Donderdag 31 maart is de tweede dag van Engage Europe in het Amstel Hotel in Amsterdam. Tijdend dit jaarlijkse congres op het gebied van binden, internal en external branding delen experts en werkgevers hun kennis en ervaringen. Dagvoorzitter van vanochtend is employer branding expert Simon Barrow.
Finse arbeidsmarkt
Nikolas Elomaa van de Finse vereniging van vakbonden trapt de dag af. In Finland zijn 80% van de medewerkers verenigd in vakbonden. Vakbonden hebben dus veel invloed op de Finse arbeidsmarkt. Maar de invloed staat wel onder druk door zaken als het loslaten van het minimumloon en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Het wordt echter moeilijker om vakbondsleden te binden en boeien. Dat komt mede door de groei van het aantal mensen dat niet meer gelooft in de rol van vakbonden. Elomaa is er nog niet uit hoe medewerkers te binden en boeien, of ze nu wel of niet vertrouwen hebben in vakbonden. Baanzekerheid is het meest belangrijk voor werkgevers om engagement te realiseren bij hun medewerkers. Dat geldt in goede, maar ook in slechte tijden, waarbij hij verwijst naar de presentatie van KLM op de eerste dag van het congres, dat tijdens de crisis geen ontslagrondes heeft gehad.
Coca-Cola Hellenic
Ondanks dat Coca-Cola een sterk merk is wereldwijd, moet zij werken aan het werkgeversmerk. Zeker haar bottelbedrijven, waarvan Coca-Cola Hellenic in Europa de grootste is. Dit bedrijf met 40.000 medewerkers, bestaat 11 jaar en is ontstaan uit verschillende losse bedrijven in 27 landen vertelt Irmina Wrotecka. Nadat er eerst gezorgd is dat de business tussen de verschillende landen op hetzelfde niveau was gebracht, kwam er een HR-programma, inclusief employer branding. Samen met het topmanagement en managers van lokale vestigingen is in workshops toegewerkt naar een employer branding strategie. De strategie is een raamwerk, waar lokale vestigingen zelf lokale invulling aan kunnen geven. ‘Passion for excellence’ is de centrale positionering geworden en bestaat uit een viertal onderliggende pijlers: maak het verschil, onderdeel van een winning team, talentontwikkeling en fun at work. Hellenic heeft vanaf het begin employer branding niet als een zaak van HR gezien, maar als onderdeel van de bedrijfsstrategie met steun van het topmanagement.
RBS
Voor RBS is engagement er om de bedrijfsdoelstellingen te behalen. De afgelopen 10 jaar heeft RBS hard gewerkt om draagvlak te krijgen voor engagement en om het meetbaar te maken en te koppelen aan sales vertelt Greig Aitken van RBS. Het hebben van cijfers is hierbij essentieel. Wereldwijd zijn alle HR-onderzoeken bij RBS (170.000 medewerkers wereldwijd) gecombineerd en gestandaardiseerd wat alleen al en besparing van miljoenen per jaar heeft opgeleverd. Denk hierbij aan betrokkenheidsonderzoek en exitgesprekken tot enquetes voor nieuwkomers en medewerkers van net overgenomen bedrijven. Uit de resultaten blijkt dat er een duidelijk verband bestaat tussen leiderschap, geboeide en betrokken medewerkers, klanttevredenheid en omzetstijging. 10% meer betrokkenheid levert RBS maar liefst 160 miljoen dollar meer omzet op. Verder bleek dat de drivers voor engagement verschillend zijn per land. Werken aan engagement begint met werken aan leiderschap bij managers. Aitken besluit zijn betoog met het feit dat leiderschap niet gaat over aardig gevonden worden, maar om het leveren van bedrijfsprestaties.