De coronacrisis is van grote invloed op hoe we zijn gaan werken. Door de intelligente lockdown zijn werkplekken verschoven van kantoor naar huisadressen. Vergaderen en overleggen gebeurt vooral digitaal en een plek op kantoor kun je nog hooguit reserveren, zoals bij vele witteboordenbedrijven. Of je hoeft voorlopig helemaal niet meer te komen, zoals bij sommige overheidsinstellingen.
Doe je ook al mee aan de zoveelste online pubquiz?
In de tussentijd heb je als werknemer op vrijdagmiddag al ongetwijfeld snoep, fruit, smoothie of andere cadeautjes gekregen, en ben je nu misschien bezig met een stoel of beeldscherm van de zaak voor thuis. Of doe je ook al mee aan de zoveelste online pubquiz, om toch maar niet de aansluiting met je collega’s te verliezen?
Suiker voor de geest
Maar hoe blijf je werkelijk aangesloten bij je organisatie? Daar helpt geen reep chocolade bij, maar juist: informatie en communicatie. Nieuws, informatie, smalltalk, geruchten en roddels zijn suiker voor de geest van menig werknemer. Door de huidige situatie verwatert het contact tussen medewerkers, ontstaan er minder nieuwe, gezamenlijke ideeën en laat de onderlinge verbinding los.
Door de huidige situatie verwatert het contact tussen medewerkers.
En als je het hebt over arbeidscommunicatie: het gevaar zit erin dat mensen die nu bijvoorbeeld in dienst komen en niet goed landen als gevolg van een ingewikkelde onboarding, ook weer snel vertrekken als de beperkingen weer worden opgeheven. Ze hebben geen fijn beeld gekregen van de organisatie.
Digitaal samenwerken en communiceren blijft
Welke conclusies kunnen we trekken na de afgelopen maanden? De digitale samenwerking en communicatie zijn blijvertjes. De voordelen zijn immers groot, zoals minder files, en over het algemeen vinden medewerkers het ook prettig om meer thuis te werken. Het kantoor wordt zo een ontmoetingsplek of een dagverblijf of een excuus om thuis even weg te zijn.
Het kantoor wordt een ontmoetingsplek of een excuus om thuis even weg te zijn.
De drukste avond op een van de kantoren waar ik werkte, was altijd die van 11 november, als Sint-Maarten gevierd wordt. De overwegend mannelijke collega’s hadden dan beslist geen zin om met hun kroost langs de deur te gaan of steeds de deur open te moeten doen.
Dat hebben we nu ook nodig
Maar nieuws, geruchten en excuses uit de oude tijd, hebben we vandaag de dag ook nog nodig. Mijn idee is daarom om een soort nu.nl voor je organisatie te maken. Een newsroom of digitaal dashboard, waaruit je alle in- en externe communicatie verzorgt. Technisch is er van alles mogelijk, maar Microsoft Teams, Google Hangout en Zoom creëren geen informatie uit zichzelf. Dus zullen we gebruik moeten maken van technieken die bij contentmarketing worden gebruikt om misschien wel dagelijkse updates te maken.
Nu hebben veel organisaties natuurlijk al een vorm van intranet. Daar is vol enthousiasme allerlei content op gedeeld. Arbeidsvoorwaarden, declaratieformulieren en andere regelingen, een overzicht van de BHV’ers in het bedrijf en een enkele blog. Statische informatie waar eigenlijk niemand naar omkijkt, tenzij je het nodig hebt. Een échte nieuwsroom is daarentegen actueel en gemaakt om de samenwerking tussen afdelingen, medewerkers in detachering en/of locaties te verbeteren. Technisch zou je het zo moeten instellen, dat op deze pagina je werkdag begint. En dan moet je content dus verrassen. Waar en hoe mensen dan ook maar werken.
Elke dag werken aan je merk
Voordat je kunt beginnen is het goed om een stapje terug te doen en even goed na te denken. Bij veel organisaties zijn communicatie én recruitment ingericht volgens kanalen of specialismen. Er is iemand verantwoordelijk voor social media, een ander voor de website, iemand voor young professionals, iemand voor ‘campus’ en iemand voor ervaren mensen. Vaak ook met eigen KPI’s. Bij een newsroom draait het daarentegen om een gezamenlijk resultaat. Elke dag werken aan je merk.
Je krijgt een eigen smoel. Is dat niet de heilige graal van elke onderneming?
Denk daarom eerst na over je content. Jouw kennis van zaken en van de mensen die je wilt bereiken, komen dan centraal te staan. In zo’n newsroom- of scrumteam stroomt kennis vrijelijk en ontstaan outside-the-box nieuwe ideeën. Zo ga je als witteboordenorganisatie steeds meer op jezelf lijken. Hoe fijn is dat voor je employer brand? Je krijgt een eigen smoel. Mensen herkennen zich in de verhalen die ze lezen en willen zich bij je aansluiten. En uiteindelijk krijg je een eigen plek in het universum van je eigen branche en misschien wel daarbuiten. Is dat niet de heilige graal van elke onderneming?
Over de auteur
Ruud Poels helpt organisaties met krachtige content en arbeidsmarktcommunicatie. Hij schrijft bij voorkeur over de subtiliteiten van het vak.
Lees ook van Ruud:
- Elke kandidaat neemt zijn eigen bus naar een baan
- Niet weren, maar werven: wanneer stoppen recruiters nou eens met die knock-out-show?
- Vacaturetekst geknipt en geplakt? En… alleen verknipte kandidaten gevonden?