Gem. leestijd 4 min  786x gelezen

Van Dieren sluit af: januari 2019

Van Dieren sluit af: januari 2019

Aan het einde van de maand vertelt recruitmenttrainer Ellen van Dieren wat haar allemaal is opgevallen. Dit keer laat ze zien dat we nog niet klaar zijn met de tekorten in de arbeidsmarkt, het gebruik van video en social.

Recruitment in 2019. We zijn een maand onderweg in het nieuwe jaar en hoe zijn we van start gegaan? Ik persoonlijk met een maand lang niet werken en een reis naar Sri Lanka. Prachtig en even geen recruitment… Op één moment na, toen ik een krant vond met maar liefst 21 pagina’s vol met good old vacatureadvertenties. En ik heb mijn ogen uitgekeken omtrent de geslacht- én leeftijdsdiscriminatie die je daarin gewoon tegenkomt. Zie hier enkele voorbeelden:

Leeftijdsdiscriminatie geen bezwaar…:

Net zo min als geslachtsdiscriminatie:

Of wat dacht je van deze?

Nederland is anders…, toch?

In Nederland gaat het toch anders eraantoe? Zo deelt de NOS nieuwe cijfers van het UWV: ‘bijna helft van vacatures moeilijk vervulbaar’. Andere krantenkoppen die variëren van Hema die 56 werknemers moet laten gaan en 20 vacatures intrekt tot een artikel van 7 bedrijven die hun deuren bijna moeten sluiten vanwege simpelweg personeelstekort. En dat laatste gaat er bij mij nog altijd moeilijk in. Ik vraag mij af hoe serieus er dan in de werving is geïnvesteerd. Is er een recruitmentprofessional bij betrokken? Is er kritisch gekeken naar de aantrekkelijkheid van de baan en de werkgever? Is het aanbod aangepast voor de kandidaat? Durven we keuze te maken voor kandidaten waarin we moeten investeren? Of scholen we huidig personeel om?

Hoe serieus wordt er daadwerkelijk geïnvesteerd in werving?

Dagelijks kom ik het in mijn gesprekken en trainingen tegen dat we hard schreeuwen dat er een tekort is. Maar als ik dan kritisch vraag hoeveel tijd en geld de werkgever er werkelijk voor over heeft… Kortom, ik vind recruitment nog steeds een prachtvak.

Een geheel nieuwe trend ontdekt… video

Verder zag ik tijdens mijn vakantie dat inmiddels ook het NRC en experts zeggen dat video weleens hot kon worden in recruitment… Ik zeg niets, alleen dat ik deze maand zelf ook weer heb ervaren hoe succesvol LinkedIn-native video’s zijn. Top! Om vervolgens teleurgesteld te raken door de minimale persoonlijke interactie die daarop volgt. Lees: 120 nieuwe invites van HR- en recruitment-vakgenoten en slechts 13 met een persoonlijk berichtje…

Gebruik Instagram in je recruitment

Over social gesproken: daar kunnen we ook in 2019 natuurlijk nog altijd niet omheen. Recent weer de cijfers van het Newcom-onderzoek en handig voor jullie recruiters om deze te checken. Dan zie je Instagram duidelijk als grootste stijger. Vaak krijg ik de vraag of je daarmee iets moet in recruitment? Uhm… ja! En de volgende vraag die ik dan krijg van recruiters: maar hoe dan? Ik kan er heel veel over zeggen, maar even kort 3 dingen:

  1. Onderzoek eerst of je doelgroep op Instagram zit.
    2. Voorkom de grootste valkuil: oldskool vacatures posten of spammen met advertenties in de vorm van gesponsorde vacatures. Ik haal even mijn credo die in elke training terugkomt uit de kast: stop met het verkopen van banen, maar benoem redenen om erbij te willen horen. Of in dit geval laat redenen zíén om erbij te willen horen. En dat kan op veel manieren.
    3. Interactie is de weg naar succes. Oftewel: interactie is het nieuwe content. En dat kan zijn een Q&A met medewerkers, polls, vragen etc.

Ter inspiratie 3 voorbeelden

Tot slot sluit ik elke maand af met 3 voorbeelden van recruitment-acties, ter inspiratie:


#1. Dirk gaat voor salaris en gemak. Kort, maar krachtig en slim ingespeeld op de beweegmotieven van hun (jonge) doelgroep.


#2. Mis En Place snapt de agenda van de kandidaat. En je kunt zelf online plannen.


#3. NS en Hudson Bay gaan op zoek naar offline interactie met hun doelgroep.

Dit was de eerste van mijn vaste maandelijkse column op werf& waarin ik mijn belevenissen, visie, mening, hoogtepunten en inspiratie deel. Heb je een andere invulling of toevoeging voor deze column, let me know!

ellen van dierenOver de auteur

Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis en inspiratie over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.

Lees ook van Ellen:

Lees alles van Ellen.

Zelfstandig recruitmenttrainerbij De Recruitment Trainer

Ellen Van Dieren

Ellen van Dieren is zelfstandig recruitmenttrainer en geeft onder meer trainingen over het belang van de vacature-intake.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners