Gem. leestijd 4 min  705x gelezen

Campagne van de week: Hoe een online bedrijf juist offline de aandacht wist te trekken

Bij het Utrechtse Lab Digital ademen ze digitaal en e-commerce. Maar voor hun wervingscampagne zochten ze het juist opvallend offline: met 102 billboards langs de snelweg en abri’s in de stad. Hoe kwam het zover?

Campagne van de week: Hoe een online bedrijf juist offline de aandacht wist te trekken

Een e-commercebureau dat voor zijn arbeidsmarktcampagne de straat opzoekt? Het lijkt misschien paradoxaal, maar ‘wij zijn dan ook best eigenwijs’, zegt Erik van Zuylen, organisation development manager bij het Utrechtse Lab Digital. En dus was de afgelopen weken op 102 plekken in en om Utrecht te zien dat de digitale dienstverlener nog veel vacatures had, op het gebied van MACH (microservices, api-first, cloud-native en headless). ‘Niet iedereen zal die termen meteen snappen’, aldus Van Zuylen. ‘Maar dat vonden we juist wel leuk.’

Onder het motto ‘Buitengewone developers vind je gewoon buiten’ hingen 2 weken lang posters voor het bedrijf in 100 bushokjes, en daarnaast op twee grote billboards langs de A2. Geen goedkope actie voor een bedrijf met zelf zo’n 70 mensen in dienst. ‘En we beseften dat we ook best met hagel schoten’, aldus Van Zuylen. Maar de offline campagne ging dan ook gepaard met slimme online ondersteuning, vertelt hij.

‘We beseften dat we best met hagel schoten.’

Zo werd medewerkers gevraagd een foto te maken met de posters, en die vervolgens op hun eigen sociale media te posten. Dat zorgde voor een behoorlijke interne trots en reuring, die zónder de billboardcampagne toch een stuk minder makkelijk zou zijn bereikt. ‘Die foto’s maakten het indrukwekkend. En bijna alle medewerkers hebben in hun kringen goede contacten met mensen die wij zoeken. Dus dan wordt het alweer een stuk minder hagel waar je mee schiet.’

Grote groei

Lab Digital begon 6 jaar geleden met z’n tweeën. De afgelopen jaren kende het bedrijf echter een stevige groei. Met name grote internationale bedrijven weten het bureau steeds vaker te vinden. ‘We zijn dan ook hard op zoek naar versterking’, aldus Van Zuylen. En dat in een zéér krappe arbeidsmarkt. Dat deed het bedrijf beseffen dat er een onderscheidende aanpak nodig is. ‘We willen zoveel mogelijk zelf doen, en proberen niet met externe recruiters te werken. Deze hele campagne hebben we dan ook intern bedacht.’

‘Buiten de gebaande paden denken’, ‘de stoute schoenen aantrekken’, en ‘nadenken over wat wij zélf een goed idee vinden’, zo omschrijft Van Zuylen de interne totstandkoming van de campagne. ‘We hebben een paar sessies gehad, rondom de vraag: wie zoeken we nou eigenlijk? En hoe spreek je die dan aan? Daar is dit vervolgens uitgekomen.’

Van Maastricht tot Groningen

Dat de posters uiteindelijk alleen in en rondom Utrecht te zien waren? Dat was niet zo erg, blikt hij terug. ‘Zou je dit landelijk willen doen, dan had dit een wel érg grote financiële impact. Maar we weten zeker dat ook in Utrecht voldoende potentiële collega’s rondlopen. En los daarvan: wij hebben hier mensen werken, letterlijk vanuit Maastricht tot Groningen. Via hun online netwerken was het bereik van de campagne echt wel groter dan alleen in Utrecht.’

Lab Digital werd in december 2020 wederom uitgeroepen tot Great Place To Work. Het bedrijf is momenteel vooral op zoek naar code-helden (TypeScript, Python), test engineers, projectmanagers en DevOps engineers. Voor de campagne werd ook een speciale website gebouwd: kombij.labdigital.nl. Er werd daarna ook online retargetting toegepast, als mensen de landingspagina eenmaal hadden bezocht.

Buzz bij het bushokje

Het online delen van de offline gemaakte beelden leverde uiteindelijk een groot bereik op, aldus Van Zuylen. ‘Sommige mensen hadden wel 7.500 views op hun foto. Zoiets zie je ook niet vaak bij andere bedrijven binnen onze branche.’ Hij zegt dan ook ‘zeer, zéér tevreden’ te zijn over de buzz die de afgelopen weken rond het bedrijf ontstaan is. ‘We hadden vooraf niet echt een hard doel gesteld, alleen gezegd te hopen dat er buzz omheen kwam. Nou, dat is zeker gelukt. De speciale pagina heeft ook zéér veel bezoekers gehad.’

Meer naamsbekendheid was niet het grote doel van de campagne, die toch echt met name op de arbeidsmarkt was gericht, benadrukt hij. ‘Maar het helpt natuurlijk wel om je wat bekender te maken. En als je de kosten afzet tegen wat je kwijt bent aan een recruitmentpartij voor zulke functies, dan valt de uitgave ook nog best mee. Nee, we zijn er echt heel enthousiast over. We vonden het vooral ook heel interessant om te doen. Het zoeken en vinden van kandidaten gaat ons normaal namelijk ook best goed af. Maar als extra boost is dit wel heel goed bevallen. Dit gaat sowieso voor ons dus nog een vervolg krijgen…’

Nog enkele beelden die op sociale media gedeeld werden:

Voor wie Cloud Native ook heel normaal vindt…

Een billboard langs de snelweg…

En abri’s midden in de stad…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners