Hoe bereik, overtuig, activeer en bind je je doelgroepen op LinkedIn, maar ook op TikTok, Facebook, Instagram en andere platformen waarin creators de macht hebben gegrepen? In 1 dag kregen de vele bezoekers van het Social Today Event er vorige week antwoord op. Wat konden recruiters en recruitmentmarketeers daar opsteken? Een kort overzicht, in 5 lessen.
#1. Welkom in de Metaverse
Hoe zet je al die socials in voor jouw doelgroep? En wat zijn de trends waarmee we rekening moeten houden? Als eerste gaf Geraldine Bouma daarop het antwoord, namens Meta. Ze trapte de dag af met een presentatie met veel sprekende beelden en video’s. Een inkijkje in de Metaverse, een wereld die nog nieuw is voor menig recruiter en recruitmentmarketeer.
Volgens Bouma wordt het echter wel de hoogste tijd om hiermee kennis te maken, wil je meegaan met de veranderende wereld. Haar tip? Ga eens spelen in de Metaverse om te ontdekken wat dit voor jouw organisatie kan betekenen. Ga fouten maken en leer hoe de Metaverse voor jouw bedrijf kan werken. Bijvoorbeeld door online meetings te organiseren, door je product of bedrijf zichtbaar te maken in de Metaverse en je doelgroep op een andere manier te bereiken.
#2. De ANWB vindt zijn weg op TikTok
Er vonden daarna een aantal break-outsessies plaats. Onmogelijk dus om alle zinvolle takeaways hiervan mee te nemen, maar Paul van Haastert en Francine Bout hadden namens de ANWB in elk geval wel een sterk verhaal over hoe zij elk social platform op een andere manier gebruiken. Zij hebben goed onderzocht op welk platform ze welke boodschap vertellen. Maar wel alles vanuit 1 overkoepelende boodschap/kernwaarde.
Juist vanwege de behoefte aan een jongere doelgroep is TikTok voor de ANWB ideaal.
Zo gebruiken zij LinkedIn om een kijkje achter de schermen bij ANWB te laten zien, kiezen ze Instagram voor de mooie foto’s, Instagram Stories juist voor interactie en plaatsen ze op YouTube veel instructievideo’s. Ook is ANWB gaan testen met TikTok, waarop ze met heel veel korte video’s hun naam af en toe bij de doelgroep droppen. Juist omdat er een jongere doelgroep nodig is voor de ANWB is dit een perfect kanaal voor de organisatie.
Naar elk kanaal heeft de ANWB goed onderzoek gedaan en ze gebruiken een uitgebreide contentkalender, waarin ze ook met verschillende scenario’s rekening houden. Denk aan: tips voor gladheid bij ijzel, maar ook tips om je auto sneeuwvrij te maken als het sneeuwt in die periode. De ANWB heeft ook een aantal wegenwachtmannen een vlogcamera gegeven, waarmee ze toffe content voor de socials maken. Gaaf om te zien dat ANWB goed heeft nagedacht over boodschap, strategie en hoe social kan bijdragen aan hun doelen en niet bang is de samenwerking met creators aan te gaan door het merk af en toe uit handen te geven.
#3. Hoe Colruyt communities bouwt
In een presentatie namens de Colruyt Groep wist Junior Malela vervolgens met veel overgave de bezoekers mee te nemen in de wereld van communities. De supermarktketen heeft de afgelopen jaren een paar succesvolle communities weten op te bouwen voor het merk, waarmee zij hun doelgroep weten te binden. Hoe je een goede community bouwt en wat dit bijdraagt aan je merk? Zijn tip: zoek de gemeenschappelijke gedragingen binnen jouw doelgroep, en ga van daaruit bouwen. Goed onderzoek ligt dus aan de basis, net als gesprekken met jouw doelgroep.
Malela raadde aan om bij het bedenken van een community gebruik te maken van het zogeheten Community Canvas. Als voorbeeld noemde hij de zwangere-vrouwen-community die het merk heeft opgebouwd. Daarvan zijn vrouwen vaak slechts enige tijd lid (ze komen in de community en verlaten deze vaak ook weer). Het is een mooie groep voor Colruyt om zich op te richten, middenin de doelgroep van hun merk, maar het biedt ook context voor de doelgroep zelf, waardoor het een waardevolle community wordt. Oftewel: targeting + context = community.
#4. Inleiding in influencer marketing
Aan enthousiasme geen gebrek deze dag. Dat gold zeker ook voor de presentatie van Tamara Couperus (Crocodile Agency), die een inkijkje gaf in influencer marketing. Hoe zet je influencers nu goed in voor élk merk? In haar presentatie sprak ze van 3 belangrijke stappen in de influencer pyramide: de hero’s, de hubs en de hygiëne, zoals uit de bekende piramide van Google voor contentmarketing.
De hero’s zijn dan de grote influencers, de celebs, influencers met veel volgers, grote bekendheid binnen de doelgroep en echt de rolmodellen (voor jouw branche/doelgroep). In de laag daaronder, de hubs (macro-influencers), vind je de wat kleinere influencers, die iets minder bereik hebben, maar wel bereikbaarder zijn en van waarde voor jouw organisatie. In de hygiënelaag tenslotte vind je de micro- en nano-influencers, de (nog) kleinere influencers, de vaak onbetaalde influencers en de mensen die je enthousiast kunt maken om af en toe eens wat voor je te doen.
Couperus drukte de bezoekers op het hart om goed in je doelgroep te kijken en vragen wie er in al deze lagen relevant zijn en wie dus influencers voor jouw merk kunnen zijn, op alle verschillende lagen. Het bereik kan dan enorm zijn. Slim, in een tijd waarin zeker de jongere doelgroep nagenoeg geen televisie meer kijkt en je dus andere wegen moet vinden om ze te bewegen. Nog een tip: laat de influencers zelf actief deelnemen aan het brainstorm- en creatieproces, en durf dit uit handen te geven. De influencers zelf weten het best wat hun doelgroep aanspreekt.
#5. Tony’s gaat voor transparant
Als laatste was er nog een afsluitende presentatie van Tim de Broekert, die namens Tony’s Chocolonely de 700 bezoekers van het event in een plenaire sessie meenam in hoe het chocolademerk social gebruikt. Als merk dat ontstaan is vanuit journalisten, vinden zij het heel belangrijk om hun verhaal te blijven vertellen op social. Ze merken dat dit werkt.
Het werd een eerlijk en transparant verhaal, waarin De Broekert speldenprikjes richting andere chocolademerken (met oneerlijk geproduceerde chocola) niet schuwde. Het blijven herhalen van de boodschap waarvoor Tony’s staat, is dan ook uiterst belangrijk voor het merk, legde hij uit. Een mooi voorbeeld van hoe ontzettend transparant zijn en goede storytelling een absolute meerwaarde op social kan zijn.
Wat heb je hier aan?
Wat heb je hier als recruiter of recruitment marketeer nu allemaal aan? In het kort denk ik dat het tijd is dat recruiters goed gaan nadenken over wat er vandaag op social speelt en waar social heen gaat. Kleine kans namelijk dat jouw doelgroep níet op social te vinden is. Een goed voorbeeld van een trend waarvan je je als organisatie bewust moet zijn is bijvoorbeeld dat bijna de helft van de jongeren tussen 18 en 24 jaar TikTok en Instagram als zoekmachine gebruikt. Dus ook voor een nieuwe baan en om een indruk op te doen van jou als organisatie.
Kijk hoe je in de harten van jouw doelgroep gesloten kunt worden.
Maar ook richting de Metaverse, het bouwen van communities en het inzetten van influencers binnen jouw vakgebied/branche is er nog zoveel te doen voor recruiters. Start dus nu met goed onderzoek naar je doelgroep en de kanalen waarop je hen vindt, kijk naar de interesses van jouw doelgroep, naar gemeenschappelijke gedragingen, bepaal je kernwaarden en je doelen (durf je duidelijk te onderscheiden!), maak een plan per kanaal en kijk hoe je in de harten van jouw doelgroep gesloten kunt worden. Dat is net iets meer dan je vacature op LinkedIn gooien en bidden dat je de juiste sollicitanten krijgt.
Fotografie: Kevin Verkruijssen
Over de auteur
Saskia van der Aa is Contentspecialist Arbeidsmarktcommunicatie bij Strictly People. Ze blogt regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt.