Flexwerken wordt normaal. Organisaties bieden tijdelijke dienstverbanden aan. ZZP’ers werken op projectbasis. Talent verbindt zich in kleine groepen. Voor organisaties is het netwerk de toekomst waar het employer brand niet omheen kan. Hoe kunnen organisaties zich verbinden aan tijdelijke medewerkers?
Verbinden en inspireren
Organisaties moeten zichzelf anders inrichten om met flexibele professionals te werken. Het vraagt ook een vernieuwde insteek in de arbeidsmarktcommunicatie. Medewerkers jobhoppen immers van de ene organisatie naar de andere – en weer terug! Niet langer is binden en vasthouden het devies. Bedrijven moeten nu verbinden, inspireren en samenwerken. Dat vraagt om een sterk employer brand. Maar hoe ziet dit werkgeversmerk eruit?
Vergeet interne communicatie
Flexibel werken betekent dat organisaties veranderen van gesloten systemen die mensen vasthouden in open netwerken die talenten verbinden en boeien. Professionals bewegen zich binnen en buiten de organisatie, zonder enige moeite. Het verschil tussen interne en externe communicatie verdwijnt dus! De organisatie wordt een open systeem. Werknemers, professionals, interims, ZZP’ers, klanten en opdrachtgevers benaderen hetzelfde werkgeversmerk van alle kanten. Een sterk employer brand moet er dus intern en extern hetzelfde uitzien!
Breng talent in verbinding
Bedrijven moeten zich in hun arbeidsmarktcommunicatie richten op het verbinden van talent. Dé manier om een waardevolle rol in het netwerk te spelen, is door de juiste mensen met elkaar in verbinding te brengen. Zo kan de organisatie het talent inspireren, boeien en verbinden aan de organisatie. Het employer brand wordt zo de spin in het web: een netwerk waar professionals graag bij willen horen. Vorm dus een community, breng mensen met elkaar in contact en laat de wereld weten: bij deze organisatie brengen we talent in verbinding!
Blijf ze volgen
Middelen en media staan centraal in Werf& 16. Ook bij het vinden en verbinden van flexibele krachten bieden deze nieuwe media kansen voor slimme werving en optimale arbeidsmarktcommunicatie. Op allerlei dynamische platforms, in online communities en via kennisintensieve groepen weet talent elkaar en opdrachtgevers te vinden. Voor organisaties is het dus zaak om op te vallen en echte relaties aan te gaan. Blijf talent volgen, online én offline. Warm contact en echte relaties zijn immers vaak het begin van een succesvolle samenwerking. Nog meer lezen over flex en arbeidsmarktcommunicatie? De volgende Werf& staat helemaal in het teken van flexibiliteit.
Deel je mening
Hoe ga jij om met flexibele arbeidskrachten en het Employer Brand? Hoe kan volgens jou het employer brand bijdragen aan de nieuwe netwerkorganisatie? Laat het weten in de reacties!
Deze bijdrage is geleverd door Jitse Talsma namens het HR-Communicatie Netwerk