Het artikel gaat hieronder verder.
Elk jaar zo’n 6.000 vacatures. Dat is de opgave waarvoor de politie zich gesteld ziet. Met een personeelsbestand van bijna 63.000 werknemers gaat het dan ook om een van de grootste werkgevers van Nederland. En die kan het zich niet veroorloven om alleen maar open te staan voor de ‘traditionele’ doelgroep, zegt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Jowieke Lourens. ‘Gezien de grote hoeveelheid vacatures bij de politie en de krappe arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om in beeld te komen bij een doelgroep die de politie nog niet op het netvlies heeft staan.’
‘Niet iedereen heeft top of mind dat je naast agent, nog zoveel meer kunt binnen de Politie.’
Vandaar dat de politie met de 2 weken geleden gestarte nieuwe campagne ‘ook echt de latente doelgroep wil aanspreken op talenten die zij momenteel al hebben, waar ze zich misschien niet eens van bewust zijn, en die ze ook heel goed bij de politie zouden kunnen inzetten’, aldus Lourens. ‘We willen de politie als brede werkgever laten zien, want niet iedereen heeft top of mind dat je naast agent, nog zoveel meer kunt binnen de politie. Heb jij al wel eens gedacht aan de meldkamer, woordvoering, forensische opsporing, cybercrime of vakgebieden die je overal vindt, maar ook bij de politie? Zoals HR, bedrijfsarts, psycholoog of finance?’
Mocro Maffia
Maar liefst 60% van de openstaande functies bij de politie is ondersteunend of specialistisch van aard, en dus niet specifiek voor een agenten- of recherche-functie. Met de campagne Vergroot je talent. Vergroot je impact. Vergroot jezelf wil de politie het traditionele beeld bijstellen en zich tegelijk profileren als dé werkgever in Nederland voor maximale talentontwikkeling. Dat alles met de merkbelofte: ‘De politie is dé werkgever voor iedereen die meer uit het werk wil halen.’
De tv-commercial is gemaakt met Victor D. Ponten, bekend van onder meer Mocro Maffia.
Het campagneconcept, ontwikkeld door Publicis Creative, draait om het maximaal benutten van je talent. De campagne verbeeldt dit met een kettingreactie van politietalent in actie. Het videoverhaal begint met het scherpe oog van een potentiële kandidaat, gevolgd door het stalen karakter en de mensenkennis van politiemedewerkers. Alle talenten werken samen als een Zwitsers uurwerk. De tv-commercial en online films & shorts zijn ontwikkeld in samenwerking met dramaregisseur Victor D. Ponten, bekend van Mocro Maffia, Hardcore never dies en Rabat, met een kenmerkende stijl van intensiteit en realisme.
Kans binnen handbereik
Het is de bedoeling dat het nieuwe merkconcept meerdere jaren meegaat. Het concept wordt nu breed uitgerold en vormt de basis voor zowel externe employer branding en wervingscampagnes als interne werving. De campagne is inmiddels live gegaan via televisie, (Digital) Out of Home, online video, social media en evenementen, ondersteund door een always-on wervingsaanpak voor specifieke functies.
‘Onder werkzoekenden is de behoefte aan werk met zowel persoonlijke als maatschappelijke impact groot.’
‘De behoefte aan werk met zowel persoonlijke als maatschappelijke impact is groot onder werkzoekenden’, aldus Remy Kurpershoek, Chief Creative Officer bij Publicis Creative. ‘Helaas beseffen velen nog niet dat deze kans bij de politie binnen handbereik ligt. Met de campagne Vergroot jezelf bewijzen we dat de politie dé plek is voor talent dat wil bijdragen aan iets groters dan alleen persoonlijk gewin en tegelijkertijd zichzelf wil ontwikkelen.’
Cryptische copy
Of dat helemaal lukt? Dat is overigens de vraag. In reclamevakblad Adformatie bleken Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol nog niet volledig overtuigd. Ze noemden de campagne aan de ene kant ‘wel sterk’, ‘anders en wel slim’ en ‘je voelt wel de realistische vibe van het politiewerk.’ Maar aan de andere kant noemen ze de campagneboodschap ‘toch net te cryptisch’ en ‘highbrow’. Krouwel: ‘Vergroot jezelf? Dat is toch hetzelfde als: Vergroot je talent? Volgens mij gaat deze campagne gewoon over: Kom met je talent bij de politie. Daar kun je meer impact maken dan waar je nu werkt. Punt.’
‘Ik begrijp wel wat ze willen overbrengen, maar de vraag is of de doelgroep aanslaat na het zien van alleen de tekst Vergroot jezelf.’
Bol blijkt het daarmee eens. ‘Ik denk dat er een spagaat is tussen enerzijds de banen bij politie communiceren en anderzijds heel graag de maatschappelijke invalshoek toevoegen. Ik begrijp echt wel wat ze willen overbrengen, maar de vraag is of de doelgroep aanslaat na het zien van een poster met alleen de tekst Vergroot jezelf. Snap je hem dan gelijk?’
Lees ook
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.