Gem. leestijd 3 min  1069x gelezen

Campagne van de week: hoe de Volksbank ineens anderhalf keer zoveel sollicitaties kreeg

Dankzij het consequente gebruik van een blauwe bank verdubbelde dit jaar niet alleen het bezoek aan de website van de Volksbank. Er kwamen ook anderhalf keer zoveel sollicitaties binnen. Hoe kwam dat succes tot stand?

Campagne van de week: hoe de Volksbank ineens anderhalf keer zoveel sollicitaties kreeg

Deze week geen nieuwe campagne in deze rubriek, maar een campagne die al in februari begon, dus nog zelfs vóór de coronacrisis. Maar de campagne van de Volksbank had hier destijds geen aandacht gehad, en dus zetten we hem graag nog eens in het zonnetje. Zeker ook omdat de resultaten tot nu toe behoorlijk indrukwekkend zijn te noemen. En dat allemaal dankzij het consequente gebruik van het beeld van een blauwe bank.

Met merken als SNS en ASN Bank is de Volksbank de vierde bank van Nederland.

Met merken als SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen is de Volksbank de vierde bank van Nederland. Een jaar geleden was de naam van de bank echter nog vrij onbekend, vertelt Roeland van Wesemael, verantwoordelijk voor ‘HR-communicatie & Employee journey‘. ‘Om onze bekendheid als maatschappelijk betrokken werkgever in de financiële dienstverlening te vergroten, zijn we daarom een employer branding-campagne gestart – in lijn met onze belofte: beter voor elkaar.’

volksbank 2

Bijna 6.000 medewerkers

De Volksbank heeft niet alleen 5.913 medewerkers, maar ook kantoren in Utrecht, Den Haag, Den Bosch, Geleen en Groningen en nog eens 200 SNS-winkels. Het IT-hoofdkwartier, waar zo’n 900 mensen werken, is gevestigd in Den Bosch.

‘We wilden laten zien dat werken bij de Volksbank goed is voor de toekomst van jou én de maatschappij.’

‘Voor de Volksbank is het van groot belang dat we betrokken en bevlogen medewerkers kunnen aantrekken en aan ons kunnen verbinden’, aldus Van Wesemael. ‘Hiervoor hebben we een intern onderzoek gedaan naar de ervaringen van onze collega’s. Ze waren het unaniem eens. Bij ons draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. Werken bij de Volksbank doe je dus vanwege de maatschappelijke impact, de aandacht voor de klantrelatie, de mogelijkheden voor persoonlijke groei en de oprechte aandacht voor elkaar. Belangrijk voor ons om dit gevoel te vertalen in een campagne en te laten zien dat werken bij de Volksbank goed is voor jouw toekomst en die van de maatschappij.’

Wat is er onderscheidend aan de aanpak?

De uitingen van de campagne starten steeds met een vraag of behoefte van een klant (of van de maatschappij). ‘Dat koppelen we aan wat jij – als collega – bijdraagt aan de klant, maatschappij, medewerker en/of aandeelhouder van de Volksbank’, legt Van Wesemael uit. ‘Zo laten we aan onze doelgroep zien welke maatschappelijke bijdrage we leveren.’

‘De mensen uit de TV-reclame zijn ook te zien in onze arbeidsmarktcampagne – zittend op de blauwe bank.’

De gekozen uitingen sluiten 1-op-1 aan bij andere uitingen van de Volksbank, in woord en in beeld, vertelt hij. ‘Zo zijn de mensen uit de TV-reclame ook te zien in onze arbeidsmarktcampagne – zittend op de blauwe bank.’

Resultaat

De campagne van de Volksbank, die in februari begon, heeft inmiddels al tot mooie resultaten geleid, vertelt hij. Zo was de doelstelling voor het aantal websitebezoeken een plus van 20%. In werkelijkheid ging het aantal sessies omhoog met meer dan 100%, aldus Van Wesemael. En ook het aantal sollicitaties nam fors toe. ‘Over het geheel zien we een stijging van 50% van binnengekomen sollicitaties. De pieken voor sollicitaties per dag liggen soms ook meer dan 100% hoger ten opzichte van een jaar geleden.’

‘Over het geheel zien we een stijging van 50% van binnengekomen sollicitaties.’

En de blauwe bank blijft ook nog wel even. Zo kwam gisteren nog een filmpje online met Hilde Krens, manager financiële educatie, die ervoor zorgt dat jaarlijks zo’n 200.000 kinderen gratis het lesprogramma Eurowijs van de Volksbank kunnen volgen. Later in de week volgen nog soortgelijke filmpjes over financiële weerbaarheid (vanuit bijzonder beheer) en volgende week nog een over duurzaamheid. En steeds speelt de blauwe bank daarin een van de hoofdrollen.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners