Gem. leestijd 4 min  779x gelezen

Hoe Vermaat bijbaners zoekt die flink willen plussen

Werken bij het Evoluon? Bij Artis? Of bij Het Rijks? Met onder meer Kallie van ParraTV en een campagne vol met héél veel plussen wil Vermaat zich laten zien bij een jonge doelgroep. Hoe heeft dat zo vorm gekregen?

Hoe Vermaat bijbaners zoekt die flink willen plussen

Plussen. Heel veel plussen. Het concept van de nieuwe bijbanencampagne van horecawerkgever Vermaat laat zich eigenlijk in één woord vangen. Een bijbaan dus. Plus startbonus. Plus gezelligheid. En plus zo nog maar even door. En dat allemaal dankzij een handig stukje doelgroeponderzoek, vertelt recruitment marketeer Carolien Mijs. ‘Plussen is in slang een andere benaming voor geld verdienen. Misschien ken je de term wel uit de bekende hit Meester Plusser van Mula B, een grote rapper in de Nederlandse scene.’

‘Plussen is in slang een andere benaming voor geld verdienen.’

Dat plussen bleek een dankbare ontdekking. Zeker in combinatie met het woord ‘bijbaan’, getuige de spitsvondige slogan: ‘Zoveel plussen, er kan niets meer bij-baan’. De campagne loopt inmiddels 2 maanden, en loopt ook in juli door. Hij is vooral zichtbaar op TikTok, Snapchat, Youtube, Facebook, Instagram en Google. Maar er hangen ook advertenties in scholen, vertelt Mijs. ‘En we zien hier al mooie resultaten van.’

Grote werkgever

Vermaat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zeer grote werkgever in de horeca, al zitten hun vestigingen wel altijd onder het dak van een ander merk. Zo kom je de inmiddels 5.000 medewerkers van het bedrijf onder meer tegen bij opdrachtgevers als La Place, STACH, Booking.com, Het Rijksmuseum, Schiphol Plaza en KLM. Maar ook bij de Formule 1 op het circuit van Zandvoort, Artis, het VU Medisch Centrum, Mediapark Hilversum, het UMC, Designer Outlet Roosendaal, het Spoorwegmuseum en het Evoluon wordt de horeca verzorgd door de Vermaat Groep. In totaal gaat het wel om zo’n 500 locaties en events.

In totaal verzorgt Vermaat de horeca op zo’n 500 locaties en events.

Maar daarvoor zijn dus wel veel medewerkers nodig. En ook Vermaat merkt de krapte in de horeca – en is dus nog altijd op zoek naar nieuwe mensen. En dan vooral bijbaners. ‘We zoeken er nog steeds zo’n 1.000’, aldus Mijs. En vandaar ook de behoefte om echt op te vallen, vertelt ze. ‘We wilden een creatieve campagne ontwikkelen, passend bij de bijbaners-doelgroep met de juiste middelen. Een creatieve campagne die vooral converteert, maar tegelijkertijd ook bekendheid en lading geeft aan het merk Vermaat.’

Plussen als concept

Met plussen is dat dus gevonden. Van + dikke bonussen tot + werk op toffe locaties + superflexibel en + vette events. En ook voor de rest is de campagne behoorlijk op de doelgroep toegesneden. Zo kunnen bijbaners een ‘vriendenbonus’ verdienen als ze ook bekenden aandragen om mee te komen doen. En gaat solliciteren gewoon via WhatsApp. ‘Dit is nieuw voor ons’, vertelt Mijs. ‘Voor onze huidige vacatures gebruiken we Harver, waarin we al meer een voorselectie doen op basis van competenties. Een cv of motivatiebrief vragen wij niet meer.’

Intern is met zo’n 20 eigen collega’s een matchingdesk opgericht.

‘We zien nu bij de bijbanencampagne dat WhatsApp een stuk laagdrempeliger is’, vervolgt ze. ‘Veel mensen willen niet meteen solliciteren, maar willen eerst meer informatie over het werk bij Vermaat. Vanuit daar gaan we met hen in gesprek om ze meer te vertellen over onze locaties en ze te matchen op een locatie. Het grote verschil is dus ook dat we ze wegwijs kunnen maken in onze 500 locaties.’

Intern is met zo’n 20 eigen collega’s een matchingdesk opgericht, vertelt Mijs. En elk dagdeel heeft iemand een andere dienst. ‘Daar matcht één van de matchmakers de kandidaat via Teams of Facetime op een locatie die past bij zijn of haar beschikbaarheid, voorkeur, en woonplaats. Wil de kandidaat eerst nog op locatie langs om te ervaren of deze past bij hem of haar? Ook geen probleem! Hebben we een match? Dan start deze collega zo snel mogelijk bij de locatie.’

Kallie plust ook mee

Een andere plus aan de campagne is de inzet van influencer Kallie, bekend als acteur en presentator bij ParraTV. In de serie ‘MeesterPlusser’ laat hij in 4 afleveringen verschillende banen van Vermaat zien. Van werken bij La Place met je vrienden tot werken in het sterrenrestaurant van Joris Bijdendijk. In deze serie werkt Kallie steeds een dagje mee, en toont hij alle plussen van de bijbaan. Steeds als hij een ‘plusje’ heeft behaald, is dit in beeld te zien.

‘Kallie is eigenlijk een toevoeging op onze campagne’, legt Mijs uit. ‘Een soort plus dus. Het is aan Kallie om de nieuwe Meester Plusser te worden en zoveel mogelijk plussen te verzamelen in zijn zoektocht naar een bijbaan. De video’s laten dus inhoudelijk meer zien hoe het is om te werken bij Vermaat en welke plussen er zijn. Good to know: Kallie heeft ook echt een groot hart voor de horeca, zowel achter de bar als voor, op en onder de bar.’

Video uit de werving van vorig jaar:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners