De gemiddelde time-to-hire is afgelopen jaar gestegen van gemiddeld 57 dagen naar 65 dagen. Voor profit-organisaties was het nog lastiger (68 dagen) om vacatures in te vullen dan voor non-profit-organisaties (61 dagen). Maar bij het Amerikaanse pakketbezorgbedrijf UPS denken ze tegenwoordig niet meer in dagen, maar liever in: minuten. Heb je de juiste kwalificaties, dan kun je al binnen een half uurtje met een UPS-contract naar buiten lopen.
UPS bracht de procedure terug van 2 weken naar een half uur.
Noem het ‘bijna-Open Hiring‘, noem het een platformgedachte, feit is dat de ultrasnelle werving- en selectieprocedure wel onderscheidend vermogen heeft, aldus corporate TA-manager Matt Lavery, die er deze week over vertelde tegen NPR. ‘We hadden te maken met grote uitval tijdens ons online recruitmentproces. Het kwam zover dat als we niet de aandacht wisten vast te houden vanaf het moment dat ze op de ‘Solliciteer’-knop duwden, we al de kans hadden ze kwijt te raken.’
Geboren uit noodzaak
De 30-minuten-procedure is dan ook geboren uit noodzaak, geeft hij meteen toe. Het gaat in de meeste UPS-vacatures om bijvoorbeeld bezorgers en magazijnmedewerkers. Het is niet nodig aan hen te veel vragen te stellen, zegt Lavery. Dus geen drugscontroles, geen vragen naar opleiding meer, en ook maar hooguit één referentiecheck. ‘We stopten met vragen naar vorige werkgevers. Die checkten we toch al niet in het proces.’
‘Geen idee waar we nu zouden staan als we vastgehouden hadden aan de traditionele procedure.’
En dan was er nog een belangrijk deel dat werd geschrapt: het sollicitatiegesprek. In het oude proces kon het soms wel een week duren voordat een kandidaat op gesprek kon – en daarna nog eens een week voordat hij of zij aanbieding kreeg. Veel te lang, aldus Lavery. ‘Geen idee waar we nu zouden staan als we daaraan vastgehouden hadden.’
100.000 vacatures vervuld
Door de nieuwe half-uursprocedure heeft UPS bijna alle ruim 100.000 vacatures kunnen invullen die het voor de Kerstdagen open had staan. Een prestatie, want in dit decemberseizoen is de strijd op de Amerikaanse arbeidsmarkt harder dan ooit. Volgens recent onderzoek van PeopleReady staan er dit jaar meer dan 2 miljoen vacatures open voor parttime en flexibele banen, vergeleken met 1,2 miljoen in dezelfde periode in 2019. Eigenlijk alles wat met bezorging te maken heeft scoort daarbij hoog.
Het aantal Amerikaanse vacatures ligt deze decemberdagen 47% hoger dan in 2019.
Sommige werkgevers zoeken het daarbij in extra geld om maar voldoende mensen aan te trekken. Zo biedt Amazon nieuwe mensen in de distributiecentra tot wel 3.000 dollar aan tekenbonus. Maar Matt Lavery ziet dus meer in het weghalen van zoveel mogelijk barrières, vertelde hij eerder tegen ABC. ‘Kandidaten willen instant gratification‘, zegt hij. Dus waarom zou je ze langer laten wachten dan nodig? Dat wil je immers ook niet als je een pakketje bestelt…
Lees ook
- Feel Good Friday: swingend het weekend in met deze bijzondere recruitment-clip
- Bekijk alle Feel Good Fridays