Tijd voor het jaarlijkse ritueel: de voorspellingen voor komend jaar. Afgelopen jaar had ik 75% goed, een uitstekende score lijkt me. Maar wat gaat 2018 ons brengen?
Het is lastig een jaar vooruit te kijken, met name omdat de grote trends wel duidelijk zijn, maar de timing altijd lastig is. Toch ga ik het proberen met een paar concrete, niet al te vage, voorspellingen.
Google for Jobs
Google for Jobs maakt de oversteek naar Europa en dat heeft impact. Veel websites worden aangepast, maar dat heeft vooral impact op de achterkant van de systemen. Door deze aanpassingen gaan organisaties wel verder nadenken over hun wervingssite, wat veel (kleine) verbeteringen tot gevolg heeft. Er zal in 2018 vooral nog op allerlei congressen gesproken worden over Google for Jobs en wat je er mee kan doen. Partijen die snel schakelen zullen proftij trekken van de verbeterde resultaten en veel gratis nieuwe sollicitanten via Google krijgen.
Facebook jobs
Ik had het eigenlijk in 2017 al verwacht, maar Facebook komt in 2018 echt met een jobs intitiatief voor organisaties. Hoe dit er precies uit gaat zien is lastig te zeggen, maar dat Facebook messenger, en waarschijnlijk ook Whatsapp, er een rol in zullen spelen lijkt wel vast te staan. Solliciteren via Facebook, en Whatsapp, zal steeds normaler worden. Of dit in 2018 ook al in Europa uitgerold wordt of initieel alleen in de VS durf ik niet te voorspellen, ik vermoed dat ze in de VS beginnen en mogelijk pas in 2019 wereldwijd uitrollen.
Chatbots
In het verlengde van Facebook en messenger zal het aantal recruitment gerelateerde chatbots toenemen. Het zullen nog geen gigantische aantallen zijn, maar er zullen komend jaar in Nederland enkele recruitment chatbots gelanceerd worden. Dit kunnen bots zijn waar je gewoon vacatures bij een organisatie mee kan zoeken, bots waar je vragen over de organisatie kan stellen of misschien wel bots waarmee je ook al kan solliciteren. Internationaal zijn er voldoende cases al. Nationaal hebben we het afgelopen jaar één of twee voorbeelden gezien. Ik verwacht komend jaar een aantal recruitment chatbots live te zien gaan.
Begin van het einde van Linkedin
Eerder dit jaar schreef Werf& al twee kritische stukken over LinkedIn. De organisatie verliest haar sympathie, vraagt steeds meer geld voor steeds minder resultaat en met de aanval van Facebook en de opkomst van Google for Jobs zullen de eerste barsten in het bastion van LinkedIn in 2018 zichtbaar worden. Dit jaar was het algemene geluid het knarsen van tanden omdat de meeste nog niet denken zonder Linkedin te kunnen. In 2018 zullen de eerste barsten in het bastion zichtbaar zijn en de geluiden iets vaker zijn in de trend van: we hebben ons account opgezegd. Nog niet massaal, ik verwacht geen leegloop (veranderen is moeilijk), maar ondanks de zeer interessante nieuwe tool met Microsoft Word, vermoed ik de eerste barsten in het bastion te zien.
Arbeidsmarktdiscriminatie
Er zal in de media veel aandacht zijn voor arbeidsmarktdiscriminatie. In het bedrijfsleven zal er ook aandacht zijn voor de onbewuste vooroordelen die een grote groep talenten buiten de boot laat vallen. Zeker met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, vooral in specialistische beroepen, zal er veel aandacht zijn voor diversiteit. Dit mede tot uiting komen in het aantal recruitmentsites met foto’s van niet blanke Nederlanders. Het aantal sites met meerdere foto’s van mensen met een migratie-achtergrond zal nog hoger zijn dan in 2017 en de manieren waarop diversiteit gepresenteert wordt op corporate recruitmentsites zal ook toenemen.
Pre selectie assessments
Net als in 2017 verwacht ik in 2018 een groei van pre selectie assessments. Natuurlijk kopte het AD dit jaar al met de Computer die screent of een sollicitant door mag. En was er meer aandacht voor tekst gebaseerde assessment tools. En is Albert Heijn live gegaan met zijn game-based situational judgement test voor trainees. PSV en AZ gebruiken de technieken voor hun jeugdopleidingen. In 2018 zal dit ook steeds vaker ingezet worden. Het zal nog lang niet in alle selectieprocessen komen, maar meer en meer bedrijven zullen assessment tooling toevoegen aan het standaard selectieproces aan de poort. Het CV krijgt steeds meer aanvulling met psychometrische of congnitieve data.