Gem. leestijd 4 min  861x gelezen

Vrijheid, zekerheid en zingeving; daar draait het om bij de werving van starters

Vrijheid, zekerheid en zingeving; daar draait het om als je starters wil werven. Maar hoe geef je dat vorm in de praktijk? Daarover ging Marcel van der Quast in zijn podcastserie in gesprek met Malique Steenbrink. ‘We willen een clubgevoel creëren.’

Vrijheid, zekerheid en zingeving; daar draait het om bij de werving van starters

Wat doe je als werkgever met alles wat je in onderzoeken leest over de werving van millennials en Generatie Z? In aflevering 21 van mijn podcast ‘Hier is AMC’ vraag ik het aan Malique Steenbrink van Quoratio, een werkgever in Bunnik, met veel ervaring in de werving van starters en young professionals.

Spagaat tussen vrijheid en zekerheid

We beginnen met twee zaken die ik me afvraag. De eerste: in doelgroeponderzoeken onder Generatie Y en Z valt me op dat ze zoeken naar afwisseling en vrijheid, maar tegelijk ook naar duidelijkheid en zelfs zekerheid in hun werk. Een bijzondere combinatie. Wat merken ze daarvan bij Quoratio?

‘Iedereen wil blijven ontwikkelen. Daarom is onze belofte van ontwikkeling erg belangrijk.’

‘Wij werven vooral voor onze traineeships, daar zit vanzelf de afwisseling in. Je gaat aan de slag op projecten bij verschillende organisaties. We zorgen daarnaast voor vastigheid. Daarbij gaat het niet zozeer om baanzekerheid, maar veel meer om ontwikkelzekerheid. Iedereen wil blijven ontwikkelen. Daarom is onze belofte van ontwikkeling erg belangrijk. Werken en leren is de basis. Iedere medewerker krijgt bijvoorbeeld een eigen talent development manager. Ook zorgen we voor een goede band met de collega’s en onze organisatie. We hebben met elkaar een eigen appgroep. We organiseren regioborrels, een zomer- en eindejaarsfestival.’

Purpose-gedrevenheid van de doelgroep

Mijn tweede vraag gaat over purpose of zingeving, voor starters een belangrijk onderwerp op hun werk. Ze willen ergens aan bijdragen. Hoe komt Quoratio daaraan tegemoet? ‘We proberen zo veel mogelijk verder te kijken dan wat je elke dag doet. We hebben hier ’s avonds inhoudelijke bijeenkomsten over de toekomst van ons vak, waarbij ook onze CEO aanwezig is. Dat zorgt voor clubgevoel. En geeft aan waaraan je kunt bijdragen.’

‘Een goede administratie zorgt voor overzicht en rust in de tent.’

Die bijdrage zit deels ook in het vakgebied waarop Quoratio zich specialiseert: administratie. Een beroep met meer purpose dan je misschien zou verwachten, aldus Steenbrink. ‘Want waar zorgt een salarisadministrateur voor? Niet alleen voor een mutatie, maar dat het hele bedrijf uitbetaald kan worden. Maar je zorgt voor veel meer. Een goede administratie zorgt voor overzicht en rust in de tent.’

Noodzakelijk kwaad

Administratie is voor veel organisaties een noodzakelijk kwaad. Zeker in de zorg, het onderwijs en het sociaal domein is het geen vanzelfsprekend onderdeel van de organisatie, maar eerder ‘een moetje’. Door zich erin te specialiseren, kan Quoratio organisaties beloven dat de administratie geen probleem meer is. ‘En zo kunnen die organisaties zich richten op waar ze echt van zijn. Zo draagt de administrateur dus bij aan onderwijs en zorg. Dat sluit aan bij de purpose die de doelgroep zoekt.’

Traineeships voor niet-starters

Ik loop zelf al een tijdje rond met de vraag waarom er niet veel meer traineeship-achtige trajecten zijn voor niet-starters. Het lijkt mij namelijk erg aantrekkelijk om mensen zo kennis te laten maken met een ander vak. Ik zou zelf ook graag op die manier rondkijken. Bij Quoratio hoorde ik hiervan een interessant voorbeeld. Ze zijn bezig een aanpak te ontwikkelen voor ervaren mensen van andere beroepen om binnen hun vakgebied een rol te blijven spelen als administrateur, als het werk te zwaar wordt.

‘Ik loop zelf al een tijdje rond met de vraag waarom er niet veel meer traineeship-achtige trajecten zijn voor niet-starters.’

Denk bijvoorbeeld aan verpleegkundigen. Van hen zijn velen 50 jaar of ouder, en dan wordt het verpleegkundigenvak soms erg zwaar. Door voor administratie in de zorg te kiezen kun je je dan ontwikkelen, maar blijf je tegelijk wel wat betekenen voor het vak van verpleegkundige, waarvoor je ooit gekozen hebt. Je bent daar zeer waardevol, want je neemt de verpleegkundigen de administratieve rompslomp uit handen, zodat zij zich kunnen toeleggen op de zorg. En je weet waar het over gaat, want je hebt jaren zelf als verpleegkundige gewerkt.

Duurzame relatie door echte verhalen

Ook als het gaat om employer branding, blijft Steenbrink graag dichtbij de eigen medewerkers. ‘Employer branding ligt heel dicht tegen contentmarketing aan. Probeer de echte verhalen vanuit het hart van de organisatie naar buiten te brengen. Dan spreek je meteen de goede mensen aan. Dan gaat het niet alleen om het aantrekken van talent, maar behoud je dat talent ook vanuit datzelfde verhaal. En heb je dus een duurzame relatie.”

vrijheid manifesto employer brand

James Ellis naar Nederland?

Als laatste moet ik nog melden dat ik in dit interview eindelijk iemand heb gesproken die ook luistert naar de podcasts van James Ellis, de grondlegger van recruitment content. Ik verwijs hier naar het Employer Brand Manifesto, dat hij enkele maanden geleden heeft gepubliceerd. Het geeft voor mij weer wat employer branding is, en vooral wat voor soort mensen employer branders moeten zijn. Recruitment is marketing, zover komen de meesten nog wel. Maar employer branding is vooral de breedte. Het is recruitment, marketing, communicatie, HR, data, en nog veel meer. Van alles een beetje, benaderd vanuit het werkgeversmerk, dat is de basis. Maar je moet wel kunnen meepraten met al die andere vakgebieden. Lees zeker dat Manifesto nog eens. En wie helpt me om James Ellis een keer naar Nederland te halen?

Bekijk hier het hele interview:

Over de auteur

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.  

Lees ook:

Marcel van der Quast

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners