Technisch ontwikkelaar Dertec zocht naar engineers, monteurs en magazijnmedewerkers voor het familiebedrijf te Sassenheim. Ze stuitten op de problemen: moordende concurrentie; torenhoge salarissen; en extreme arbeidsmarktkrapte. Ze klopte aan bij vlog-agency LEF media om het werk visueler in beeld te brengen en zo te hopen op meer kandidaten. LEF zag de uitdaging niet direct matchen met de vraag dus betrokken ze online marketing agency RAFT. In de drie-eenheid is een plan opzet voor een full funnel recruitmentmarketing-aanpak. Die zag er als volgt uit:
Stap 1: Doelgroepbepaling
De verschillende functies zijn onder leiding van een RAFT-strateeg vertaald naar candidate persona’s. Hierin zijn de persoonlijke kenmerken, eigenschappen en pains & gains verzameld en ontwikkeld tot een volledig profiel.
Stap 2: Candidate journey
Per persona is een volledige reis gedefinieerd middels het see-think-do-care-model. Dit gaf inzicht in de wensen van de doelgroepen, gekoppeld aan de benodigde middelen. Maar ook de werkenbij-site werd gereviewd en bleek onvoldoende te matchen met de behoeften.
Stap 3: Werkenbij-site
De huidige website toonde onvoldoende mogelijkheden om succes te boeken. Digitaal bureau Elephant werd ingeschakeld om een werkenbij-website neer te zetten die wel paste.
Stap 4: Contentcreatie
De doelgroep zat verspreid over snelle fun-kanalen (Instagram, TikTok) en over meer traditionele kanalen (Facebook & LinkedIn). Per kanaal is passende content ontwikkeld dat matchte bij het kanaal en bij de doelgroep.
Stap 5: Campagne
De candidate journeys zijn binnen de relevante socials met de geproduceerde content ingericht. Middels advertenties zijn alle doelgroepen getarget. Allereerst met fun-content gericht op het employer brand. Indien iemand interactie toonde werd er geretarget met solliciteer-nu content. Alle stappen in de funnel werd doorgemeten en geoptimaliseerd. Resulterend in dat alle vacatures vervuld zijn en er gekozen kon worden tussen sollicitanten.
Wat was de impact van de case?
Harde resultaten:
- 30 directe sollicitanten
- 71 soft contacten (whatsapp, mail, telefoon)
- 4 vacatures vervuld
- Meer dan 100k vertoningen onder de doelgroep
- Organische content die viraal is gegaan met meer dan 45k views
- Bijna 5.000 bezoekers op de nieuwe werkenbij-site
- Minder dan 1.000 euro per sollicitant voor het hele traject
Soft resultaten:
- Een team dat wekelijks zelf nieuwe funvideo’s maakt en dolenthousiast is
- Later toegevoegde vacature van backoffice medewerker werd ook binnen een week ingevuld, zonder specifieke content, maar vanuit een sterk gegroeid employer brand
- Contact vanuit hogescholen gezocht met relevante opleiding vanuit de ontstane buzz rondom de employer brand
@dertec_nl ?️ Het snelste team van Nederland Meer zien? Neem alvast een kijkje binnen dertec op: ‘www.werkenbijdertec.nl of kom langs op: Einsteinpark 1, Sassenheim Een berichtje via de socials kan natuurlijk ook: Tiktok @Dertec_NL Linkedin @Dertec Youtube @DertecPowerTransmisions #werkenindetechniek #monteur #Dertec #werk #werksfeer #bollenstreek #team #aandrijvingen #RVSaandrijvingen #techniek #productie #familiebedrijf #bedrijf #elektromotor #elektrotechniek #sleutelen #aandrijftechniek #assemblage #wekenbij #f1 #drivetosurvive #f1pitstop #pitstop #snel #FYP #tiktok #foryou ♬ origineel geluid – Dertec
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Naast resultaat zijn ook veel secundaire effecten zichtbaar geweest, zoals het vervullen van andere vacatures, een team dat dolenthousiast is geraakt en lokale hogescholen die willen samenwerken. Ten slotte, niet onbelangrijk: een grote investering durven maken zonder garantie, maar achteraf kunnen genieten van een mooie businesscase.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Dertec – opdrachtgever
- LEF Media – contentproductie
- RAFT – online marketingstrategie en campagne
- Elephant – werkenbij-site
Meer weten?
Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.
Lees ook