Hoe zit dat eigenlijk met de rolverdeling tussen werkende vaders en moeders in Nederland? Voor niet meer dan 4 procent van de vaders speelt de mogelijkheid om parttime te werken een rol bij de keuze voor een werkgever. Dat blijkt uit onderzoek dat Werf& liet uitvoeren in het kader van Vaderdag 2012.
Liever een goed salaris, auto van de zaak en pensioenregeling
Nederlandse vaders vinden het blijkbaar niet belangrijk parttime te kunnen werken. Terwijl 23 procent van de gemiddelde Nederlanders dit noemt en 30 procent van de moeders, is het slechts voor 4 procent van de vaders een reden om een werkgever te kiezen. Ook andere aan zorg gerelateerde arbeidsvoorwaarden, zoals kinderopvang, ouderschapsverlof of mantelzorgtaken scoren bij vaders minder dan gemiddeld. Zij kiezen eerder voor een goed salaris, pensioenregeling, bonus, auto van de zaak en thuis werken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van vakmagazine Werf& onder 585 vaders met thuiswonende kinderen.
Vaders maken meer uren dan gemiddelde Nederlander
Vaders in loondienst werken gemiddeld 35,4 uur per week. Dit is 2,2 uur meer dan gemiddelde Nederlander in loondienst werkt en ruim een werkdag meer dan moeders die gemiddeld 27 uur werken in loondienst. Deze cijfers bevestigen het feit dat parttime werken slechts bij 4 procent van de vaders als een van de vijf belangrijkste wensen aan een (nieuwe) werkgever staat. Alleen ‘aansluiting vinden bij persoonlijke idealen’ en ‘internationale werkomgeving’ scoren lager. Het zijn juist een goed salaris, pensioenregeling, mogelijkheid om thuis te werken, auto van de zaak en de bonusregeling die er tussen uit springen als gewenst.
Nederlandse beroepsbevolking | Vaders | ||
Goed salaris | 52% | 61% | |
Vast contract | 40% | 42% | |
Werksfeer | 50% | 40% | |
Dicht bij huis/acceptabele reistijd | 37% | 28% | |
Zelfstandigheid in de functie | 24% | 28% | |
Inhoud van het werk | 31% | 26% | |
Uitdaging van het werk | 27% | 26% | |
Afwisseling van het werk | 28% | 22% | |
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO | 17% | 21% | |
Flexibele werktijden | 23% | 21% | |
Vrijheid om op eigen manier te werken | 19% | 20% | |
Acceptabele werkdruk | 15% | 17% | |
Doorgroeimogelijkheden | 17% | 15% | |
Verantwoordelijkheid | 12% | 12% | |
Opleidingsmogelijkheden | 13% | 12% | |
Deskundig team en management | 6% | 10% | |
Aansprekende producten/diensten | 5% | 6% | |
Maatschappelijk belang van het werk | 7% | 5% | |
Mogelijkheid om parttime te werken | 23% | 4% | |
Aansluiting vinden bij persoonlijke idealen | 7% | 3% | |
Internationale werkomgeving | 3% | 3% |
Extra verwennen
“Ik heb de analyses wel 6 keer gedraaid voordat ik ze kon geloven” , aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever Werf& en vader van een dochtertje van bijna 2 jaar. “Ik zou het resultaat niet eens meer opvallend willen noemen, maar eerder confronterend. Ik denk dat veel vaders, juist omdat er kinderen zijn gekomen, meer uren willen maken om de stijgende kosten van een groter huishouden te bekostigen. Dit in tegenstelling van wat ik zou verwachten, namelijk dat ze minder willen werken om hun rol in het huishouden op zich te nemen. Laten we de vaders met vaderdag dan maar extra verwennen…ze hebben het nodig na al het harde werken”
Onderzoeksopzet
In opdracht van Werf&, vakmagazine voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, zijn 585 vaders met thuiswonende kinderen onderzocht binnen het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Het AGO is een continu onderzoek dat per kwartaal circa 5.000 unieke respondenten toevoegt aan de data. Ook het onderzoek zelf wordt telkens weer geactualiseerd op basis van trends en ontwikkelingen.