
Het is nu al dé rel van het jaar in arbeidsmarktcommunicatieland: de (behoorlijk mislukte) poging tot humor van advocatenkantoor Van Doorne.
Als het doel was aandacht te krijgen, dan is het in elk geval gelukt. De boodschap: ‘Je ziet je familie nooit meer, maar hé, dan werk je wel bij Van Doorne’. Subtiel is anders, maar hé, wie heeft ooit gezegd dat juristen humor hebben?
Maar goed, de bekende internetadvocaat Christiaan Alberdingk Thijm pikte hem op, uit een magazine van het Amsterdamsch Studenten Corps:
Opa heeft Sophie ‘n jaar niet gezien. Advocaat geworden. Bij @VanDoorne. Daar begrijpen ze: werk gaat voor familie. pic.twitter.com/781sn0nkP7
— Alberdingk Thijm (@cthijm) May 21, 2015
En toen waren de makers van Fokke & Sukke (zelf ook alle drie oud-leden van het ASC) er als de kippen bij om de campagne op de hak te nemen:
Zijn er nog rechtenstudenten die geil worden van een kantoor waar je jezelf kapot werkt? Dit is je kans! pic.twitter.com/Kn4WQjWdgj
— Fokke & Sukke (@fokkesukke) May 22, 2015
Daarna ging het snel. Das Kapital deed ook nog een duit in het zakje, onder meer met een interne mail aan alle medewerkers van het bureau. Geen Stijl deed ook nog even mee. En ook de ‘grote’ traditionele media doken erbovenop. Zoals de Telegraaf, NRC en het Parool. Een heus (internet)relletje was geboren. En ook de photoshoppers sloegen gretig hun slag:
Oké de allerlaatste. Echtheid van deze wordt betwijfeld #VanDoorne #recruitment #fail pic.twitter.com/icyQ1Dis9l — Sydney (@sydneybrouwer) May 22, 2015
Of deze, ook mooi:
Een advertentiecampagne die veel los maakt #vanDoorne pic.twitter.com/xhkaTAm0rC — Marianne Willems (@MMariannwillems) May 22, 2015
Zo bleek het kantoor ineens een concept in handen te hebben waarop talloze variaties mogelijk bleken. Je kunt zeggen wat je wilt, maar die slogan, die blijft dus nu ineens wel hangen. Of het tot sollicitaties geleid heeft, is nog niet bekend. Maar er was gelukkig al wel iemand bij Van Doorne die géén weekend had, en besloot toch maar te reageren. Hugo Reumkens tweette in elk geval dit:
We wisten dat advertentie Opa Adrie stof zou doen opwaaien. Leuk @fokkesukke, maar we zoeken advocaten in spé, geen photoshoppers #vandoorne — Hugo Reumkens (@Hugo_Reumkens) May 22, 2015
Hé, Hugo Reumkens? Was dat niet de man over wie we een paar maanden geleden nog uitgebreid in het Financieele Dagblad konden lezen? De man die onder de kop ‘Ruim baan voor de creatieve geest’ mocht vertellen dat ’empathie, inlevingsvermogen’ tegenwoordig ‘het geheime wapen van de succesvolle advocaat’ is. ‘Door je beter te verdiepen in de ander, kun je op veel terreinen grote slagen maken’, zei hij begin mei nog in mooie volzinnen tegen de dienstdoend FD-journalist. En ja, daar heeft hij ook vast gelijk in. Maar beste Hugo, waarom je dan niet wat meer verdiept in de ander en in de samenleving voordat je een arbeidsmarktcampagne opstart?
Doe mee aan de bootcamp
Weten wat wél leuke manieren zijn om de beste medewerkers voor uw organisatie te werven? Leer het op de eerste Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update uw kennis en ga direct aan de slag voor uw eigen organisatie.