Vandaag is de eerste dag van het tweedaagse internationale congres over binden, boeien en employer branding: Engage Europe. Zo’n 50 professionals uit heel Europa zijn in het Amstel Hotel samengekomen voor een afwisselend programma. Werf& is er beide dagen ook bij en doet verslag.
Dagvoorzitter op de eerste dag is Job Mensink. In zijn openingswoord gaat hij in op het feit dat medewerkers steeds minder gebonden en geboeid zijn, terwijl het aantal vacatures zal stijgen.
KLM
Lucas van Wees, VP HRM bij KLM, vertelt in zijn presentatie dat KLM geen mensen heeft ontslagen in de crisis. Wel werd er flexibiliteit verwacht van de medewerkers wat resulteerde in piloten die vrijwillig in de bagageafhandeling gingen werken. Van Wees en andere managers moesten hiervoor wel eerst het goede voorbeeld geven. Om medewerkers te binden en te boeien heeft KLM een groot aantal projecten. Een daarvan is het innovatieproject, waarvoor iedere medewerker van KLM in aanmerking kwam. Via een sollicitatieprocedure werden 50 medewerkers betrokken bij het project. Het resultaat was onder meer dat deze 50 mensen geinspireerd terugkeerden naar hun eigen afdelingen waar zij hun collega’s vervolgens enthousiast maakten.
Belgacom
Engagement is voor het Belgische telecombedrijf Belgacom niet bedoeld om verloop tegen te gaan. Met een verloop van 1,5% heeft Belgacom een veel te laag verloop vertelt Sandra Van Dorpe. Door het binden en boeien van medewerkers wil het bedrijf de transitie naar klantgericht bedrijf realiseren. Managers spelen hier een belangrijke rol in en moeten van ‘gewone’ manager via coachende manager een engaging manager worden.
Nike
Ook bij Nike spelen managers een hoofdrol om de uitdagende omzetdoelstellingen te behalen. Door managers te engagen moeten alle medewerkers worden betrokken om de omzet met 40% te laten groeien legt Abby Ornstein van Nike uit. Doormiddel van ‘manager excellence’ en ‘energizing’ wil Nike de medewerkerbetrokkenheid verder optimaliseren.