Gem. leestijd 4 min  139x gelezen

Waarom de nieuwe campagne van Veilig Thuis geen zoete broodjes bakt

Hier worden geen zoete broodjes gebakken. Het is topsport. Een roeping. Niet voor iedereen geschikt. Dit werk kun je alleen als je er écht klaar voor bent, zo stelt Veilig Thuis in zijn nieuwe, centrale wervingscampagne. Hoe kwam die zoal tot stand?

Waarom de nieuwe campagne van Veilig Thuis geen zoete broodjes bakt

Doorvrager. Doorbijter. Afweger. Luisteraar. Puzzellegger. En verbinder tegelijk. Het zijn nogal wat functies waar Veilig Thuis naar op zoek is in zijn recent gelanceerde wervingscampagne. En dan hebben we nog niet eens de functie genoemd waar het hier wérkelijk om gaat, en dat is: vertrouwensarts. Oftewel: de medisch deskundige die (zorg)professionals adviseert, activeert en informeert bij signalen of vermoeden van huiselijk geweld, ouderen- en kindermishandeling. Pittig werk, zo laat de campagne duidelijk zien.

‘Zie jij het verschil tussen een rommelige woonkamer en een kind onveilige omgeving? Tussen gebroken servies en een teken van huishoudelijk geweld? Pak jij de signalen op waar anderen mensen overheen kijken? Dan ben jij geschikt om te werken bij Veilig Thuis’, zo stelt de campagne, die in de verte wel een beetje doet denken aan de prijswinnende campagne van het Leger des Heils van vorig jaar: confronterend, in your face, en duidelijk ook preselecterend, door helder te schetsen dat dit werk echt niet zomaar voor iedereen geschikt is.

Niet altijd positief

Het beeld van het werk binnen een Veilig Thuis-organisatie is dan ook lang niet altijd positief, aldus Jack de Graaff, managing partner van Mensch, het bureau dat in november na een korte pitch werd uitgekozen en voor de campagne verantwoordelijk is. ‘En dat in een toch al krappe arbeidsmarkt. De tekorten bij Veilig Thuis dreigden dan ook op te lopen. Dat wringt bij een organisatie waar hulp niet uitgesteld kan worden. Daarom sloegen de 25 Veilig Thuis-organisaties, verspreid over Nederland, met in totaal zo’n 3.000 medewerkers, de handen ineen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.’

In de wervingscampagne ervaart de kijker volgens Mensch hoe het is om te werken bij Veilig Thuis. Om te zien of zij signalen oppakken die anderen missen. Zoals een moeder die bij een 8-jarige jongen met een gebroken bovenarm zegt dat hij is gevallen tijdens een hockeytraining. Maar is dat wel echt zo? ‘Jij snapt de ellende en voelt waar de pijn zit’, aldus een van de bijbehorende video’s. ‘Je haalt diep adem en gaat op zoek naar oplossingen. […] Je moet er willen zijn voor een ander. Juist als het écht onveilig voelt. En maak je van kwaad tot erger van kwaad tot beter. Want een veilig thuis begint bij jou.’

Moeilijk werk, makkelijk werven

Moeilijk werk dat werft makkelijk, aldus De Graaff. ‘En dus brachten we het gewicht van het werk ook terug in de campagne. De uitingen draaien er niet omheen: dit vak moet je kunnen. Subtiel wordt de betekenis van het werk gevat door klanken en beeld tijdens het afspelen van de uitingen lichter te maken. De campagne deelt situaties en afwegingen waar je mee te maken krijgt. Deelt de ervaringen van medewerkers. Altijd zo gesteld dat je als kijker jezelf de vraag stelt: ben ik er klaar voor?’

De arbeidsmarktcampagne is vanuit het Landelijk Netwerk Veilig Thuis (LNVT) ontwikkeld voor de 25 regionale Veilig Thuis-organisaties in Nederland. Doel is een stevig beeld neer te zetten van het werk. ‘Sommige verhalen ontnemen je de adem, zorgen voor een druk op je borst, laten je vertwijfeld achter. Een verhaal over huiselijk geweld of kindermishandeling is doordrenkt met deze onmacht. Het ontstaat nooit zomaar en verdwijnt ook nooit zomaar. Toch worden er van Veilig Thuis-medewerkers vaak wonderen verwacht, dat ze door de weerstand heen breken, handelen binnen korte tijd, altijd rechtop blijven staan’, aldus De Graaff.

‘Er worden van Veilig Thuis-medewerkers vaak wonderen verwacht.’

‘Ook Veilig Thuis ondervindt steeds sterker de effecten van de arbeidsmarktkrapte’, aldus de managing director. ‘Met name met betrekking tot medewerkers in het primaire proces groeien de tekorten. Erg fijn om hier als Mensch een bijdrage aan te kunnen leveren.’

Campagne overzicht

Een roeping

In de interviews die Mensch voor de campagne hield viel het op dat veel medewerkers een ‘diepe motivatie’ bij hun werk voelen. Meer dan eens werd het zelfs als ‘een roeping’ omschreven, ‘hoe zwaar en confronterend ook. Veilig Thuis is dé autoriteit en nergens anders in het veld heb je de kans om het verschil te maken op het moment dat het echt onveilig is. Dat weegt op tegen de druk, de verwachtingen, de weerstand. Tegen de heftigheid om iedere dag met geweld bezig te zijn. En topsport bleek ook teamsport. Bij Veilig Thuis sta je er nooit alleen voor’, aldus De Graaff.

De campagne voor vertrouwensartsen richt zich met name op artsen in opleiding of praktiserend artsen die wat anders willen dan werken in een klinische omgeving zoals een ziekenhuis. Er is ook een site met allerlei persoonlijke ervaringsverhalen behorend bij de campagne. Daar gaat het onder meer over ‘de veelzijdigheid en onvoorspelbaarheid van dit werk’ die het enerzijds ‘spannend’, maar anderzijds ‘ook heel mooi en betekenisvol’ maken.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners