Gem. leestijd 2 min  671x gelezen

Vraag naar online professionals is in 5 jaar meer dan verdubbeld

Vraag naar online professionals is in 5 jaar meer dan verdubbeld

De vraag naar webredacteuren, -developers en online marketeers is sinds 2013 meer dan verdubbeld. De vraag naar deze doelgroep is nu zelfs 7 keer zo groot als het aantal actieve baanzoekers, blijkt uit nieuw onderzoek.

Schaars, jong, met eigen wensen, en zich bovendien breed oriënterend op de eigen loopbaan: zo zou je de Nederlandse webprofessional van nu het best kunnen omschrijven, afgaande op de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’, een rapport van SchaalX en de Intelligence Group. Of het nu gaat om een webredacteur, een ontwikkelaar, of iemand die zich meer met marketing bezighoudt: de online wereld blijkt zo zijn eigen voorkeuren en kenmerken te hebben.

groeiende vraag online professionals

23.555 vacatures, maar groei vlakt af

In 2017 zijn er in totaal 23.555 vacatures voor deze doelgroep gepubliceerd, ruim 2 keer zoveel als in 2013, en een toename van 8% ten opzichte van het jaar ervoor. De groei vlakt wel af, zo blijkt. In voorgaande jaren was de groei steeds in de dubbele cijfers.

De meest gevraagde skills, voor alle functies, zijn: SEO, social media en user experience design

De meeste vraag is er naar webontwikkelaars, ongeveer twee zoveel als naar online marketeers, die op hun beurt weer ongeveer twee keer zoveel gevraagd worden als webredacteuren. De meest gevraagde skills – voor alle functies – zijn: SEO, social media en user experience design, met video-vaardigheden sterk in opkomst.

Jonge en flexibele doelgroep

Ruim 2 op de 3 online professionals is nog geen 40 jaar; bijna 1 op de 3 is zelfs de 30 nog niet gepasseerd. Deze doelgroep hecht weinig waarde aan een vast contract, zo blijkt. Van hen heeft 18% een freelance of zzp-overeenkomst (tegen 6% van de totale Nederlandse beroepsbevolking). Online professionals blijken mede daardoor ook relatief mobiel. Zo is 27% het afgelopen jaar van baan gewisseld (van wie 1 op de 3 binnen de eigen organisatie). En van degenen in loondienst zegt maar liefst 63% (latent) op zoek te zijn naar een nieuwe baan.

arbeidsmarktactiviteit online professionals

Ze worden ook vaak benaderd

De doelgroep is niet alleen zelf flink op zoek, ze wordt ook vaak benaderd voor zo’n nieuwe baan, zo blijkt. Van de online professionals in loondienst wordt zo’n 62% maar liefst 4 keer of vaker per jaar benaderd voor een baan. Voor 16% geldt dit zelfs minstens 1 keer per week. Dat gebeurt vooral in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste het grootst is. Met 3.200 actieve baanzoekers op ruim 23.000 vacatures wordt deze doelgroep overigens sowieso al gekenschetst als ‘zeer schaars’.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners