Hoe volwassener de recruitmentfunctie in een bedrijf, hoe hoger de winstcijfers. Investeren in werving en selectie kan de winst met wel 20 procent opkrikken, aldus nieuw onderzoek.
Het is een beetje onduidelijk welke richting het verband opgaat. Zijn de meest winstgevende bedrijven degenen die het meeste geld hebben om te investeren in goede werving en selectie? Of is het echt andersom: dat volwassen recruitment meteen de winstcijfers stuwt? Hoe dan ook, nieuw onderzoek van Cielo toont aan dat de twee in elk geval wel positief met elkaar correleren.
High, Medium of Low Impact
Het onderzoek werd gedaan onder 400 managers in grote organisaties, in 7 Europese landen, waaronder Nederland. De organisaties werden aan de hand van 12 indicatoren op het gebied van hun recruitmentstrategie en -effectiviteit ingedeeld in High, Medium of Low Impact. Wat bleek? Waar Low Impact-organisaties een gemiddelde winst van nog geen 19% lieten zien, was de winst bij High Impact-organisaties maar liefst 42%.
Productiever en meer respect
Niet alleen in winstcijfers bleek een behoorlijk verschil te zitten. Zo zei 31% van de High Impact-organisaties volledig productief te zijn, tegen slechts 4% van de Low Impact-organisaties. En van de ondervraagden in High Impact-organisaties zegt bovendien 81% dat ze het gevoel hebben dat de recruiters in het eigen bedrijf gewaardeerd worden. In Low Impact-organisaties is dit slechts 22%.
Grootste uitdagingen
Het onderzoek vroeg ook naar de grootste uitdagingen op recruitmentgebied. Het tekort aan vaardigheden scoorde hier veruit bovenaan. Ook maakten veel organisaties zich zorgen over hun eigen organisatie. Ze vonden bijvoorbeeld hun eigen Candidate Experience te mager, of vonden dat het te lang duurde om iemand aan te nemen, of dat het te veel moeite kost om mensen te behouden.
‘Opvallend groot verschil’
Recruitment is heus niet de enige bepalende factor voor winstgevendheid, beseft Seb O’Connell, Europa’s managing director bij Cielo. ‘Maar het is wel opvallend hoe groot het verschil is tussen organisaties waar recruitment veel invloed heeft en organisaties waar dat niet zo is. Dat verschil is zo significant dat je de invloed van recruitment niet kunt onderschatten. Het onderzoek laat ook overtuigend zien dat investeringen in talent acquisition snel zijn terug te zien in de winstcijfers.’
Wat is volwassen?
Volwassenheid in de recruitmentfunctie werd in het onderzoek vastgesteld met stellingen als ‘We hebben een helder geformuleerde Employee Value Proposition‘, ‘We hebben gedetailleerde kennis van onze doelgroepen, hun pullfactoren en waar ze zich bevinden‘ en ‘We hebben een onderzochte en gemonitorde sourcing- en mediastrategie.