Dat de veranderingen momenteel snel gaan, zal iedere organisatie uit eigen ervaring beamen. De overgang naar thuiswerken is met een factor 40 versneld, blijkt uit onderzoek van McKinsey. Oftewel: waar bedrijven voorheen een jaar de tijd voor namen, moest ineens binnen twee weken worden gerealiseerd. Maar niet alleen de ontwikkeling van technologie zoals videoconferencing speelt een grote rol. Ook de verwachtingen van werknemers veranderen. En dat heeft ook grote gevolgen voor recruitment.
Technologie is de beste optie die we hebben om mensen met elkaar te verbinden.
Innovatie is broodnodig om werknemers beter te laten werken en samenwerken. Daarom moeten we stoppen met technologie te beschouwen als een faciliterende en ondersteunende factor. Technologie is de beste optie die we hebben om mensen met elkaar te verbinden. Daarnaast kan het werknemers meer autonomie en creativiteit bieden, persoonlijke groei mogelijk maken en een gevoel van gezamenlijke doelstelling creëren – zonder dat de individuele werknemer wordt vergeten. Stuk voor stuk voorwaarden die een bedrijf aantrekkelijk maken voor een potentiële werknemer.
Een nieuw werksysteem
De verwachtingen van werknemers zijn veranderd en veranderen nog steeds. Werk verschuift van een rol naast het privéleven naar een rol die mede zin geeft aan dat privéleven. Hedendaagse werknemers zijn op zoek naar een carrière die hun leven vormgeeft en mogelijkheden biedt om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en voor zingeving te zorgen. Zo werkt 1 op de 3 werknemers bij voorkeur voor een organisatie die verantwoording aflegt over zijn handelen aan stakeholders, blijkt uit onderzoek door Mercer.
Het begint bij het omarmen van een nieuw werksysteem.
Om werk te veranderen zodat het voor iedereen werkt, is er in de basis verandering nodig bij organisaties. Het begint bij het omarmen van een nieuw werksysteem. Een systeem waarin individuele behoeften en doelstellingen centraal staan. Verenigd in een gezamenlijk verhaal van groei en succes met vrijheid en flexibiliteit in de manier van werken. Daarmee zullen organisaties beter in staat zijn om zowel individuele als organisatiegerichte doelstellingen met elkaar te verenigen. Dit leidt tot een grotere werktevredenheid en werknemers die zich betrokken voelen bij hun organisatie, met alle positieve gevolgen van dien voor hun retentie.
Learning & development
De betrokkenheid en loyaliteit van werknemers wordt deels beïnvloed door de ontwikkelingsmogelijkheden die een organisatie biedt. Volgens PwC wil 77% van de werknemers nieuwe vaardigheden leren of zich laten omscholen om beter voorbereid te zijn op de toekomst. De snelheid van technologische veranderingen en de toenemende druk om talent met de vaardigheden van de toekomst op te leiden en aan te trekken, vraagt verandering van de HR-afdeling in de omgang met ontwikkeling.
Learning & development versterkt recruitment en andersom.
In plaats van de learning & development strategie te baseren op ouderwetse doelstellingen zoals compliance, moet deze strategie worden opgebouwd rondom vaardigheden en competenties. Alleen zo kan HR tegemoetkomen aan zowel de individuele wensen en voorkeuren van werknemers, als de eisen en doelstellingen van de organisatie. Bovendien maakt het bieden van persoonlijke ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden een werkgever aantrekkelijk voor talent: learning & development versterkt recruitment en andersom.
Cornerstone Xplor
Het nieuwe Cornerstone Xplor maakt persoonlijke groei mogelijk door een volledig geïntegreerd en tot in detail gepersonaliseerd traject te faciliteren van leren, vaardighedenontwikkeling, groei en loopbaanmobiliteit. Dit stelt HR-medewerkers in staat om werknemers op hun eigen niveau in hun ontwikkeling aan te spreken, met een sterk geïndividualiseerde en volledig verbonden groei-ervaring.
In tegenstelling tot traditionele Learning Experience Platforms (LXP) – of vergelijkbare applicaties die zijn ontworpen om verschillende elementen van het groeitraject van mensen in afzonderlijke applicaties te vatten – is Cornerstone Xplor de eerste toepassing die elk element van de groei van werknemers naar één enkele bestemming brengt. Dit gebeurt door gebruik te maken van talentmanagement, workflows, AI-gegevens en -inzichten die aan de basis liggen van wat Cornerstone doet.
Cornerstone Xplor verstevigt niet alleen de learning & development strategie van organisaties, het biedt ze eveneens een mogelijkheid om hun recruitmentstrategie aan te passen naar moderne tijden.
Zo ervaren werknemers meer vrijheid en flexibiliteit wanneer learning & development suggesties worden gedaan op basis van hun persoonlijke interesses en carrièrepad. Op die manier leren werknemers dat hun carrière daadwerkelijk onderdeel uit gaat maken van hun dagelijkse werkzaamheden. Cornerstone Xplor verstevigt niet alleen de learning & development strategie van organisaties, het biedt ze eveneens een mogelijkheid om hun recruitmentstrategie aan te passen naar moderne tijden.
Want het dichten van de vaardigheidskloof vormt één van de grootste hedendaagse uitdagingen voor recruitment. Waarbij het niet alleen draait om het binden van de juiste werknemers, maar ook om het achterhalen van wélke vaardigheden en precies nodig zullen zijn. Cornerstone Xplor biedt hier ondersteuning in. De blik is daarbij niet alleen naar buiten gericht, minstens zo belangrijk is het benutten van het volledige potentieel van huidige werknemers. En dat start met het ontdekken wat hun talenten zijn.