Gem. leestijd 5 min  1969x gelezen

Waar ga je nog het verschil maken als je hele vak wordt gedigitaliseerd?

Waar ga je nog het verschil maken als je hele vak wordt gedigitaliseerd?

Het recruitmentvak wordt steeds digitaler. Verzet is zinloos, zegt Martijn Smit. We kunnen maar beter zorgen dat we ons aanpassen. Want  ‘met jouw creativiteit, warmte en persoonlijkheid’ kun je ook als procesbeheerder nog steeds het verschil maken…

Vorige week was ik bij Direct2018, een evenement van mijn vriendje René van OnRecruit. Ik was echt vereerd dat ik was uitgenodigd. René is – net als ik – van mening: een echte vent is lief voor zijn concurrent. Mannen als René en ik willen immers wel met de hele wereld onze passie delen voor recruitmenttech. De markt is daarnaast groot genoeg, zolang er nog juffrouw Jannies van PZ zijn.

Mannen als René en ik willen immers wel met de hele wereld onze passie delen voor recruitmenttech

Ik heb liefde voor iedereen in deze ‘recruitment space‘. Ik heb zelfs laatst staan borrelen met Vonqy Stan en zijn meisje, na Onboard Amsterdam. Er was maar één ding waar ik mij over verbaasde… Ik dacht namelijk altijd dat zijn exotische schone helemaal niet bestond en dat Stan haar in al zijn foto’s erbij photoshopte. Maar goed, ik dwaal af. Terug naar René.

8 jaar is lang geleden

Ik ken René dit jaar precies 8 jaar. Ik ken René vooral nog als ‘www-met-Rene’. Dat zit zo. Zo’n 8 jaar geleden liep iedereen nog serieus aan te kloten met data. Je had Jacco Valkenburg met zijn legendarische spreadsheets, maar verder was er weinig. Laten we eerlijk zijn: dit was een tijd waarin Marc nog bij Hyves zat, Quintin nog een overhemd droeg bij VNU, Warren Hammond nog opperkabouter was bij Monsterboard en ook LinkedIn-Lena nog in het recruitmentvak rondliep.

plots was daar toen een jonge kerel, met een brilletje

Werf& was destijds nog in print en ik won de prijs van Recruitment Blogger van het jaar. Er was zelfs iemand die nog meer schreef dan ik: iedereen hing dan ook aan de lippen van Drees, de zuurblogger van RecruitmentMatters. En plots was daar toen een jonge kerel, met een brilletje. Momenteel is René een jonge strakke god, maar laten we het zo zeggen: vroeger was er aanzienlijk meer René om van te houden.

Predictive recruitment shizzle

Ik leerde René kennen omdat hij een vaste column had in mijn radioprogramma Recruiter.fm; www.metRene. De recruitmentwereld was destijds volledig in de ban van social. Wij liepen allemaal te tweeten, te linken en te hyvesen dat het een lieve lust was. Facebook was toen nog vooral voor je gekke tante in Amerika, in mijn geval; aunt Lucy. René kwam op de scene en die had het over heel andere dingen. Hij wauwelde over data en declameerde volzinnen over de voorspellende waarde van jouw gegevens. Wat inmiddels hip predictive recruitment shizzle heet.

rene onrecruit

Je kunt dus eigenlijk wel zeggen dat René de oervader is van de Nederlandse recruitment geek. Ik bedoel dit – vanzelfsprekend – op de meest lieve en complimenteuze wijze.

Daar stond hij dan…

En daar stond hij dan, vorige week, op het podium van zijn eigen evenement. Op een toplocatie, met alleen maar recruitment-tech-wijsneuzen. Ik werd bevangen met een soort ouderlijke trots als recruitment-opa. Vooral vanwege de jongen die ik al zo lang kende, en die inmiddels ceo is bij van 1 van de 3 toonaangevende recruitment-techpartijen van Nederland.

helaas kon ik niet bij alle sessies zijn. Ik moest weer aan de slag met het werven van buschauffeurs

De line-up was briljant, maar helaas kon ik niet bij alle sessies zijn. Ik moest weer aan de slag met het werven van buschauffeurs. De enige die ik miste was Bill Boorman, maar die heb ik inmiddels net zo vaak horen spreken als Geert-Jan Waasdorp. Tevens zijn Bill en ik vrienden. Dus het was mij vergeven.

onrecruit hung lee

Onze honger naar talent en technologie

Wat deze middag vooral centraal stond was onze honger naar talent en technologie. If you’re hungry for talent, call Hung Lee, is mijn nieuwe credo. Wat had hij een goed verhaal, zeg. Wellicht omdat het erg overeenkomt met mijn ideeën over het vak.

Mensen die mij kennen weten dat ik vind dat liefde en inspanning jou tot een goede recruiter maken

Het is wel een beetje een “Je had er bij moeten zijn”-verhaal. Maar goed, ik zal het proberen samen te vatten. Mensen die mij kennen weten dat ik van mening ben dat liefde en inspanning jou tot een goede recruiter maken. Technologie moet jou daarbij ondersteunen om jouw werk vooral makkelijker te maken, zodat jij meer tijd hebt om persoonlijke aandacht te geven aan jouw kandidaten. Hung Lee (foto) zei in zijn betoog eigenlijk min of meer hetzelfde.

smash onrecruit rene

Volgens hem houden recruiters zich momenteel bezig met SMASH: Sourcing, Messaging, Assessing, Scheduling en Hiring. Maar dit zijn allemaal onderdelen van het werving- en selectieproces die nu al prima met tooling zijn op te vangen. Als ik alleen al kijk naar hoe ik het recruitmentproces bij mijn huidige opdrachtgever heb geïmplementeerd, met een goed ATS als fundament, en daarbovenop allemaal SaaS-oplossingen koppelend met allemaal Best of Breed-tooling. Hierdoor heb ik het gehele proces geautomatiseerd. Maar omdat ik 2.500 man moet werven kies ik wel bewust voor employer branding en recruitmentcampagnes.

Waar kun je dan nog het verschil maken?

Het recruitmentvak wordt onder ons weggedigitaliseerd. Dan hoor ik je denken: wat blijft er dan nog over voor mij als recruiter? Volgens Hung Lee – en volgens mij – zit dat zowel in het begin (employer branding) als aan het eind van het proces (het onboarden). Hier maak je als recruiter met jouw creativiteit, warmte en persoonlijkheid het verschil.

Wij worden als recruiters een soort systeembeheerders, tijdens het hele werving- en selectieproces

In de toekomst krijg je misschien de naam ‘CX-beheerder’. Wij worden als recruiters namelijk ook een soort systeembeheerders, tijdens het hele werving- en selectieproces. Dus mijn advies aan alle recruiters: “Get your geek on”. Verdiep je nog meer in technologie. En wie weet ben jij dan ook op een dag wel – net als René – ceo van een heus recruitment-techbedrijf…

martijn smitMartijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.

Lees ook van Martijn:

Lees hier alle artikelen van Martijn

HR & Recruitmentstrateegbij Adver-Online

Martijn Smit

Martijn Smit werkt bij Adver-Online als HR & Recruitmentstrateeg.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners