘daar moet ik bij zijn!’ Allereerst uiteraard om een plek in het traineeship binnen te slepen, maar zeker ook om een nog beter beeld te krijgen van Boskalis. Ook de ‘afvallers’ moesten positief op de dag terugkijken. Mogelijk was Boskalis op dit moment niet de beste match voor hen, maar wellicht wel in de nabije toekomst.”
Met dit event wilden we een dag neerzetten waarvan de doelgroep dacht: daar moet ik bij zijn!
“Met het selectie-event wilden we de deelnemers écht het Boskalis-gevoel meegeven, maar uiteraard wilden we hen ook toetsen op de belangrijkste Boskalis-competenties. Concreet betekende dit dat de dag een combinatie was van selectie- en beleefmomenten: van een kick-off op een boot tot een boksclinic op het dak van de parkeergarage (foto boven), en van meeten met trainees en medewerkers in de chillroom tot ontsnappen uit een escape-room, van een sollicitatiegesprek tot een pitch en een Q&A met het senior management en voormalig trainees. En als afsluiting een foodtruck festival.”
> Hoe ging dat hiervoor dan?
“Voorheen was de selectie voor ons traineeship meer ‘standaard’. We organiseerden een dag op onze campus, die bestond uit interview, pitch en een groepsopdracht. De tweede selectiedag was op een sportpark. Op basis van de twee selectiedagen werd dan een definitieve beslissing genomen.”
‘we wilden onze eigen medewerkers, die vaak enorm trots zijn, een meer prominente rol geven’
“De huidige opzet is ook ingegeven doordat we onze eigen medewerkers, die vaak enorm trots zijn, een meer prominente rol wilden geven. En doordat we meer wilden laten zien wat hier allemaal mogelijk is. Mede door overnames is Boskalis de afgelopen jaren uitgegroeid tot een maritieme dienstverlener van wereldformaat. Maar niet bij iedereen is even goed bekend hoe divers ons bedrijf is.”
Hoezo doen jullie de selectie van trainees ‘ludiek’?
“Natuurlijk vinden we het belangrijk om kandidaten goed te leren kennen tijdens een selectie-event, maar we vinden het minstens zo belangrijk dat kandidaten ons ook goed leren kennen. We willen dat kandidaten écht een weloverwogen keuze maken voor Boskalis. Dat ze weten waartegen ze ‘ja’ zeggen. Het selectie-event was daarom een combinatie van selectiemomenten en onderdelen waarin ze meer te weten komen over de verschillende activiteiten van Boskalis.”
Today we welcome 100 potential Trainees on our campus in Papendrecht for the #ExperienceBoskalis selection event. pic.twitter.com/PgjWiyM6z1
— Beleef Boskalis (@beleefboskalis) 25 mei 2018
“Het effect daarvan was dat we deelnemers echt een experience hebben kunnen geven. Daardoor kijken ze enorm positief terug op de dag, ook als ze uiteindelijk niet geselecteerd waren voor het traineeship. Een ander effect was dat het aantal deelnemers dat direct de aanbieding heeft geaccepteerd én dus een duidelijke voorkeur had voor Boskalis, hoog lag.”
Wat kunnen anderen daarvan leren, denk je?
“Ik denk niet dat er één geheim is. Bij de organisatie van dit event zijn we heel dicht bij onszelf gebleven, onder meer door onze eigen medewerkers een prominente rol te geven. Zowel in employer branding als in werving en selectie kunnen je eigen medewerkers een prominente rol spelen, met trotse medewerkers heb je goud in handen.”
‘Wat ook positief werkte was dat kandidaten binnen 48-uur wisten of ze een aanbieding gingen krijgen’
“Heel de dag was maatwerk en alles was tot in de puntjes geregeld; dat hebben we ook van de deelnemers teruggekregen. Wat ook positief heeft gewerkt was het feit dat kandidaten binnen 48-uur wisten of ze wel of geen aanbieding gingen krijgen.”
Wat zijn de grootste valkuilen, denk je?
“De grootste valkuil is een employer branding-project te groot maken. Daardoor kun je verzanden in je wensenlijst. Houd daarom altijd scherp voor ogen wat je wilt bereiken, stel heldere doelen op en knip een project op in deelprojecten. En last but not least; vier je successen, hoe klein ook. Wat voor jou misschien een kleine stap voorwaarts is, kan op de organisatie grote impact hebben.”
Hoe zijn de resultaten tot nu toe?
“We zijn zeer tevreden over het resultaat. Door het selectie-event hebben we echt een beleving kunnen neerzetten. Dit droeg positief bij aan het accepteren van een aanbieding. Van de 100 deelnemers die op de selectiedag zijn geweest, hebben we er 35 aangenomen als trainee voor Boskalis International en 11 als trainee voor Boskalis Nederland. Daarnaast hebben we 7 mensen aangenomen op reguliere startersposities. En los van deze harde resultaten, onderstreept ook de survey onder deelnemers dat we een succesvolle dag hebben neergezet.”
Benieuwd naar het hele verhaal?
Marloes Reniers spreekt op 8 november, samen met haar Boskalis-collega Marieke Por, op de Employer Branding Summit, georganiseerd door Recruiters United. Inschrijven kan hier.