Tycho van Paassen is zichtbaar trots als hij vertelt over de overname van het Groningse IGB. ‘It just makes a lot of sense‘, zegt de partner en medeoprichter van job marketing platform VONQ vervolgens. ‘De synergie is 100%. Er is bijna geen overlap, sterker nog: we vullen elkaar alleen maar aan.’
Job marketing en API voor ATS’en
VONQ heeft nu ongeveer 1.000 klanten, waaronder grote namen als Shell, DHL en BNP Paribas. Voor hen verzorgen ze met name job marketing, kort gezegd: zorgen dat de juiste vacatures op het juiste moment bij de juiste mensen onder de aandacht komen. Je maakt er snel vacatures, die je vervolgens net zo snel op ruim 1.500 kanalen kunt uitzetten. Die door de schaal van VONQ voordelig zijn ingekocht.
Vorig jaar kwam een nieuwe grote investeerder aan boord.
Vorig jaar kwam een nieuwe grote investeerder aan boord, dit jaar kwam er een nieuw product bij: een whitelabel API waarmee ATS’en ook hun klanten jobmarketing kunnen aanbieden. SmartRecruiters had de primeur met de integratie van deze API in zijn ATS. Maar zo zijn er afgelopen jaar zeker nog zo’n 20 partnerships gesloten die dit en volgend jaar live gaan, aldus Van Paassen.
Een point solution waar alles samenkomt
Maar, zegt hij ook: de vacaturemarkt is nu nog versplinterd. Verschillende platforms doen allemaal verschillende dingen. ‘Er is nog geen point solution waar alles samenkomt.’ En precies dat is wat hij zegt te willen bereiken met de overname van IGB. Oftewel: één platform dat alle data verzamelt, en van waaruit je alle vacatures kunt plaatsen, op basis van de beste ROI per kanaal voor jóuw vacature.
IGB, afkorting van: In Goede Banen, mag misschien niet zo bekend zijn, grote uitzenders als Randstad, Adecco en Manpower vertrouwen wel op de programmatic advertising die het bedrijf mogelijk maakt, en waarvan het de resultaat kan meten in cost per click, cost per applicant en/of cost per hire. Daardoor wordt ook voor de klanten van VONQ verdere automatisering mogelijk. ‘De strategie hierachter is dat we nu alles in één plek bieden. Van multiposting tot campagnes, en van jobboard buying tot performance data. Van Google tot sociale media.’ En dat dus ook voor drie klantgroepen: corporates, ATS’en en staffingbureaus.
Eerst laaghangend fruit
Dit jaar wordt het ‘laaghangend fruit’ geplukt, aldus Van Paassen. Klanten van IGB kunnen dan bijvoorbeeld al via de technologie van VONQ hun vacatures inkopen. Volgend jaar moet de integratie van de programmatic advertising van IGB en de whitelabel API en het job marketing platform van VONQ de stap verder beleven. Dan zullen alle data ook worden samengevoegd. ‘Zo kunnen we onze klanten uiteindelijk betere aanbevelingen doen.’
‘IGB is gekocht voor de technologie, maar ook zeker voor de mensen.’
Het team van IGB zal na de overname intact blijven, en vanuit Groningen blijven opereren. ‘Het bedrijf is gekocht voor de technologie, maar ook zeker voor de mensen’, aldus Van Paassen.
Op de foto boven: Tycho van Paassen, Wouter Goudhart (VONQ), Jeroen Vos en Peter Nieuwpoort (IGB)