Mario Kart? Of liever een potje pool? Bij Yonego mogen sollicitanten zelf kiezen. Alles beter dan de ouderwetse vergaderkamer.
‘We doen het sinds een tijdje, om mee te experimenteren’, zegt Joris Toonders, oprichter van het online marketingbureau. ‘Er is geen heel lange vergadering aan vooraf gegaan of zo, het leek ons gewoon leuk om te doen. Hoe gek het misschien ook klinkt, we merken dat gesprekken rondom de pooltafel veel informeler plaatsvinden dan in de vergaderkamer – en naar wij vinden; ook beter zijn.’
Yonego introduceert Gamen tijdens sollicitatiegesprekken! Mario Kart, pingpongen, poolen, darten, Golden Eye en meer! pic.twitter.com/8OdY3wvOPG
— Yonego (@yonego) 28 mei 2015
Biertje drinken
De traditionele sollicitatiegesprekken – twee mensen, allebei aan de andere kant van een tafel -, dat vindt de 27-jarige Toonders helemaal niets. Althans: ‘Het is niet de cultuur die wij hier hebben. We willen met mensen samenwerken met wie we echt een klik hebben, met wie we denken een biertje te kunnen drinken na hard werken. En dat merk je sneller tijdens een game dan in zo’n formeel gesprek.’
Geen rol
In ‘normale’ sollicitatiegesprekken zitten mensen vaak vast ‘in een rol’, constateert Toonders. Door te gamen tijdens de sollicitatie vervallen die rollen min of meer. ‘Je maakt sneller kennis met iedereen in de organisatie, en ziet vrij snel of iemand past. Kandidaten reageren ook bijzonder positief. Ik zeg niet dat het voor iedereen zal werken, maar voor óns werkt het in elk geval erg goed.’
Duizenden sollicitanten
Bij het snelgroeiende online marketingbureau in Breda (foto hierboven) hebben ze jaarlijks ‘duizenden sollicitanten’, aldus Toonders. Er staan momenteel ook zo’n 35 vacatures open. Niet elke sollicitant zal zijn poolskills of tafeltennistalent kunnen laten zien, zegt Toonders, en daar gaat het hem ook niet om. ‘Het gaat erom dat mensen zichzelf kunnen zijn. En zo blijft het ook leuk voor ons, want we hebben hier eigenlijk de hele dag wel sollicitanten over de vloer.’
Stukje preselectie
En dan is het ook nog eens een stukje preselectie, zegt Toonders. ‘We merken: nu mensen weten dat we dit doen, krijgen we ook mensen die dit aanspreekt. En dat is precies onze bedoeling…’
Foto boven via Flickr.com