Gem. leestijd 2 min  2048x gelezen

Universiteiten slecht in arbeidsmarktvoorbereiding

47% van de academische studenten in Nederland geeft aan dat de universiteit hen niet stimuleert om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Ook als het gaat om de voorbereiding op het sollicitatieproces schieten de universiteiten ernstig te kort blijkt uit onderzoek van Integrand en Intelligence Group.

Veel werkgevers hebben nog steeds de grootste moeite om studenten te bereiken en te bewegen om bij hen te komen werken. Dat lijkt in tegenspraak met het feit dat studenten steeds lastiger aan een baan komen en er langer over doen om aan een baan te komen. De belangrijkste verklaring voor deze mismatch is gelegen in het feit dat de afstand tot de arbeidsmarkt van studenten groter is dan ooit.

Bijna helft studenten onvoldoende voorbereid op betreden arbeidsmarkt
46 procent van de academische studenten geeft aan nu nog niet voldoende te zijn voorbereid op de arbeidsmarkt. Zij hebben onvoldoende kennis over de werking van de arbeidsmarkt; waar de banen te vinden zijn, sollicitatievaardigheden, CV opbouw, personal branding en andere zaken die belangrijk zijn voor het vinden van een baan. Met het oog op de lastige arbeidsmarkt is het zeer verrassend dat 47 procent van de ondervraagden niet van mening is dat de universiteit hen stimuleert om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Een nog groter deel van de academische studenten (55 procent) is van mening dat de universiteit hen niet stimuleert om stage te gaan lopen. Terwijl dit voor studenten de effectiefste manier is om aan een baan te komen. Universiteiten voldoen steeds minder aan de wensen van studenten met betrekking tot hun voorbereiding op de arbeidsmarkt. Hierdoor ontstaat er een steeds groter gat tussen studenten en de arbeidsmarkt.

Studenten leren zichzelf en elkaar hoe zich te oriënteren op de arbeidsmarkt
Hoewel een groot deel van de studenten aangeeft momenteel niet goed te zijn voorbereid op de arbeidsmarkt, geeft slechts drie procent aan nu nog niet goed te weten hoe ze naar banen of stages moeten zoeken. Dat is opvallend omdat ze dat nooit hebben geleerd van personen die daar verstand van hebben. De drie belangrijkste personen die hen dit hebben geleerd zijn namelijk:

  • Studiegenoten 63%
  • De student zelf 63%
  • Vrienden/vriendinnen 60%

Het is duidelijk dat studenten een groot vertrouwen hebben in hun eigen kennis en kunde, en die van vrienden. Daarbij vertrouwen studenten ook veelvuldig op internet en geeft 68 procent aan dat door de komst van internet het vinden van een baan gemakkelijker is geworden.
Bron: Integrand en Intelligence Group

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners