Gem. leestijd 2 min  834x gelezen

Volop werk in webwinkels – maar hoe vind je daarvoor de juiste mensen?

Volop werk in webwinkels – maar hoe vind je daarvoor de juiste mensen?

In een winkel in de winkelstraat zie je nog vaak een bordje ‘Personeel gezocht’ achter de etalageruit. De webwinkel kan dat niet. Hoe komen zij dan aan hun personeel? Nauwelijks via sociale media, zo blijkt.

Het UWV onderzocht recent bij 5 grote webwinkels hoe zij hun vacatures vervullen. Daaruit blijkt onder meer dat het nog niet meevalt de goede mensen aan te nemen. Vooral ict’ers, inkopers en logistiek medewerkers zijn steeds lastiger te vinden. Zeker in de drukke decembermaand zijn de logistieke krachten nauwelijks aan te slepen, zo blijkt, al is er van ‘grote personeelstekorten’ volgens de onderzoekers nog geen sprake.

Bijna 37.000 webwinkels in Nederland

Het aantal banen bij webwinkels nam volgens het UWV tussen 2012 en 2016 sterk toe, van 38.000 tot 62.000 werknemers. Dit is bijna 7 procent van de totale werkgelegenheid in de detailhandel.

Het aantal banen bij webwinkels nam tussen 2012 en 2016 toe, van 38.000 tot 62.000

Eind 2017 telt Nederland bijna 37 duizend winkels die zich uitsluitend op online verkoop richten. Slechts 20 daarvan hadden meer dan 100 mensen in dienst. Bij die grote webwinkels (zoals Coolblue, Bol.com, Picnic, Wehkamp en fonQ) zijn er echter wel volop baankansen op alle niveaus. Het gaat dan van pakketten bezorgen tot (big)data verwerken, en van klantcontactmedewerkers tot inkopers.

e-commerce webwinkels personeel

Vooral snel kunnen schakelen is gewild

Door de groeiende vraag naar personeel, het grote verloop en de krapte op de arbeidsmarkt moeten veel webwinkels steeds gerichter naar personeel zoeken, aldus het onderzoek. De webshops geven daarin aan dat vooral logistiek personeel dat meerdere taken kan oppakken erg gewild is. Denk: mensen die kunnen switchen tussen inkomende- en uitgaande goederen verwerken, producten inpakken en retouren afhandelen.

Overwegend jonge mensen in dienst

Bij de grote webwinkels ligt de gemiddelde leeftijd tussen de eind 20 en begin 30, zo blijkt. Zeker op de hoofdkantoren, waar 30 tot 40 procent van het personeel werkt, zijn veel starters en studenten actief. Functies en werkplekken veranderen er in hoog tempo. Werknemers moeten zich daarom snel kunnen aanpassen, aldus de ondervraagde winkels, die daarop dus ook specifiek selecteren.

Opvallend: weinig sociale media ingezet

Opvallend in het UWV-onderzoek: de webwinkels zeggen nauwelijks social media in te zetten om te werven. Ze zijn zelf op allerlei manieren actief op sociale media, maar als het gaat om recruitment gebeurt dat meestal via de eigen werkenbij-site, of via bijvoorbeeld Indeed of Monsterboard.

Als het gaat om recruitment gebeurt dat meestal via de eigen werkenbij-site

Logistiek medewerkers worden soms geworven via een uitzend- of detacheringsbureau; andere functies hebben ook vaak hun eigen wervingsmethode. Zo komen IT’ers volgens het onderzoek vaak uit het buitenland, en worden voor de werving van online marketeers soms sites als magnet.me gebruikt.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners