Het artikel gaat hieronder verder.

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een enorme uitdaging op de arbeidsmarkt. DNB moet concurreren met grote banken en consultancybureaus, die veel zichtbaarder en aantrekkelijker zijn qua arbeidsvoorwaarden. Het werkveld van DNB is complex, abstract en voor veel mensen een ver-van-mijn-bedshow. Daarnaast heeft DNB een onterecht imago van afstandelijk en stoffig. Hoe kan De Nederlandsche Bank zich beter positioneren en de perceptie bij de doelgroepen kantelen?
DNB is de actieve beschermer van onze financiële stabiliteit. Dat klinkt meteen al ingewikkeld.
Onbekend maakt onbemind. DNB wil een bredere wervingsdoelgroep aanspreken en moet, naast zichtbaarder, vooral relevanter worden voor het publiek. DNB is de actieve beschermer van onze financiële stabiliteit. Dat klinkt meteen al ingewikkeld. Daarom moet de nieuwe campagne het werk van DNB tastbaarder en begrijpelijker maken. En vooral: laten zien dat jouw inzicht daadwerkelijk van waarde is voor iedereen in Nederland.
Met de arbeidsmarktcampagne Jouw inzicht is voor iedereen van waarde kiest DNB het perspectief van de doelgroep. De Nederlandsche Bank haakt in op maatschappelijke thema’s die iedereen in de samenleving raken en bij de wervingsdoelgroepen zelf ook leven. Thema’s waarbinnen je bij DNB daadwerkelijk een verschil kan maken.
DNB maakt in de campagne het complexe en abstracte werkveld tastbaar, begrijpelijk en dichtbij.
In de campagne praat DNB niet over prijsstabiliteit of inflatiebeheersing, maar wordt de vraag gesteld hoe je een kopje koffie betaalbaar houdt. DNB maakt zo het complexe en abstracte werkveld tastbaar, begrijpelijk en dichtbij. Actuele thema’s zoals inflatie, duurzaamheid, witwassen en cybercriminaliteit worden op deze manier gebruikt om het werkveld van DNB concreet en invoelbaar te maken.
Op touch-niveau introduceert DNB de maatschappelijke thema’s op een laagdrempelige manier. Op tell-niveau wordt het werk van DNB’ers verdiept in inspirerende video’s. DNB laat zien hoe zij met hun kennis en inzicht daadwerkelijk impact hebben bij DNB en belicht de dynamiek van het werk. Op sell-niveau stuurt DNB aan op concrete vacatures. De campagne bestaat uit een brandinglaag, activaties en doelgroepcampagnes, voor onder meer beveiligers.
Wat was de impact van de case?
De arbeidsmarktcampagne van DNB heeft aanzienlijke impact gehad op zowel externe als interne niveaus. De Nederlandsche Bank boekt succes in zichtbaarheid, traffic naar de werkenbij-site, conversie in sollicitaties en een uplift in imago en reputatie.
- Aanzienlijke stijging van het aantal bezoekers op de werkenbij-site: van 123.986 bezoekers in 2023 naar 189.488 in 2024, een toename van 53%.
- Het aantal unieke bezoekers steeg in 2024 met ruim 57% ten opzichte van 2023.
- De stijging in bezoekersaantallen leidde tot een hogere conversie, met 3.557 externe sollicitanten in 2024 (vergeleken met 2.823 in 2023).
- Het gemiddelde aantal sollicitaties per vacature verdubbelde van 5 naar 10 sollicitaties.
- De traineecampagnes resulteerden in enorme stijgingen in sollicitaties: cumulatief van 168 naar 771.
- De traineecampagnes positioneren DNB duidelijk als een aantrekkelijke werkgever onder jonge doelgroepen.
- De bekendheid van DNB als werkgever in de financiële sector is drastisch toegenomen. DNB stijgt van plek 15 in 2023 naar plek 7 in 2024 (bron: Randstad Employer Brand Research).
- De reputatiemeting van de ‘23- en ‘24-campagne toont aan dat de campagne bijdraagt aan een verhoogde naamsbekendheid en een positiever imago.
- Intern is de campagne onderdeel geworden van het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers.
- De campagne heeft intern geleid tot een verhoogde betrokkenheid en tevredenheid onder medewerkers.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
‘Bij DNB houd je met jouw inzicht een kopje koffie betaalbaar voor iedereen.’ Met deze beeldspraak in de campagne maakt DNB tastbaar hoe jij een verschil kunt maken met jouw kennis en inzicht. Met krachtige storytelling en eerlijke, inspirerende verhalen van medewerkers positioneert De Nederlandsche Bank zich als dé plek waar talent impact maakt op grote maatschappelijke uitdagingen.
DNB heeft zo de afstand tot potentiële kandidaten blijvend verkleind.
Door een slimme strategie en strakke creatie vertaalt DNB het abstracte werkveld naar menselijke maat en raakt daarmee de directe belevingswereld van de doelgroep. DNB heeft zo de afstand tot potentiële kandidaten blijvend verkleind.
Het resultaat? Grotere zichtbaarheid, een sterker employer brand en een bredere talentpool – ook van buiten de traditionele doelgroepen. DNB is niet langer een afstandelijk en abstract instituut, maar relevant en dichtbij. De campagne bereikt niet alleen talent, maar verandert ook de perceptie van DNB blijvend. Het is een duurzaam en effectief merkconcept waar DNB in de toekomst op kan voortbouwen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Annelotte Holtackers,
- Rosanne Gossen,
- Natascha van Ham,
- Krzysztof Turostowski,
- Jeroen Fleddérus
- Maarten Kuipers,
- Laura Bording,
- Demy Sapthu,
- Martin van Triest,
- Rick Geven,
- Esther Slob,
- Mirjam Spruijt
Media bureau: Initiative
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?