Gem. leestijd 3 min  339x gelezen

Hoe de veiligheidsbranche mensen zoekt die een V willen dragen

Ben je meer een schatbewaarder? Of toch eerder een visitekaartje? Met dit soort ‘profielen’ is de Nederlandse Veiligheidsbranche een campagne begonnen, die vooral jongeren moet aanspreken. Een campagne, die op bijzondere wijze tot stand kwam…

Hoe de veiligheidsbranche mensen zoekt die een V willen dragen

‘Wat voor beveiliger ben jij?’ Met die vraag is de Nederlandse Veiligheidsbranche recent een wervingscampagne gestart, die vooral jongeren wil aanspreken om een baan als beveiliger te overwegen. ‘De Nederlandse Veiligheidsbranche wil beveiligers positief onder de aandacht brengen en zoekt enthousiaste, nieuwe talenten’, aldus voorzitter en oud-VVD-minister Ard van der Steur. ‘Werken als beveiliger is een mooie en verantwoordelijke baan. Beveiligers brengen rust en veiligheid, zodat anderen onbezorgd kunnen werken, winkelen en wonen. We staan er onvoldoende bij stil dat in elke sector of branche wel beveiligers aan het werk zijn.’

Op de speciale campagnepagina worden bezoekers uitgenodigd om meteen een paar vragen te beantwoorden, nog voordat ze überhaupt meer informatie hebben kunnen zien. Na deze vragen krijgen ze niet alleen hun eigen indeling te horen in 1 van de 6 geformuleerde profielen, maar ook meteen vacatures te zien die hierbij horen. Zo krijgt de ‘hoogvlieger‘ vooral vacatures als beveiliger op vliegvelden te zien, en het ‘sociaal dier‘ vacatures voor beveiliger in de horeca en tijdens evenementen. Je kunt ook het profiel krijgen van ‘het visitekaartje’, de ‘schatbewaarder’, ‘binnenkomer’ of ‘koning(in) van de straat’. Ook die profielen komen allemaal met bijpassende vacatures. Zo krijgt de schatbewaarder vooral vacatures voor waardetransport gepresenteerd.

Speciale wijze tot stand gekomen

De veiligheidsbranche wil met de campagne een dreigend tekort aan beveiligers voorkomen en tekorten zoveel mogelijk aanvullen. De campagne is op een bijzondere wijze tot stand gekomen. In samenwerking met SUE & The Alchemists zijn diverse designers via het online platform ‘Created on Friday’ uitgedaagd om aansprekende pitches in te zenden. Er kwamen op die vraag uiteindelijk 7 pitches binnen, die vervolgens bij een online panel zijn getest. Het concept van Ideeënfabriek Christel scoorde daarin het beste. Het ontwerp van Christel Derkx (foto) is vervolgens uitgewerkt en staat inmiddels online via diverse (sociale) media.

wat voor beveiliger ben jij

‘Het was een heel uitdagende en avontuurlijke reis, een beetje uit mijn comfortzone, maar ontzettend waardevol’, aldus Derkx. ‘Een proces waar ik mijn eigen ideeën heb kunnen omzetten naar een sterk concept en sterke copywriting.’

1,3 miljard euro

De Nederlandse Veiligheidsbranche behartigt de belangen van alle bedrijven die zich bezighouden met beveiliging en beheersing van risico’s met betrekking tot personen, objecten en bedrijfsvoering. De omzet van de branche is in totaal zo’n 1,3 miljard euro. Er zijn ongeveer 26.000 beveiligingsmedewerkers actief in Nederland. Van hen werkt zo’n 90 procent bij een bedrijf dat is aangesloten bij de Nederlandse Veiligheidsbranche.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners