Het was pas 2 jaar geleden, in 2022, dat de recruitmentsite van VodafoneZiggo voor het eerst tot winnaar werd verkozen bij de jaarlijkse awards van Digitaal-Werven. De jury was echter ook dit jaar weer onder de indruk van hoe het telecombedrijf een site neerzet waar het merk vanaf spat, die een grote hoeveelheid content biedt, die bovendien goed vindbaar is, maar waar dat het gebruikersgemak niet in de weg zit. Het bedrijf is volgens de jury daarnaast een absolute voorloper in diverse vormen van content (foto, video en tekst), zonder dat het als een overload voelt. Ook in de opmaak van vacatures loopt VodafoneZiggo nog altijd voorop, zo oordeelde de jury.
Exact gelijke stand
Het was dit jaar voor het eerst in de 18-jarige geschiedenis van Digitaal-Werven dat de jury na de stemronde tot een gelijke stand kwam. Er waren 7 genomineerden. Maar na het stemmen bleek een exact gelijk aantal juryleden te vinden dat VodafoneZiggo en de ANWB dit jaar de beste ervaring boden. Dit leidde bij de jury tot een vraag wat belangrijker is: een bijna foutloze site die misschien niet heel veel lef toont? Of een site die de grenzen probeert te verleggen, maar daarmee ook wel de nodige slordige fouten heeft? Een site die heel erg gericht is op conversie of een site die ook echt het employer brand wil versterken?
Uiteindelijk heeft de jury gekozen voor een site die poogt grenzen te verleggen, waarbij ze enkele slordigheden in de site voor lief namen. Daarmee is de site van de ANWB uiteindelijk dus op de tweede plaats terecht gekomen, en VodafoneZiggo winnaar geworden.
Nog beter geworden
In 2002 kreeg de site van VodafoneZiggo nog wat kritiek van de jury. Zo werd bijvoorbeeld geadviseerd om de stages en traineeships minder ver weg te stoppen in de site. Dat advies is inmiddels goed opgevolgd, waardoor de site volgens de jury nog beter is geworden dan toen deze de award van 2022 won. Wel ziet de jury dat er meer slordigheden in de site zijn geslopen. Zo lopen Engels en Nederlands soms door elkaar heen, komt een vacature search vaak op 0 uit omdat de filters zich niet aanpassen aan eerdere keuzes en werkte Whatsapp-solliciteren niet tijdens de jurysessie. Tot slot voelden zelfs enkele van de juryleden die pas net de 40 gepasseerd waren zich al te oud om er nog te solliciteren.
Enkele van de juryleden die pas net de 40 gepasseerd waren voelden zich al te oud om er nog te solliciteren.
Al met al is VodafoneZiggo met haar nog altijd grensverleggende recruitmentsite echter een voorbeeld voor veel andere sites, zo oordeelde de jury. De site laat zien dat merkbeleving en conversie-optimalisatie best hand in hand kunnen gaan, en daarmee is het volgens hen de enige terechte winnaar van Digitaal-Werven 2024.
Meer dan 100 datapunten
De 7 genomineerden werden verkozen na onderzoek van de sites van ruim 550 grote en bekende werkgevers. Ze kregen een beoordeling op meer dan 100 datapunten met betrekking op usability, design, vacatures, het sollicitatieproces en de bekende mystery sollicitatie. Uiteindelijk schopten Achmea, ANWB, BDO, NS, Radboudumc, de Universiteit van Utrecht en dus VodafoneZiggo het tot een nominatie. Van deze genomineerden waren de NS en VodafoneZiggo de enigen die al eerder een Digitaal-Werven-Award hadden gewonnen.
De 7 genomineerden werden verkozen na onderzoek van de sites van ruim 550 grote en bekende werkgevers.
De jury bestond uit conversiespecialist Wilbert Pot, usability-specialist Eddy Boeve, employer brand-specialisten Marco Dalmeijer en Marloes Peters, recruitmentstrateeg Monique ten Buur en een vertegenwoordiger van de winnaar van 2023: Lars Pauw (Jumbo).