Met campagnes als ‘De week van het anonieme cv’ liet uitzendbureau Unique al eerder zien veel waarde te hechten aan onbevooroordeeld solliciteren. De opening van Uniqueverse, de allereerste vestiging van een uitzendorganisatie in de metaverse ooit, moet dat nog eens onderstrepen. ‘Het solliciteren van de toekomst’, noemt het bureau het zelf.
‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen maar te kijken naar het werkverleden van iemand.’
‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar het werkverleden van iemand. Het gaat veel meer om de persoon achter het cv,’ aldus Mandy Stevens, algemeen directeur van Unique. En in de metaverse kan dat vrij letterlijk, door gebruik te maken van avatars, waarmee kandidaten in relatieve anonimiteit hun talenten en competenties in kaart kunnen brengen.
Bekijk hier de video:
Past bij huidige generatie
Een cv en motivatiebrief mogen dan nog niet bepaald in onbruik zijn geraakt, deze niet-traditionele sollicitatiemogelijkheid past veel beter bij de huidige generatie, denkt Stevens. Niet alleen omdat oriënteren op een baan en solliciteren steeds vaker grotendeels online plaatsvindt, maar ook omdat ‘niet iedereen gelijke kansen krijgt’. En Uniqueverse moet solliciteren dus eerlijker maken.
‘Wij bereiden ons voor op een tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen.’
Het uitzendbureau voert al langer een strikt anti-discriminatiebeleid en heeft ook zogenoemde diversity recruiters in dienst. Zij zorgen ervoor dat klanten van Unique naar een inclusievere werkvloer bewegen. ‘Ons motto is dat Unique verder kijkt’, aldus Mandy Stevens, die de Uniqueverse vandaag lanceerde tijdens een launch party in het Eye Filmmuseum in Amsterdam. ‘Wij bereiden ons voor op een nieuw tijdperk waarin wij digitaal solliciteren met een human touch naar een volgende fase brengen. Die volgende fase is de metaverse.’