Gem. leestijd 2 min  1526x gelezen

Vrouwelijke technici vinden baan via uitzendbureau

Vrouwelijke technici vinden baan via uitzendbureau

Vrouwelijke technici vinden baan via uitzendbureauEén op de vijf vrouwelijke technici heeft de afgelopen 12 maanden een nieuwe baan te bemachtigen via een uitzendbureau. Mannen waren het vaakst via het persoonlijke netwerk succesvol. Daarnaast oriënteren mannen en vrouwen zich ook verschillend op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit het onderzoek onder 530 technici.

138.000 baanwisselingen

Zo´n 138.000 Nederlanders met een technisch diploma hebben in de afgelopen 12 maanden een baan gevonden bij een nieuwe werkgever. Van de vrouwelijke technici die in de laatste 12 maanden van werkgever zijn gewisseld of een nieuwe baan hebben gevonden, heeft 21 procent dat via het uitzendbureau gedaan. Mannelijke vakgenoten waren het vaakst succesvol via het persoonlijke netwerk: 26 procent van de mannelijke baanwisselaars is via vrienden of kennissen aan een nieuwe baan gekomen. Ook vrouwen hebben vaak een baan gevonden via het persoonlijke netwerk (19%), maar minder vaak mannen (tabel 1.1). Geconcludeerd kan worden dat er kansen zijn voor uitzendbureaus die zich op vrouwelijke technici richten en willen inspelen op de behoefte aan technici op de arbeidsmarkt. Vrouwen oriënteren zich verhoudingsgewijs vaak via school, terwijl mannen de betaalde krant nog relatief veel gebruiken. De effectiviteit is er echter laag van deze oriëntatiebronnen.

Verschil in oriëntatie

Behalve dat vrouwelijke en mannelijke technici in het laatste jaar op een andere manier aan een baan zijn gekomen, hebben ze zich ook op een andere wijze georiënteerd op de arbeidsmarkt. Overeenkomstig is dat zowel mannen als vrouwen het meeste gebruik maken van vacaturesites. Beiden gebruiken hierbij vaak Monsterboard.nl. Vrouwelijke technici maken daarnaast veel gebruik van Intermediair.nl (14%) terwijl mannen eerder kiezen voor Nationalevacaturebank.nl

Vrouwen bezoeken ook onderscheidend vaak de sites van bedrijven zelf en oriënteert één op de vier vrouwen zich via school en campus recruitmentactiviteiten, terwijl slechts één op de tien mannen dat doet. Werkgevers die geïnteresseerd zijn in vrouwelijke technici doen er dus verstandig aan om (ook) in te zetten op campus recruitment. Dat vrouwelijke technici zich verhoudingsgewijs vaak via een onderwijsinstelling oriënteren op een baan komt mede doordat deze groep relatief jong is en hoger opgeleid. Vrouwelijke technici kunnen daarom het beste op jonge leeftijd geworven worden als een werkgever vrouwelijk talent wil werven. Wanneer een werkgever mannelijke technici wil aantrekken, dan kan dat nog steeds goed via de betaalde krant. Van de mannen die in het laatste jaar een baan hebben gevonden, oriënteerde 27 procent zich via dit medium. Echter, slecht twee procent van de mannelijke technici is er in het laatste jaar daadwerkelijk door aan een baan gekomen.

Technische verantwoording

Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 per kwartaal wordt afgenomen door Intelligence Group. Bovengenoemde cijfers zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek van 2011- 2012 welke bestaat uit 30.581 respondenten. Voor dit onderzoek zijn er in totaal zijn er 103 vrouwelijke en 427 mannelijke technici onderzocht binnen het AGO.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners