Gem. leestijd 4 min  1106x gelezen

Waar werving samensmelt met selectie: De Dienst: Operatie POSITRON (inzending AIVD)

De Dienst: Operatie POSITRON is een spannende podcastgame. Luister & zoek mee naar de malware en de impact ervan. Lees de hele case van AIVD, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022

Waar werving samensmelt met selectie: De Dienst: Operatie POSITRON (inzending AIVD)

Omschrijving van de case

Nadat we als Algemene Inlichtingen- & Veiligheidsdienst vorig jaar een zeer goed beluisterde podcast hadden gemaakt – met 26.000 volgers en 466.000 streams, alleen al op Spotify – die ons op allerlei vlakken heel veel heeft gebracht, wilden we als AIVD dit jaar meer. Hoe mooi zou het zijn als we de luisteraars mee konden laten kijken of zelfs mee konden laten doen met het onderzoek? Hoe mooi zou het zijn om een communicatiemiddel te combineren met een technisch assessment of een selectiegame? En hoe kunnen we de mensen vangen die geen diepe technische kennis hebben, maar die wel meteen na de podcast wilden solliciteren?

Hoe mooi zou het zijn als we de luisteraars mee konden laten kijken of zelfs mee konden laten doen met het onderzoek?

We hebben een challenge gebouwd, inhouse. Luisteraars kunnen surfen naar operatiepositron.nl en daar per aflevering een zipfile downloaden met een uitdagend spel. Het stelt luisteraars met verstand van zaken in staat om mee te doen. Zij gaan op zoek naar vlaggen en kunnen na aflevering 6 hun vondsten insturen en aangeven of zij met ons in contact willen komen. De mensen die de oplossingen insturen nodigen wij uit op ons kantoor voor een memorabele middag.

Toch weer een touchpoint

Het sluit goed aan bij onze filosofie. Het heeft geen zin om deze zeer schaarse doelgroep actief of agressief te benaderen. Zij zorgen ervoor dat ze niet vindbaar zijn of reageren niet op mail. Ze in staat stellen een leuk uitdagend spelletje te spelen en zelf te laten aangeven of ze langs willen komen, werkt wél. Alleen al omdat ze het soms leuk vinden om je te vertellen dat ze niets met je te maken willen hebben. Dat stelt ons in staat hun van het tegendeel te overtuigen. Of niet. Ook prima. Toch weer een touchpoint.

 

Het heeft geen zin om deze zeer schaarse doelgroep actief of agressief te benaderen.

De luisteraars die niet mee willen of kunnen puzzelen, maar die wel bij ons willen werken, nu of later, kunnen om hun interesse kenbaar te maken een gerichte open sollicitatie sturen. Dat is recruiter friendly enerzijds, omdat kandidaten direct in de juiste postbus terecht komen en het maakt anderzijds open solliciteren voor kandidaten duidelijker en eenvoudiger. Wij zijn er trots op.

aivd podcast

Wat was de impact van de case?

Misschien wel het belangrijkst? Wij van de AIVD hebben in deze zeer duistere tijden hard gelachen om alle nerdie grapjes die er rondgingen. De slogan op pannenkoekenpalazzo.nl ‘Tegen de stroop in’ is een verbastering van het AIVD-motto ‘Tegen de stroom in’. En er is meer te genieten voor de fijnproevers. Er luisteren nogal wat mensen. De Dienst steeg meer dan 160 plaatsen in de podcast top-200 van Spotify bij het uitkomen van Operatie POSITRON. We stonden er na vorig jaar dus nog in.

De Dienst steeg meer dan 160 plaatsen in de podcast top-200 van Spotify bij het uitkomen van Operatie POSITRON.

De nieuwe afleveringen zijn inmiddels zo’n 300.000 keer gedownload (and counting). De website met challenges heeft nu al zo’n 8.000 unieke bezoekers verwelkomd. De challenges zijn al minstens 1.400 keer gedownload. Dat aantal groeit natuurlijk nog iedere dag in de zeer kleine niche van cyberprofessionals. De laatste aflevering is pas net uit en we zitten dus met spanning te wachten op de deelnemers. Op de vacatures wordt goed gereageerd. Vooralsnog 25 relevante kandidaten. Klinkende munt dus.

Vooralsnog 25 relevante kandidaten. Klinkende munt dus.

De podcast draagt bij als communicatiemiddel om bijvoorbeeld parlementariërs en beleidsmakers meer inzicht te verschaffen in het vaak ingewikkelde werk van de cyberafdelingen. Men vindt het nut van het verwerven van informatie uit de SIGINT-stroom voor onderzoeksdoeleinden makkelijker te begrijpen en minder eng na het beluisteren van Operatie POSITRON. Ook de cybergemeenschap valt de podcast goed. Ze zien ook de humor er van in. Dat levert broodnodige free publicity op.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij hebben in tegenstelling tot vorig jaar, toen we alleen genomineerd werden, een complete case. De podcast is een ideaal (arbeidsmarkt)communicatiemiddel voor de AIVD. Hoewel het verhaal dit jaar bestemd is voor een kleiner publiek, kan de geïnteresseerde krantenlezer nog steeds geboeid meeluisteren.
Voor de doelgroep, cyberprofessionals, is er een challenge of een game waarvoor onder meer de hele ICT-infrastructuur van een energiecentrale is nagebouwd.

Deelnemers kunnen met ons in contact treden, maar alleen als zij dat zelf willen.

Deelnemers kunnen het onderzoek tot in detail volgen en meedoen. Zij kunnen de onderzoekers zelfs voorblijven als ze goed zijn. Selecterend dus. Tot slot kunnen zij met ons in contact treden, maar alleen als zij dat zelf willen. We gaan graag met hen in gesprek over de challenge, over wat ze er van vonden en over wat we beter hadden kunnen doen. Dat is helemaal in lijn met onze filosofie. Wij gaan graag met professionals in gesprek, ook over werk, maar alleen als zij dat zelf willen. Moderne ‘multi level‘ arbeidsmarktcommunicatie dus, wat ons betreft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Guido van Hulzen was samen met bewerker Tom en nog een AIVD-collega die helaas naamloos moet blijven verantwoordelijk voor het verhaal. Guido heeft er scripts van gemaakt.
  • Marcel van der Quast van Werk Merk en David Achter de Molen van Het Podcast Kantoor hebben de podcast samen met Guido van Hulzen geproduceerd.
    David Achter de Molen is verantwoordelijk voor het geluid en de montage.
  • Liesbeth Rasker heeft de podcast gepresenteerd. Zij stelde haar eigen vragen. Zij is de schrijver van haar eigen teksten.
  • De visuals zijn gemaakt door Things to make and do.
  • De podcast had niet bestaan zonder de bezielende medewerking van de collega’s van Guido en Tom: Jacob, Anouk, Marc, Pim, David, Ellen, Fanneke, Bas & Joey. Speciale dank aan Wenny Geenevasen.

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners