Gem. leestijd 4 min  837x gelezen

Een interactieve ‘Netflix voor tech’: zó kwam het van de grond

Een interactieve ‘Netflix voor tech’: zó kwam het van de grond

Het begon met een droom. ‘Wat als we nou eens een soort interactief Netflix kunnen maken? Zou de techsector dan niet meer gaan leven?’ Inmiddels ziet NXtv steeds meer partijen aanhaken. En worden nu zelfs de jongste kinderen al bereikt met hun tech-promotie.

Lees de hele case van NXtv die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Gerritje Cornelisse, initiatiefneemster van NXtv: ‘We signaleren 3 vraagstukken:

  1. Ad hoc: Techbedrijven hebben nú de juiste mensen nodig
    2. Middellange termijn: Techbedrijven moeten nu al aantrekkelijk zijn voor het talent van straks
    3. Lange termijn: Er kiezen veel te weinig mensen voor een toekomst in tech.

Om tech te laten leven en de YouTube-generatie te bereiken, moeten we optimaal aansluiten bij het online gedrag van nu. We wilden, als antwoord op alle versnipperde content, een herkenbaar nieuw kanaal ontwikkelen, dat dé norm voor techpromotie zou kunnen worden. Een omgeving waar iedereen die in tech is geïnteresseerd even z’n licht gaat opsteken, of zich laat inspireren door leuke video-formats. En door slimme interactiviteit direct meer relevante informatie kan vinden.’

nxtv 2 word monteur

Een interactieve Netflix voor tech?

‘We sloegen aan het dromen, midden in de crisis nog wel. ‘Wat nu als er een Netflix voor tech zou zijn? Maar dan interactiever? Stel dat we een interactief tv-kanaal kunnen ontwikkelen waar, op termijn, allerlei programma’s draaien over tech, voor een heel brede doelgroep? Waar we leuke content publiceren over de wereld van techniek en waar kijkers direct vanuit videocontent kunnen doorklikken naar vacatures, opleidingen, meer content?’

‘Om de YouTube-generatie te bereiken, moeten we optimaal aansluiten bij het online gedrag van nu’

We wisten dat we slim en ondernemend moesten zijn, vrij moesten denken, lef moesten tonen en daarnaast serieus zouden moeten investeren om onze droom te realiseren. We staken met vier ondernemers de koppen bij elkaar en namen het risico om te investeren in iets dat totaal nieuw was en van niets zou moeten uitgroeien tot een herkenbaar en kwalitatief internet tv-kanaal. We gingen aan de slag, dag en nacht. En NXtv was geboren! Na twee jaar alle obstakels van een start-up te hebben overwonnen, maakten we een prachtige deal met Knauf, die dit avontuur als launching partner met ons aan wilde gaan. Lancering: 21-10-2017. De rest is geschiedenis.’

Wat was de impact van de case?

Nadat de eerste aflevering van StucMasters live ging het nieuws als een lopend vuurtje, vertelt Cornelisse. ‘We kregen goede pers, Facebook ontplofte en vanaf dat moment presenteerden we ons platform op volle toeren en met succes. Inmiddels hebben we meer content ontwikkeld en zijn we druk bezig om voor meer grote tech-organisaties mooie programma’s te produceren, die we dit voorjaar lanceren. StucMasters2018 is een feit, dat is al een heel eigen leven gaan leiden.

nxtv laatste programma's

Nu we wat spek op de botten krijgen, kunnen we ook eigen formats ontwikkelen voor specifieke doelgroepen. Zo is er Techgirl, nog in de kinderschoenen, maar beloftevol. Ook maken we ‘Techniek, hoe werkt dat eigenlijk?’ om jongeren op een leuke manier met technische beroepen kennis te laten maken. We produceren daarvoor losse video’s, maar wel binnen een duidelijk format. Daarnaast werken we aan een wekelijks tech-nieuwsitem en we ontwikkelen een tv-format voor basisschool-leerlingen.

‘iedereen ziet nu waar dit heen gaat en wil nu aan boord komen’

Bouwend Nederland is aangesloten en voor de sectoren Installatietechniek, IT, Medisch, Infra en Energie zijn we formats aan het ontwikkelen. We gaan als een speer, het harde werken wordt beloond. Ons lef en het ondernemersrisico dat we namen leidt tot succes. We zijn erin geslaagd iets verfrissends en vernieuwends te brengen. Kortom: iedereen ziet nu waar dit heen gaat en wil nu aan boord komen.’

nxtv

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Cornelisse: ‘NXtv brengt daadwerkelijk iets nieuws. Zowel inhoudelijk – echt leuke videoformats over tech voor een brede doelgroep -, als qua vorm: een interactief internet tv-kanaal, beschikbaar op alle devices (als app en via de browser).

‘Hoewel technische bedrijven vaak supercool zijn, profileren ze zichzelf lang niet altijd goed’

NXtv biedt technische organisaties en opleidingen de mogelijkheid innovatief en vooruitstrevend te zijn in hun arbeidsmarktcommunicatie. Hoewel technische bedrijven vaak supercool zijn en heel vernieuwend, profileren ze zichzelf, hun vacatures en/of opleidingen lang niet altijd goed. NXtv biedt ze employer branding en arbeidsmarktcommunicatie 3.0. Met mooie en goed geproduceerde content bereiken we hun doelgroepen en zorgen we ervoor dat ze relevant zijn. In een vorm die aansluit bij het hedendaagse online gedrag.

nxtv voorwaarden

NXtv verbindt leuke content aan urgente vragen op de arbeidsmarkt: we laten techniek leven en verleiden een brede kijkersgroep om te kiezen voor een toekomst in tech.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Joost Gombert: founder, eigenaar More en aandeelhouder NXtv
  • Angela Pulles: investeerder en aandeelhouder
  • René Vogel: investeerder en aandeelhouder
  • Gerritje Cornelisse: founder, aandeelhouder en managing partner
  • Martin de Ruiter: internetstrateeg More
  • Vixy Videoplatform

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners