‘De wereld verrijken’, dat is de missie van Urenco. Dat verrijken doet het bedrijf met de grondstof uranium, maar ook met zijn eigen medewerkers. Door een goed salaris, en door ontwikkelkansen. Met succes. ‘Onze verloopcijfers zijn extreem laag.’
‘Urenco is de enige uraniumverrijker in Nederland’, vertelt Ellen Scheppink, hr-officer en (mede)verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie. ‘Deze uniciteit is heel belangrijk voor ons werkgeversimago. Voor technici is Urenco technologisch en innovatief gezien een waar walhalla. Functie-inhoud en persoonlijke ontwikkelmogelijkheden blijken voor hen belangrijke redenen om bij ons te solliciteren. Niet voor niets is onze missie: Urenco wil de wereld verrijken.’
Wat rijdt Urenco?
‘In 2012 hebben we een belangrijke omslag gemaakt in onze arbeidsmarktcommunicatie. We hebben allereerst in kaart gebracht hoe onze medewerkers Urenco zien. Daarvoor hebben we de organisatie vertaald naar een persoon van vlees en bloed. Dus: is Urenco man of vrouw? Waar koopt hij dan zijn kleding, welke auto rijdt hij, welke kwaliteiten heeft hij?’
MVO
De resultaten zijn vervolgens vertaald in de zes belangrijkste redenen waarom medewerkers bij Urenco willen werken, vertelt Scheppink; hoogwaardige technologie, arbeidsvoorwaarden, zekerheid, ontwikkelmogelijkheden, werksfeer en MVO. ‘Deze zes vormen de pijlers van al onze arbeidsmarktcommunicatie-uitingen en dus ook van onze nieuwe recruitmentsite. Op die site spelen de verhalen van onze medewerkers een belangrijke rol. Ze vertellen in filmpjes over hun werk en over Urenco als werkgever. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het aantal open sollicitaties is aanzienlijk toegenomen en ook zeggen sollicitanten dat zij mede door de site enthousiast zijn geworden.’
Betrouwbaar, maar gesloten
‘Wij kregen hierdoor ook helder waar we in onze positionering nog zaken wilden aanscherpen en waar we accenten wilden leggen. Zo bleek bijvoorbeeld dat Urenco gezien werd als een zorgzame, betrouwbare, maar ook wat gesloten werkgever. Daarom hebben we in onze positionering meer ingezet op openheid, initiatief en eigen verantwoordelijkheid.’
Meer dan oké
‘Het kost ons relatief weinig moeite goede mensen aan te trekken. Ons werkgeversimago is sterk en onze arbeidsvoorwaarden zijn meer dan oké: de salarissen zijn bovengemiddeld en ook pensioen en ziektekosten zijn prima geregeld. Toch merk ik dat er ook grote aantrekkingskracht uitgaat van de ruimte die we bieden voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Voor elke groep speelt iets anders: starters vinden bijvoorbeeld salaris en een vast contract belangrijk, voor kostwinners telt stabiliteit en beloningsstructuur zwaarder mee en voor anderen zijn juist functie-inhoud en opleidings- en ontwikkelmogelijkheden doorslaggevend. In onze communicatie proberen wij alle aspecten zo goed mogelijk te belichten.’
Opleiding: 7 jaar
‘Verder zoeken wij als stabiele werkgever dito werknemers. Ons opleidingsprogramma tot zelfstandig operator duurt bijvoorbeeld zo’n 7 jaar, dus zoeken wij mensen die langere tijd bij ons willen blijven. En dat gebeurt in verreweg de meeste gevallen ook.’
‘In 2013 zijn we door Effectory uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland in de categorie tot 1.000 medewerkers. Wij scoorden een tevredenheid van liefst 8,9. Dat zie je ook terug in de verloopcijfers. Die zijn extreem laag en hebben vooral te maken met (vroeg)pensionering.’
Lage wervingsbehoefte
‘Mede daardoor is ook onze wervingsbehoefte laag; jaarlijks zo’n 15 medewerkers. Maar aan goede technici, zoals werktuigbouwkundigen en procesoperators, hebben we altijd behoefte. Om ons te verzekeren van voldoende instroom hebben we samen met andere instellingen, bedrijven en het ROC van Twente in 2008 een mbo-opleiding Laboratorium/Procestechniek (BOL-4) opgezet. Hier maken leerlingen concreet en praktisch kennis met het vak en krijgen ze een goed beeld van hun toekomstmogelijkheden. Samen bieden we de leerlingen stage- en afstudeerplaatsen, en inmiddels is de eerste uitstroom al naar volle tevredenheid bij ons aan de slag.’
Kennis delen
‘Met technici werven kun je niet vroeg genoeg beginnen. We gaan daarom ook naar basisscholen om te vertellen over procestechniek en laten kinderen met proefjes zelf ervaren hoe leuk techniek kan zijn. Zo leggen we nu al de kiem voor de invulling van onze toekomstige wervingsbehoefte. Bij al deze activiteiten betrekken we onze medewerkers zoveel mogelijk. Ze gaan mee naar banenbeurzen, voorlichtingsdagen en geven presentaties en rondleidingen. Allereerst omdat ze zelf graag hun kennis en ervaring met anderen delen, maar ook omdat wij het belangrijk vinden onze doelgroepen een realistisch beeld te geven. Ook als wij vacatures posten op sociale media, vragen we onze medewerkers deze te delen. Je eigen medewerkers zijn immers je beste ambassadeurs.’
Urenco (URanium ENrichment COmpany) is een Brits/Duits/Nederlands consortium dat verrijkt uranium produceert voor kerncentrales over de hele wereld. Ook worden er stabiele isotopen ontwikkeld, die gebruikt worden bij diagnostisch onderzoek in de zorg. Urenco heeft plants in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, waar in totaal zo’n 1.600 mensen werken, die zorgen voor een jaaromzet van ongeveer 1,6 miljard euro. De Nederlandse vestiging in Almelo telt zo’n 270 medewerkers, van wie 90 procent man. De gemiddelde leeftijd is er 46.
Dit artikel verscheen eerder in Werf& magazine. Nooit meer iets missen? Neem een abonnement en betaal het eerste jaar maar voor 25 euro (kies ‘jaarabonnement’ en vul onderaan de actiecode in: #werf25)