Het middagprogramma stond in het teken van ‘externe’ employer branding. Vestas Wind Systems trapte af met de weg die zij hebben afgelegd om een wereldwijde employer branding strategie te realiseren. ING liet zien hoe zij het psychologische contract met haar medewerkers heeft hersteld na de crisis.
Vestas Wind Systems
Birgitte Brix Andersen van Vestas Wind Systems legt na de lunch uit hoe zij vanaf 2006 zijn begonnen aan het neerzetten van een wereldwijd employer brand strategie. Vestas bouwt windmolens en heeft wereldwijd meer dan 22.000 medewerkers in 12 landen. Vestas is begonnen met een groot extern kwantitatief onderzoek. De resultaten hiervan zijn tegen een intern cultuuronderzoek en corporate brand gehouden. Vervolgens zijn middels 80 interne workshops met belangrijke stakeholders de resultaten aangescherpt en vervolgens uitgewerkt tot een employee value proposition. Omdat Vestas zeker van haar zaak wil zijn, is middels een intern kwalitatief onderzoek onderzocht of de evp herkenbaar was voor de medewerkers. Uiteindelijk is dit vertaald naar een werkgeversboodschap en communicatiemiddelen. In totaal heeft het hele traject 14 maanden geduurd, drie keer zo lang als van te voren verwacht.
ING
Edson Hato van ING neemt de aanwezigen mee in een terugblik naar de afgelopen 3 jaar. Door de kredietcrisis is de financiele wereld en ook ING veranderd. Tot en met 2008 was de boodschap naar potentiele trainees ‘doing well, by doing right’. Toen de Nederlandse overheid garant moest staan voor de bank werd deze boodschap onbruikbaar, aldus Hato. ING is in 2010 uit de top 10 gevallen van verschillende werkgeverslijstjes, net als meer bedrijven in de financiele sector. Maar door het aantrekken van de economie, vergrijzing en minder instroom op relevante opleidingen moet ING weer investeren in werving. De afgelopen 2 jaar heeft ING veel minder trainees aangenomen, waardoor ze op termijn een intern opvolgingsprobleem gaan krijgen. 80% van het management moet namelijk uit eigen gelederen komen. Hiervoor heeft ING een vernieuwd trainee- en talentmanagementprogramma opgezet met een pijplijn van 25 jaar. Via een project van een jaar heeft de bank een nieuwe evp ontwikkeld op basis van intern en extern kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Op basis van de nieuwe evp wordt nu een campagne ontwikkeld om nieuwe trainees te werven die over 25 jaar het management moeten gaan vormen. Door de bonusophef van de afgelopen twee weken is het alleen nog niet zeker of de campagne op korte termijn live gaat.
Unilever
Stephane le Camus, voorheen Unilever laat zien hoe belangrijk het is om je wervingsmedia af te stemmen op de doelgroep. Hij gebruikt daarvoor de basics van productbranding. Ook hier gaat het namelijk om actief en latent zoekenden. Bijvoorbeeld via social media zoals Facebook en LinkedIn. Het Britse telecombedrijf BT krijgt via LinkedIn niet alleen meer sollicitaties dan via Monster.com, maar de kwaliteit is ook veel beter. Unilever heeft alle mogelijke middelen en media waardoor kandidaten in aanraking kunnen komen met het bedrijf in een soort roadmap verwerkt. Verder werkt het fmcg-bedrijf in sommige landen met testen in de vorm van games, om beter te kunnen voorselecteren. Zo wist men in Argentinie het aantal sollicitaties terug te dringen van 60.000 per jaar naar 20.000.
Marsh & McLennan
Arturo Poire van adviesbureau Marsh & McLennan (meer dan 50.000 medewerkers, o.a. Mercer is een onderdeel) vertelt over hoe je met leren en technologie medewerkers kunt verbinden met de organisatie. Hiervoor hebben zij meerdere projecten opgezet, waaronder een intern messageboard waarop medewerkers met elkaar kunnen communiceren en discussieren. Een ander project is de Marsh Academy waarbij iedere medewerker trainer kan worden in een eLearning omgeving.
Accenture
Afsluitend legt Sjoerd Gehring het succesvolle referralprogramma van Accenture uit. Sinds begin 2010 heeft Accenture wereldwijd een vernieuwd referralprogramma, in plaats van per land een eigen programma. Via een gepersonaliseerde intranetsite kunnen medewerkers zien welke vacatures er zijn en deze doorsturen aan bekenden via e-mail of social media. Sinds deze week is Accenture de eerste werkgever die het nieuwe LinkedIn Referral Engine gebruikt. Medewerkers die op LinkedIn zitten krijgen op basis van openstaande vacatures hints over mensen in hun netwerk die geschikt zouden zijn. Deze tips worden door LinkedIn automatisch gegenereerd, zonder dat Accenture het zelf kan zien. Ook is het referralprogramma via mobiele apps te gebruiken door medewerkers. Een jaar geleden kwam 18% van de nieuwe medewerkers binnen via referrals. Nu zit het tegen de 30% en de doelstelling die het team van Gehring heeft is 40%.
Met een korte terugblik op de tweede congresdag sluit middagvoorzitter Job Mensink het tweedaagse event af. Volgend jaar wordt Engage Europe gehouden in Lissabon.