Het artikel gaat hieronder verder.

In recruitmentmarketing draait alles om meer dan alleen vacatures plaatsen. Werkgevers moeten niet alleen hun vacatures promoten, maar ook hun verhaal vertellen. Career storytelling is de manier waarop bedrijven toptalent aantrekken door authentieke verhalen te delen over hun cultuur, missie en medewerkers. Het geeft kandidaten een kijkje achter de schermen en zorgt voor een emotionele connectie. Maar waarom werkt dit zo goed? En hoe kun jij storytelling toepassen in je recruitmentstrategie?
Vacatureteksten met een goed verhaal genereren maar liefst 173% meer potentiële sollicitanten.
Career Storytelling is eigenlijk het vervolg van employer branding, waarbij werkgevers zich jarenlang neerzetten als een aantrekkelijke werkgever, vaak door min of meer te zeggen: ‘Wij bieden een geweldige werkplek en goede arbeidsvoorwaarden.’ Maar dit is tegenwoordig niet meer genoeg. Kandidaten willen méér weten, ze willen zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Vacatureteksten met een goed verhaal genereren maar liefst 173% meer potentiële sollicitanten dan de concurrentie. Bedrijven die career storytelling effectief gebruiken, geven een veel authentieker en persoonlijker beeld van hun organisatie. Enkele bekende voorbeelden:
1. Apple: verhalen die verbinden
Apple is een van de bekendste voorbeelden als het gaat om het gebruiken van Career Storytelling. In plaats van traditionele vacatures plaatst Apple op zijn vacaturesite verhalen van medewerkers die vertellen waarom ze trots zijn om bij het bedrijf te werken. Deze verhalen zijn meer dan alleen een opsomming van voordelen; ze geven inzicht in de bedrijfscultuur en de missie van Apple.
Maar liefst 80% van de medewerkers zou Apple als werkgever aanraden aan een vriend, en 74% heeft een positieve kijk op het bedrijf. De medewerkers delen hun persoonlijke verhalen over hoe het werken hier hen heeft geholpen om hun professionele doelen te bereiken, en hoe het bedrijf hen de ruimte geeft om innovatief te zijn. Deze authentieke verhalen laten kandidaten niet alleen zien wat Apple doet, maar vooral hoe het is om daar te werken.
> Waarom werkt het?
Apple verkoopt op zijn werkenbij-site geen vacatures, maar: carrièremogelijkheden. Door verhalen van medewerkers te delen, voelen kandidaten zich verbonden met het merk en krijgen ze een beter begrip van de cultuur binnen Apple.
#2. Tesla: Missie en impact
Vanwege zijn CEO mag Tesla er even niet zo goed opstaan, maar het bedrijf heeft wel altijd een sterke nadruk gelegd op innovatie en duurzaamheid. Het merk is erin geslaagd om mensen te werven die niet alleen technisch zijn, maar ook gepassioneerd zijn over de missie van het bedrijf: de wereld verduurzamen.
Tesla gebruikt Career Storytelling om de impact van het werk van hun medewerkers te benadrukken. Werknemers worden niet alleen gepresenteerd als technische experts, maar als mensen die bijdragen aan een groter doel: het beschermen van de planeet. De verhalen van medewerkers zijn doordrenkt met passie voor de missie van Tesla, wat het merk aantrekkelijk maakt voor kandidaten die zich met deze waarden kunnen identificeren.
> Waarom werkt het?
Tesla gebruikt storytelling om niet alleen een werkplek te verkopen, maar ook een missie waarmee medewerkers zich kunnen identificeren (ook nu nog). Dit vergroot de kans om kandidaten aan te trekken die zich willen inzetten voor een hoger doel.
#3. Airbnb: Warm welkom voor iedereen
Airbnb heeft altijd al de nadruk gelegd op gastvrijheid, maar het merk heeft zijn recruitmentstrategie de laatste jaren aanzienlijk verbeterd door het gebruik van Career Storytelling. Het delen van persoonlijke verhalen van medewerkers heeft Airbnb geholpen om een sterkere emotionele connectie te maken met hun doelgroep.
Op de carrièrepagina van Airbnb vind je dan ook verhalen van medewerkers die niet alleen vertellen over hun werk, maar ook over de impact die het bedrijf heeft op de wereld. Deze verhalen draaien niet alleen om wat ze doen, maar vooral om waarom ze het doen, namelijk: om het leven van mensen over de hele wereld te verbeteren. Als gevolg daarvan zou 83% van de medewerkers Airbnb als werkgever aanraden aan een vriend, en 72% heeft inmiddels een positieve kijk op het bedrijf.
> Waarom werkt het?
Door authentieke verhalen van medewerkers te delen, versterkt Airbnb zijn merkidentiteit en trekt het talent aan dat zich niet alleen wil aansluiten bij een bedrijf, maar deel wil uitmaken van een wereldwijde beweging.
Online engagement scoring in storytelling
Om het effect van Career Storytelling goed te kunnen meten, is online engagement scoring een krachtig instrument. Het helpt je om te begrijpen hoe kandidaten zich gedragen op je website en interactie hebben met je content, zoals carrièreverhalen en vacatures. Hoe meer betrokkenheid je genereert, hoe groter de kans dat je kandidaten zich verbonden voelen met je merk. Door engagement scores te gebruiken, kun je niet alleen bepalen wie de meest betrokken kandidaten zijn, maar ook de content die het beste werkt om hen aan te trekken. Dit stelt je in staat om je verhalen te verbeteren en aan te passen aan wat je doelgroep echt aanspreekt.
Meer weten?
Download een whitepaper over online engagement scoring en ontdek hoe ook jouw organisatie meer betrokkenheid kan genereren en toptalent kan aantrekken.
Engagement ScoringMeer lezen?
- Hoe ‘engagement scoring’ het succes van je recruitment kan versterken
- Ontdek de kracht van een inclusieve persona, met Starbucks als voorbeeld
- 12 Tips voor een call-to-action die dus wél werkt
- 5 Voorbeelden van slimme Recruitment Marketing die nét even anders zijn
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).