Horecapersoneel is moeilijk te vinden. Het landelijk opererende Vermaat probeert het nu met een nieuwe off- en online campagne en via speciale ‘PROEFdagen’, waarbij de kandidaat al aan het eind van de dag de uitslag weet.
Vermaat is misschien geen heel bekende naam, het is wel een van de grootste horecabedrijven van Nederland. In bedrijven, ziekenhuizen, musea, universiteiten en hogescholen, op airports en evenementen: overal kun je hen tegenkomen. Onder meer bij Artis, in het Rijksmuseum of bij ABN Amro verzorgt Vermaat de horeca. Het bedrijf telt liefst 300 van zulke locaties door het hele land. Met zo’n 3.500 medewerkers hoort het bij de vijf grootste horecawerkgevers in Nederland.
Offline, online en interne campagne
Maar ja, wat als je wél veel behoefte hebt aan goede kandidaten, maar misschien niet de naam hebt waarmee je bij hen top-of-mind bent? Een nieuwe campagne moet daar verandering in brengen. Met name in de regio’s Amsterdam en Utrecht, waar veel klanten zich bevinden, wordt volop gezocht naar horecamanagers, horecamedewerkers, koks en stagiairs. Daarvoor is onder meer een speciale website in het leven geroepen, en wordt geadverteerd via Facebook, Snapchat en Instagram. Ook zijn er offline uitingen in abri’s.
Per doelgroep is eerst een apart EVP gemaakt, aldus Nicole Reijnders, recruiter bij Vermaat. Dit is vervolgens doorvertaald in de communicatie, zoals ‘vrijheid’ voor de koks of ‘doorgroeien’ voor de medewerkers. Ook is een interne ‘selfie-actie’ op poten gezet. Alle ruim 3.500 medewerkers worden opgeroepen een selfie te maken bij een abri in Amsterdam of Utrecht, en deze vervolgens via sociale media verder te verspreiden.
Sneller en persoonlijker sollicitatieproces
De online campagne is ontwikkeld in samenwerking met Dept, offline gebeurde dat met JCDecaux. Gelijktijdig met de campagne is ook een nieuw sollicitatieproces gestart. Wie in de regio’s Amsterdam en Utrecht solliciteert op een vacature voor kok, horecamedewerker, barista, afwasser of keukenmedewerker wordt nu uitgenodigd voor een zogeheten PROEFdag. ‘We willen graag onze kernwaarde “persoonlijk” doorvertalen naar ons selectieproces’, verklaart Reijnders deze stap. ‘Het gezicht achter het cv zegt namelijk zoveel meer.’
Gelijktijdig met de campagne is ook een nieuw sollicitatieproces gestart
Elke dinsdag vindt zo’n dag plaats in het New York Film Academy Café in Amsterdam, elke donderdag bij het WTC Schiphol. Sollicitanten kunnen zelf aangeven welke tijd en locatie hen het best uitkomt. Eenmaal aangekomen, krijgen ze eerst in 2 uur meer informatie over Vermaat als werkgever. Daarna volgen een aantal workshops en speeddates. Aan het einde van de dag weet de kandidaat dan of hij of zij een nieuwe baan heeft.
Lees ook:
- Hoe Jumbo met VR en gamification zijn recruitmentproces innoveert
- Schoonmaakbranche start langverwachte arbeidsmarktcampagne